Hur räknar man ut stoppsträckan, bromssträckan och reaktionssträckan?
Formeln för stoppsträckan i meter är:
stoppsträcka = reaktionssträcka + bromssträcka
Formeln för reaktionssträcka i meter är:
reaktionssträcka = hastighet * reaktionstid
reaktionssträcka = (v/3,6) * t
v = hastigheten i km/tim.
(Delar man hastigheten i km/tim med 3,6 får man hastigheten i m/sek.)
t = reaktionstiden i sekunder. t varierar vid en oförberedd händelse mellan 0,5 och 2,0 sek. Ett vanligt värde är 1,0 sek.
Formeln för bromssträcka i meter är:
bromssträcka = hastighet * hastighet/ (250 * friktionen)
bromssträcka = v2 / (250 * f)
f = friktionen
Vid full bromsning på torr asfalt kan man räkna med f=0,8, på slät is kan man räkna med f=0,1.
Exempel 1
Stoppsträcka vid 50 km/tim på torr asfalt:
Reaktionssträcka = (50/3,6)*1 = 13,9 m
Bromssträcka = 50*50/(250*0,8)= 12,5 m
Stoppsträckan = 13,9+12,5 = 26,4 m
Exempel 2
Stoppsträcka vid 50 km/tim på slät is:
Reaktionssträcka = (50/3,6)*1 = 13,9 m
Bromssträcka = 50*50/(250*0,1)= 100 m
Stoppsträckan = 13,9+100 = 113,9 m
Observera dock att variationerna vid is och snöhalka är mycket stora.
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad inom trafiksäkerhetsområdet, ange din e-postadress nedan.
Du är nu anmäld till vårt nyhetsbrev.
Mätningar 2021
NTF fortsätter att utföra mätningar och observationer i trafiken inom ett antal områden i hela landet. Syftet med projektet är att ge en övergripande bild av status inom ...
Mätningar 2021
NTF fortsätter att utföra mätningar och observationer i trafiken inom ett antal områden i hela landet. Syftet med projektet är att ge en övergripande bild av status inom områdena bältesanvändning, användandet av cykel- och mopedhjälm samt ...
Mätningar 2021
NTF fortsätter att utföra mätningar och observationer i trafiken inom ett antal områden i hela landet. Syftet med projektet är att ge en övergripande bild av status inom områdena bältesanvändning, användandet av cykel- och mopedhjälm samt hastighetsefterlevnad på det kommunala vägnätet.
Vår kompetens räddar liv och minskar lidandet!
Lokalt erbjuder vi tjänster och utbildningar för ökad trafiksäkerhet.
Vår kompetens räddar liv och minskar lidandet!
Lokalt erbjuder vi tjänster och utbildningar för ökad trafiksäkerhet.
Vår kompetens räddar liv och minskar lidandet!
Lokalt erbjuder vi tjänster och utbildningar för ökad trafiksäkerhet.
ABS-bromsar
Låsningsfria bromsar, så kallade ABS-bromsar, känner av när hjulen börjar låsa sig vid en kraftig inbromsning. Då minskar bromskraften, vilket gör att man kan styra och ...
ABS-bromsar
Låsningsfria bromsar, så kallade ABS-bromsar, känner av när hjulen börjar låsa sig vid en kraftig inbromsning. Då minskar bromskraften, vilket gör att man kan styra och bromsa samtidigt. På detta sätt kan bromsarna hjälpa föraren ur en farlig ...
ABS-bromsar
Låsningsfria bromsar, så kallade ABS-bromsar, känner av när hjulen börjar låsa sig vid en kraftig inbromsning. Då minskar bromskraften, vilket gör att man kan styra och bromsa samtidigt. På detta sätt kan bromsarna hjälpa föraren ur en farlig situation.
2017:1 Hastighet väst
Hastighetsmätningar före och efter polisens övervakning visar på sänkta medelhastigheter, även efter flera veckor. ...
2017:1 Hastighet väst
Hastighetsmätningar före och efter polisens övervakning visar på sänkta medelhastigheter, även efter flera veckor.
2017:1 Hastighet väst
Hastighetsmätningar före och efter polisens övervakning visar på sänkta medelhastigheter, även efter flera veckor.
Hastighet
Hastigheten är en av de viktigaste faktorerna som styr trafiksäkerheten, både när det gäller olycksrisk och skaderisk. Hastighet påverkar såväl ...
Hastighet
Hastigheten är en av de viktigaste faktorerna som styr trafiksäkerheten, både när det gäller olycksrisk och skaderisk. Hastighet påverkar såväl sannolikheten att bli inblandad i en olycka som hur allvarliga skador man får vid en eventuell olycka. Vid ...
Hastighet
Hastigheten är en av de viktigaste faktorerna som styr trafiksäkerheten, både när det gäller olycksrisk och skaderisk. Hastighet påverkar såväl sannolikheten att bli inblandad i en olycka som hur allvarliga skador man får vid en eventuell olycka. Vid ökade hastigheter ökar dessutom bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp kraftigt utan att väsentliga tidsvinster görs.