Reglerna för hur man förfar vid ett fyrvägskors med stopplikt är enkla att förstå. Man är skyldig att stanna och lämna företräde åt trafiken på den korsande vägen. Dock kan trafikplanerare ibland göra det besvärligt. Här i Eslöv finns ett fyrvägskors med stopplikt från alla fyra hållen. Ibland kommer ett fordon från vardera hållet. Alla stannar och väntar på att de andra ska köra, vilket de inte får göra förrän de andra kört. Ett moment 22. Den som kör först, och därmed löser upp det låsta läget gör sig skyldig till ett brott, han har inte lämnat företräde som han skulle. Frågorna är: Är en sådan korsning utförd i enlighet med gällande regler för vägplanering? Hur ska man, utan att göra sig skyldig till brott, bära sig åt i ett läge som det ovan?
I enlighet med regelverket har väghållaren möjlighet att föreskriva stopplikt i alla tillfarter. Detta kan göras i särskilt farliga korsningar. Vägmärket "Stop" ska vara kompletterat med tilläggstavlan "Fyrvägsstopp". När man fullgjort stopplikten får man inte köra vidare om det uppkommer fara eller hinder för andra trafikanter.
Lämpligaste körsättet, efter att man stannat i en sådan korsning, är att tillämpa högerregeln. Högerregeln innebär att då två fordons kurser skär varandra har förare väjningsplikt mot det fordon som närmar sig från höger.
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad inom trafiksäkerhetsområdet, ange din e-postadress nedan.
Du är nu anmäld till vårt nyhetsbrev.
Stora skillnader i trafikolyckor i kommunerna ...
Risken att skadas eller dödas på de kommunala vägarna är tre gånger högre i Västerås än i Uppsala. I Malmö är risken mer än dubbelt så ...
Stora skillnader i trafikolyckor i kommunerna ...
Risken att skadas eller dödas på de kommunala vägarna är tre gånger högre i Västerås än i Uppsala. I Malmö är risken mer än dubbelt så stor som i Göteborg. Det visar Statoils och NTF:s trafikskadeindex ...
Stora skillnader i trafikolyckor i kommunerna ...
Risken att skadas eller dödas på de kommunala vägarna är tre gånger högre i Västerås än i Uppsala. I Malmö är risken mer än dubbelt så stor som i Göteborg. Det visar Statoils och NTF:s trafikskadeindex 2013 som presenteras i dag. Indexet mäter antalet skadade och dödade i förhållande till antalet kommuninvånare. Särskilt viktigt för att minska antalet olyckor är att hastighetsgränserna följs.
Kommunikation
NTF vill bidra till Nollvisionen genom att påverka både de som ansvarar för trafiksystemet och de som använder det. Genom föreläsningar, dialog, digital kommunikation ...
Kommunikation
NTF vill bidra till Nollvisionen genom att påverka både de som ansvarar för trafiksystemet och de som använder det. Genom föreläsningar, dialog, digital kommunikation samt genom möten mellan människor sprider NTF kunskap om Nollvisionen och svenskt ...
Kommunikation
NTF vill bidra till Nollvisionen genom att påverka både de som ansvarar för trafiksystemet och de som använder det. Genom föreläsningar, dialog, digital kommunikation samt genom möten mellan människor sprider NTF kunskap om Nollvisionen och svenskt trafiksäkerhetsarbete.
Marknadsöversikter
Som konsument har du rätt att kräva trafiksäkerhet, inte bara när det gäller produkter och tjänster utan även i väg och trafikmiljön. Genom dina val och dina krav påverkar ...
Marknadsöversikter
Som konsument har du rätt att kräva trafiksäkerhet, inte bara när det gäller produkter och tjänster utan även i väg och trafikmiljön. Genom dina val och dina krav påverkar du politiker, myndigheter, producenter, transportföretag och andra aktörer att ...
Marknadsöversikter
Som konsument har du rätt att kräva trafiksäkerhet, inte bara när det gäller produkter och tjänster utan även i väg och trafikmiljön. Genom dina val och dina krav påverkar du politiker, myndigheter, producenter, transportföretag och andra aktörer att arbeta för en säkrare trafik. Våra marknadsöversikter ger dig en överblick över säkra produkter och tjänster och var du hittar dom. Här kan du till exempel se vilken bil som är mest krocksäker, var du kan hyra bilbarnstol ...
Övrigt material
Här presenterar vi vårt övriga material för nedladdning som kan vara användbart vid olika tillfällen då man vill informera om trafiksäkerhet.
Övrigt material
Här presenterar vi vårt övriga material för nedladdning som kan vara användbart vid olika tillfällen då man vill informera om trafiksäkerhet.
Övrigt material
Här presenterar vi vårt övriga material för nedladdning som kan vara användbart vid olika tillfällen då man vill informera om trafiksäkerhet.
Vi vill tala om vad vi anser för att NTF representerar breda intressegrupper med ett gemensamt mål: En säker trafik för alla trafikanter med ...
Vi vill tala om vad vi anser för att NTF representerar breda intressegrupper med ett gemensamt mål: En säker trafik för alla trafikanter med utgångspunkt i Nollvisionen. Detta dokument utgör den samlade NTF-rörelsens kunskap och bedömningar i olika ...
Vi vill tala om vad vi anser för att NTF representerar breda intressegrupper med ett gemensamt mål: En säker trafik för alla trafikanter med utgångspunkt i Nollvisionen. Detta dokument utgör den samlade NTF-rörelsens kunskap och bedömningar i olika trafiksäkerhetsfrågor och ligger till grund för NTF:s trafiksäkerhetsarbete.