Min son ramlade med cykeln och slog huvudet i marken. Det blev ett hål stort som ett knappnålshuvud i hjälmen. Betyder det att den är förbrukad, bör vi köpa en ny hjälm till honom?
Ja, om hjälmen är gjord av EPS, frigolit, bör ni kassera den och satsa på en ny. Är hjälmen av annat material typ EPU (en polyuretan) tål hjälmen flera stötar och slag.
I hjälmar av EPS ska det finnas information om att den ska kasseras om den råkar ut för en stöt, även om ingen synlig bristning finns. Om en hjälm av EPU blivit skadad syns det på materialet t ex genom att det uppstår ljusare strimmor i materialet eller fullt synliga sprickor och då ska man byta ut hjälmen.
Skillnaden mellan de olika materialen är att EPS är strävare och mjukare. EPU har en glatt yta och är hårdare när man klämmer på det.
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad inom trafiksäkerhetsområdet, ange din e-postadress nedan.
Du är nu anmäld till vårt nyhetsbrev.
2016:3 Hjälmanvändning
Resultatet i NTF:s mätningar av hjälmanvändning 2016 visar att 44% av cyklisterna använder hjälm och 96% av mopedisterna. ...
2016:3 Hjälmanvändning
Resultatet i NTF:s mätningar av hjälmanvändning 2016 visar att 44% av cyklisterna använder hjälm och 96% av mopedisterna. Mätningen är gjord i landets samtliga 290 kommuner under perioden 15 ...
2016:3 Hjälmanvändning
Resultatet i NTF:s mätningar av hjälmanvändning 2016 visar att 44% av cyklisterna använder hjälm och 96% av mopedisterna. Mätningen är gjord i landets samtliga 290 kommuner under perioden 15 april-15 juni.
Trafikanter
NTF arbetar för alla trafikanters säkerhet i enlighet med Nollvisionen. Även om trafikanten begår ett misstag ska ingen behöva straffas med död eller allvarlig skada. ...
Trafikanter
NTF arbetar för alla trafikanters säkerhet i enlighet med Nollvisionen. Även om trafikanten begår ett misstag ska ingen behöva straffas med död eller allvarlig skada. Därför måste både systemutformare och trafikanter ta sitt ansvar. Trafikmiljön ska ...
Trafikanter
NTF arbetar för alla trafikanters säkerhet i enlighet med Nollvisionen. Även om trafikanten begår ett misstag ska ingen behöva straffas med död eller allvarlig skada. Därför måste både systemutformare och trafikanter ta sitt ansvar. Trafikmiljön ska vara så säker och förlåtande som möjligt, och olika trafikantslag helst vara separerade. Trafikanten ska följa de regler som finns och använda tillgänglig och lämplig skyddsutrustning. NTF värnar särskilt om gående ...
Köpråd
Folksam har testat ett antal olika cykelhjälmar, bland annat en modell med MIPS-teknik, hjälmen Hövding och flertal andra. Länsförsäkringar har testat cykelhjälmar ...
Köpråd
Folksam har testat ett antal olika cykelhjälmar, bland annat en modell med MIPS-teknik, hjälmen Hövding och flertal andra. Länsförsäkringar har testat cykelhjälmar enligt den föreslagna nya metoden, hjälmarna med MIPS-teknik visar på bäst ...
Köpråd
Folksam har testat ett antal olika cykelhjälmar, bland annat en modell med MIPS-teknik, hjälmen Hövding och flertal andra. Länsförsäkringar har testat cykelhjälmar enligt den föreslagna nya metoden, hjälmarna med MIPS-teknik visar på bäst resultat.
2016:2 Cykelhjälm
Intervjuundersökning bland cyklister om varför de använder / inte använder cykelhjälm och vad som skulle få dem att använda hjälm och hur detta skiljer sig mellan olika ...
2016:2 Cykelhjälm
Intervjuundersökning bland cyklister om varför de använder / inte använder cykelhjälm och vad som skulle få dem att använda hjälm och hur detta skiljer sig mellan olika städer. Resultaten visar att för att få fler att använda hjälm efterfrågas framför ...
2016:2 Cykelhjälm
Intervjuundersökning bland cyklister om varför de använder / inte använder cykelhjälm och vad som skulle få dem att använda hjälm och hur detta skiljer sig mellan olika städer. Resultaten visar att för att få fler att använda hjälm efterfrågas framför allt snyggare hjälmar, men även en relativt stor grupp svarar att det krävs en lag för att de ska börja använda hjälm. Skillnaderna mellan städer handlar framför allt om hur intensiv trafikmiljön är. ...
Cyklister
En ökad cykling kan bidra till att minska resandets påverkan på miljön, till minskad trängsel i större städer och till en bättre folkhälsa. Men ...
Cyklister
En ökad cykling kan bidra till att minska resandets påverkan på miljön, till minskad trängsel i större städer och till en bättre folkhälsa. Men cyklister är oskyddade trafikanter och skaderisken är högre än för skyddade trafikanter som bilister. Därför ...
Cyklister
En ökad cykling kan bidra till att minska resandets påverkan på miljön, till minskad trängsel i större städer och till en bättre folkhälsa. Men cyklister är oskyddade trafikanter och skaderisken är högre än för skyddade trafikanter som bilister. Därför är det en viktig utmaning att vidta åtgärder så att cyklingen blir säker.