Patienter som opereras och får ny höftprotes rekommenderas att använda en kildyna för att kunna sitta bekvämt och undvika för mycket böjning i höften. Vi har nu hört att detta inte skulle vara trafiksäkert då det finns risk för "underglidning" av underkroppen vid en krock. Stämmer det?
Ja, det är en ökad risk för underglidning.
En vanlig kildyna har normalt inga "horn" där man skulle kunna leda höftbältet, som på en vanlig bilbarnkudde. Med de förutsättningarna, så kommer kilen sannolikt åka iväg framåt vid en krock, medan den åkande hålls tillbaka av höftbältet och diagonalbälte. Dessutom får den åkande extra slack i höftbältet, eftersom kilen gör att man sitter högre upp från början, men sedan försvinner vid krock, vilket bidrar till ökad risk för underglidning.
Man bör därför inte rekommendera en höftkil vid åkande i bil oavsett position i bilen, eftersom man ökar risken för underglidning, vilket i sin tur innebär ökad risk för skada på organen i buken och ländryggen vid en frontalkrock.
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad inom trafiksäkerhetsområdet, ange din e-postadress nedan.
Du är nu anmäld till vårt nyhetsbrev.
NTF Rapport 2019:5 Användning av bilbälte
Resultaten från NTF:s mätningar av bilbältesanvändningen år 2019 visar att 96 procent av både förarna och passagerarna ...
NTF Rapport 2019:5 Användning av bilbälte
Resultaten från NTF:s mätningar av bilbältesanvändningen år 2019 visar att 96 procent av både förarna och passagerarna använder bälte. Kvinnor använder bälte i något högre utsträckning än män. Det ...
NTF Rapport 2019:5 Användning av bilbälte
Resultaten från NTF:s mätningar av bilbältesanvändningen år 2019 visar att 96 procent av både förarna och passagerarna använder bälte. Kvinnor använder bälte i något högre utsträckning än män. Det var 98 procent av de kvinnliga förarna som använde bälte jämfört med 94 procent av de manliga förarna. Bland passagerarna var det 98 procent av kvinnorna samt barnen cirka 4 15 år som använde bälte, jämfört med 92 procent av de manliga passagerarna. ...
Personbil
Fortfarande skadas alldeles för många personer i personbil, både unga och gamla. Säker trafikmiljö, säkra fordon och en bra förarutbildning är en förutsättning för att ...
Personbil
Fortfarande skadas alldeles för många personer i personbil, både unga och gamla. Säker trafikmiljö, säkra fordon och en bra förarutbildning är en förutsättning för att få säkra personbilsförare. NTF arbetar för att förarna framför allt ska hålla ...
Personbil
Fortfarande skadas alldeles för många personer i personbil, både unga och gamla. Säker trafikmiljö, säkra fordon och en bra förarutbildning är en förutsättning för att få säkra personbilsförare. NTF arbetar för att förarna framför allt ska hålla hastigheten, använda bilbälte, köra nyktra och drogfria, vara återhållsamma med att använda mobiltelefon och vara utvilade.
Bilbälte
Bilbältet är den absolut viktigaste säkerhetsdetaljen i bilen – både i framsätet och i baksätet. Inte minst är bältet viktigt vid kortare sträckor och låga hastigheter, ...
Bilbälte
Bilbältet är den absolut viktigaste säkerhetsdetaljen i bilen – både i framsätet och i baksätet. Inte minst är bältet viktigt vid kortare sträckor och låga hastigheter, då det verkligen kan utgöra skillnaden mellan liv och död. ...
Bilbälte
Bilbältet är den absolut viktigaste säkerhetsdetaljen i bilen – både i framsätet och i baksätet. Inte minst är bältet viktigt vid kortare sträckor och låga hastigheter, då det verkligen kan utgöra skillnaden mellan liv och död.
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet av NTF:s mätningar visar att 94 procent använder bilbälte i framsätet.
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet av NTF:s mätningar visar att 94 procent använder bilbälte i framsätet.
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet av NTF:s mätningar visar att 94 procent använder bilbälte i framsätet.
Personbilister
Personbilar står för drygt 80 procent av det totala trafikarbetet på svenska vägar, närmare 70 000 miljoner fordonskilometer.
Personbilister
Personbilar står för drygt 80 procent av det totala trafikarbetet på svenska vägar, närmare 70 000 miljoner fordonskilometer.
Personbilister
Personbilar står för drygt 80 procent av det totala trafikarbetet på svenska vägar, närmare 70 000 miljoner fordonskilometer.