Vi har en framåtvänd bilbarnstol som vi upplever är mycket tung. Nu funderar vi över om tyngden av stolen adderar något i krockögonblicket. Blir det mer påfrestande i krockögonblicket ju tyngre stolen är, eller spelar stolens tyngd ingen roll?
Genom att bilbarnstolen eller bältesstolen är krockprovad och godkänd så uppfyller den alla krav, även om man tycker att den är tung.
I en framåtvänd stol som står löst i bilen, sätts bilens bälte runt både stol och barn, och bilbältet fångar i en krocksituation både barnet och stolen. Om stolen i sig självt väger mycket kommer den vikten att adderas till barnets vikt. Barnet blir delvis en aningen pressat mellan bilbältet och barnstolen. Framåtvända stolar som fästs med isofix håller stolen kvar, där påverkar den extra vikten inte barnet direkt.
Så ja, stolens vikt har en viss betydelse och ryggstödet på en lös bältesstol adderar en viss massa, men i det totala krockvåldet blir inte påvekran på barnets så stort.
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad inom trafiksäkerhetsområdet, ange din e-postadress nedan.
Du är nu anmäld till vårt nyhetsbrev.
Hälften av alla 3-åringar färdas farligt i bil! ...
51 procent av Sveriges 3-åringar åker framåtvänt i bilen. Det är en minskning med 9 procentenheter jämfört med 2010 då NTF senast ...
Hälften av alla 3-åringar färdas farligt i bil! ...
51 procent av Sveriges 3-åringar åker framåtvänt i bilen. Det är en minskning med 9 procentenheter jämfört med 2010 då NTF senast genomförde sin riksomfattande undersökning. Men det är långt ifrån en ...
Hälften av alla 3-åringar färdas farligt i bil! ...
51 procent av Sveriges 3-åringar åker framåtvänt i bilen. Det är en minskning med 9 procentenheter jämfört med 2010 då NTF senast genomförde sin riksomfattande undersökning. Men det är långt ifrån en acceptabel nivå, rekommendationen är bakåtvänt upp till 4-5 års ålder eller så länge det är möjligt. NTF:s studie bygger på observationer utanför 345 förskolor fördelade över hela landet och omfattar över 6000 barn. ...
Små barn
Barnens trafiksäkerhet är de vuxnas ansvar. Barn har varken den erfarenhet eller den förståelse som behövs för att klara sig själva i trafiken, även om de kan lära sig ...
Små barn
Barnens trafiksäkerhet är de vuxnas ansvar. Barn har varken den erfarenhet eller den förståelse som behövs för att klara sig själva i trafiken, även om de kan lära sig mycket om trafik och trafiksäkerhet. Föräldrar och förskollärare behöver därför ...
Små barn
Barnens trafiksäkerhet är de vuxnas ansvar. Barn har varken den erfarenhet eller den förståelse som behövs för att klara sig själva i trafiken, även om de kan lära sig mycket om trafik och trafiksäkerhet. Föräldrar och förskollärare behöver därför kunskap och information om säkerhet när barnen ska gå eller cykla. De behöver också kunskap och information om hur barnen åker säkrast i bil och buss. Detta behövs för att Sverige ska fortsätta att vara ett land där mycket få små ...
Yrkeskompetensbevis
Förare som har fått ett yrkeskompetensbevis måste gå en fortbildning vart femte år för att få ett nytt bevis. En fortbildning omfattar 35 timmar och ges av utbildare som har ...
Yrkeskompetensbevis
Förare som har fått ett yrkeskompetensbevis måste gå en fortbildning vart femte år för att få ett nytt bevis. En fortbildning omfattar 35 timmar och ges av utbildare som har tillstånd att bedriva utbildningsverksamhet för yrkesförarkompetens. ...
Yrkeskompetensbevis
Förare som har fått ett yrkeskompetensbevis måste gå en fortbildning vart femte år för att få ett nytt bevis. En fortbildning omfattar 35 timmar och ges av utbildare som har tillstånd att bedriva utbildningsverksamhet för yrkesförarkompetens. Fortbildningen får delas upp i delkurser som ska vara minst 7 timmar vardera.
Kapitel 5. Barn i bil
I bilen har barn bälte, både i framsätet och baksätet. Små barn åker bakåtvänt.
Kapitel 5. Barn i bil
I bilen har barn bälte, både i framsätet och baksätet. Små barn åker bakåtvänt.
Kapitel 5. Barn i bil
I bilen har barn bälte, både i framsätet och baksätet. Små barn åker bakåtvänt.
Barn
Barnens trafiksäkerhet är de vuxnas ansvar, samtidigt som barnen, enligt FN:s barnkonvention, ska vara delaktiga i beslut som rör deras liv och ...
Barn
Barnens trafiksäkerhet är de vuxnas ansvar, samtidigt som barnen, enligt FN:s barnkonvention, ska vara delaktiga i beslut som rör deras liv och hälsa. Med barn avses här åldrarna 0–12 år.
Barn
Barnens trafiksäkerhet är de vuxnas ansvar, samtidigt som barnen, enligt FN:s barnkonvention, ska vara delaktiga i beslut som rör deras liv och hälsa. Med barn avses här åldrarna 0–12 år.