Hur ska cykelhjälmen sitta? Min hjälm kan röra sig bakåt ca 1,5 cm - är den säker att använda?
En säker hjälm ska vara CE-märkt. Kontrollera även att den är märkt EN 1078, det betyder att den ska användas vid cykling.
Det är viktigt att hjälmen sitter bra och inte för löst. Den ska sitta så pass hårt att den inte kan ramla av, hamna snett eller skjutas bakåt och lämna pannan fri. Remmarna ska vara så hårt åtdragna att man kan sätta in två fingrar mellan hakan och hakremmen.
Hjälmen ska täcka panna, bakhuvud och hjässa. Särskilt viktigt är det att hjälmen inte sitter för långt bak på huvudet, eftersom ca 70 procent av islagen vid cykelolyckor mot huvudet träffar pannan och tinningen.
Prova om du kan justera hjälmen så att den blir mindre och sitter fastare, antingen med skruvanordningen (om hjälmen har en sådan) eller genom att klistra i extra skumgummikuddar som brukar medfölja. Eventuellt kan du ta hjälp av en återförsäljare av hjälmar.
Vi rekommenderar inga särskilda märken, alla CE-godkända hjälmar godkända för cykling är bra. Till detta kommer att man bör köpa en hjälm som passar bra, det är därför viktigt att prova hjälmen, kanske även flera olika modeller och märken, för att hitta den som känns bäst.
Läs mer om Cykelhjälmar.
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
2016:3 Hjälmanvändning
Resultatet i NTF:s mätningar av hjälmanvändning 2016 visar att 44% av cyklisterna använder hjälm och 96% av mopedisterna. ...
2016:3 Hjälmanvändning
Resultatet i NTF:s mätningar av hjälmanvändning 2016 visar att 44% av cyklisterna använder hjälm och 96% av mopedisterna. Mätningen är gjord i landets samtliga 290 kommuner under perioden 15 ...
2016:3 Hjälmanvändning
Resultatet i NTF:s mätningar av hjälmanvändning 2016 visar att 44% av cyklisterna använder hjälm och 96% av mopedisterna. Mätningen är gjord i landets samtliga 290 kommuner under perioden 15 april-15 juni.
Trafikanter
NTF arbetar för alla trafikanters säkerhet i enlighet med Nollvisionen. Även om trafikanten begår ett misstag ska ingen behöva straffas med död eller allvarlig skada. ...
Trafikanter
NTF arbetar för alla trafikanters säkerhet i enlighet med Nollvisionen. Även om trafikanten begår ett misstag ska ingen behöva straffas med död eller allvarlig skada. Därför måste både systemutformare och trafikanter ta sitt ansvar. Trafikmiljön ska ...
Trafikanter
NTF arbetar för alla trafikanters säkerhet i enlighet med Nollvisionen. Även om trafikanten begår ett misstag ska ingen behöva straffas med död eller allvarlig skada. Därför måste både systemutformare och trafikanter ta sitt ansvar. Trafikmiljön ska vara så säker och förlåtande som möjligt, och olika trafikantslag helst vara separerade. Trafikanten ska följa de regler som finns och använda tillgänglig och lämplig skyddsutrustning. NTF värnar särskilt om gående ...
Köpråd
Folksam har testat ett antal olika cykelhjälmar, bland annat en modell med MIPS-teknik, hjälmen Hövding och flertal andra. Länsförsäkringar har testat cykelhjälmar ...
Köpråd
Folksam har testat ett antal olika cykelhjälmar, bland annat en modell med MIPS-teknik, hjälmen Hövding och flertal andra. Länsförsäkringar har testat cykelhjälmar enligt den föreslagna nya metoden, hjälmarna med MIPS-teknik visar på bäst ...
Köpråd
Folksam har testat ett antal olika cykelhjälmar, bland annat en modell med MIPS-teknik, hjälmen Hövding och flertal andra. Länsförsäkringar har testat cykelhjälmar enligt den föreslagna nya metoden, hjälmarna med MIPS-teknik visar på bäst resultat.
2016:2 Cykelhjälm
Intervjuundersökning bland cyklister om varför de använder / inte använder cykelhjälm och vad som skulle få dem att använda hjälm och hur detta skiljer sig mellan olika ...
2016:2 Cykelhjälm
Intervjuundersökning bland cyklister om varför de använder / inte använder cykelhjälm och vad som skulle få dem att använda hjälm och hur detta skiljer sig mellan olika städer. Resultaten visar att för att få fler att använda hjälm efterfrågas framför ...
2016:2 Cykelhjälm
Intervjuundersökning bland cyklister om varför de använder / inte använder cykelhjälm och vad som skulle få dem att använda hjälm och hur detta skiljer sig mellan olika städer. Resultaten visar att för att få fler att använda hjälm efterfrågas framför allt snyggare hjälmar, men även en relativt stor grupp svarar att det krävs en lag för att de ska börja använda hjälm. Skillnaderna mellan städer handlar framför allt om hur intensiv trafikmiljön är. ...
Cyklister
En ökad cykling kan bidra till att minska resandets påverkan på miljön, till minskad trängsel i större städer och till en bättre folkhälsa. Men ...
Cyklister
En ökad cykling kan bidra till att minska resandets påverkan på miljön, till minskad trängsel i större städer och till en bättre folkhälsa. Men cyklister är oskyddade trafikanter och skaderisken är högre än för skyddade trafikanter som bilister. Därför ...
Cyklister
En ökad cykling kan bidra till att minska resandets påverkan på miljön, till minskad trängsel i större städer och till en bättre folkhälsa. Men cyklister är oskyddade trafikanter och skaderisken är högre än för skyddade trafikanter som bilister. Därför är det en viktig utmaning att vidta åtgärder så att cyklingen blir säker.