Hur ska cykelhjälmen sitta? Min hjälm kan röra sig bakåt ca 1,5 cm - är den säker att använda?
En säker hjälm ska vara CE-märkt. Kontrollera även att den är märkt EN 1078, det betyder att den ska användas vid cykling.
Det är viktigt att hjälmen sitter bra och inte för löst. Den ska sitta så pass hårt att den inte kan ramla av, hamna snett eller skjutas bakåt och lämna pannan fri. Remmarna ska vara så hårt åtdragna att man kan sätta in två fingrar mellan hakan och hakremmen.
Hjälmen ska täcka panna, bakhuvud och hjässa. Särskilt viktigt är det att hjälmen inte sitter för långt bak på huvudet, eftersom ca 70 procent av islagen vid cykelolyckor mot huvudet träffar pannan och tinningen.
Prova om du kan justera hjälmen så att den blir mindre och sitter fastare, antingen med skruvanordningen (om hjälmen har en sådan) eller genom att klistra i extra skumgummikuddar som brukar medfölja. Eventuellt kan du ta hjälp av en återförsäljare av hjälmar.
Vi rekommenderar inga särskilda märken, alla CE-godkända hjälmar godkända för cykling är bra. Till detta kommer att man bör köpa en hjälm som passar bra, det är därför viktigt att prova hjälmen, kanske även flera olika modeller och märken, för att hitta den som känns bäst.
Läs mer om Cykelhjälmar.
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad inom trafiksäkerhetsområdet, ange din e-postadress nedan.
Du är nu anmäld till vårt nyhetsbrev.
NTF Rapport 2019:4 Användning av cykel- ...
Resultat från NTF:s mätningar av hjälmanvändning år 2019 visar att 48 procent av cyklisterna använder hjälm och 96 procent av ...
NTF Rapport 2019:4 Användning av cykel- ...
Resultat från NTF:s mätningar av hjälmanvändning år 2019 visar att 48 procent av cyklisterna använder hjälm och 96 procent av mopedisterna. Mätningen är gjord i landets samtliga 290 kommuner under ...
NTF Rapport 2019:4 Användning av cykel- ...
Resultat från NTF:s mätningar av hjälmanvändning år 2019 visar att 48 procent av cyklisterna använder hjälm och 96 procent av mopedisterna. Mätningen är gjord i landets samtliga 290 kommuner under perioden 15 april - 15 juni. Resultaten har spridits nationellt genom pressmeddelande och lokalt genom lokala pressmeddelanden samt direkt till berörda personer inom kommuner och andra organisationer.
Oskyddade
Det är bra att gå och cykla, både för den egna hälsan, för miljön och för att minska trängseln på bilvägen. Men olyckor sker i trafiken. Gångtrafikanter och cyklister skadas ...
Oskyddade
Det är bra att gå och cykla, både för den egna hälsan, för miljön och för att minska trängseln på bilvägen. Men olyckor sker i trafiken. Gångtrafikanter och cyklister skadas framför allt i singelolyckor, vilket kan leda till allvarliga skador och ...
Oskyddade
Det är bra att gå och cykla, både för den egna hälsan, för miljön och för att minska trängseln på bilvägen. Men olyckor sker i trafiken. Gångtrafikanter och cyklister skadas framför allt i singelolyckor, vilket kan leda till allvarliga skador och livslångt lidande. För att lindra konsekvenserna av singelolyckor krävs bättre underhåll och halkbekämpning, men även större användning av skyddsutrustning som halkskydd, bättre skor och broddar, respektive cykelhjälm. ...
Cykelhjälmar
Huvudet är det ömtåligaste vi har. Även en måttlig stöt kan skada hjärnan. Att använda cykelhjälm är ett billigt och enkelt sätt att göra din cykeltur säkrare. ...
Cykelhjälmar
Huvudet är det ömtåligaste vi har. Även en måttlig stöt kan skada hjärnan. Att använda cykelhjälm är ett billigt och enkelt sätt att göra din cykeltur säkrare.
Cykelhjälmar
Huvudet är det ömtåligaste vi har. Även en måttlig stöt kan skada hjärnan. Att använda cykelhjälm är ett billigt och enkelt sätt att göra din cykeltur säkrare.
2016:2 Cykelhjälm
Intervjuundersökning bland cyklister om varför de använder / inte använder cykelhjälm och vad som skulle få dem att använda hjälm och hur detta skiljer sig mellan olika ...
2016:2 Cykelhjälm
Intervjuundersökning bland cyklister om varför de använder / inte använder cykelhjälm och vad som skulle få dem att använda hjälm och hur detta skiljer sig mellan olika städer. Resultaten visar att för att få fler att använda hjälm efterfrågas framför ...
2016:2 Cykelhjälm
Intervjuundersökning bland cyklister om varför de använder / inte använder cykelhjälm och vad som skulle få dem att använda hjälm och hur detta skiljer sig mellan olika städer. Resultaten visar att för att få fler att använda hjälm efterfrågas framför allt snyggare hjälmar, men även en relativt stor grupp svarar att det krävs en lag för att de ska börja använda hjälm. Skillnaderna mellan städer handlar framför allt om hur intensiv trafikmiljön är. ...
Cyklister
En ökad cykling kan bidra till att minska resandets påverkan på miljön, till minskad trängsel i större städer och till en bättre folkhälsa. Men ...
Cyklister
En ökad cykling kan bidra till att minska resandets påverkan på miljön, till minskad trängsel i större städer och till en bättre folkhälsa. Men cyklister är oskyddade trafikanter och skaderisken är högre än för skyddade trafikanter som bilister. Därför ...
Cyklister
En ökad cykling kan bidra till att minska resandets påverkan på miljön, till minskad trängsel i större städer och till en bättre folkhälsa. Men cyklister är oskyddade trafikanter och skaderisken är högre än för skyddade trafikanter som bilister. Därför är det en viktig utmaning att vidta åtgärder så att cyklingen blir säker.