Hur ser jag på energimärkningen om det är ett sommardäck eller ett vinterdäck?
Det är bara symboler för vinterdäck finns visas på den nya energimärkningen.
På energimärkningen visas också däckets väggrepp i vått väglag. Har däcket nya energimärkningen med skalan A-E och det bara finns information om väggrepp i vått väglag är det att betrakta som ett sommardäck.
Har energimärkningen snögreppsmärkningen är det ett godkänt vinterdäck, har den dessutom isgreppsmärkningen är det ett däck för vintervägar i Norden.
Har däcket energimärkningsetiketten med skalan A-G används inte symbolerna för vinterdäck, då visas bara väggrepp i vått väglag och det framgår inte på denna etikett om däcket är ett sommardäck eller vinterdäck.
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad inom trafiksäkerhetsområdet, ange din e-postadress nedan.
Du är nu anmäld till vårt nyhetsbrev.
Lägre lufttryck bland de som byter däcken ...
Enligt förra årets däckrazzia har var femtonde bil du möter minst ett däck med så lågt lufttryck att det kan jämföras med ...
Lägre lufttryck bland de som byter däcken ...
Enligt förra årets däckrazzia har var femtonde bil du möter minst ett däck med så lågt lufttryck att det kan jämföras med punktering eller på gränsen till punktering. Hos de som angav att de skiftar ...
Lägre lufttryck bland de som byter däcken ...
Enligt förra årets däckrazzia har var femtonde bil du möter minst ett däck med så lågt lufttryck att det kan jämföras med punktering eller på gränsen till punktering. Hos de som angav att de skiftar däcken själva hade hela var tionde bil ”punktering” på minst ett däck, medan samma andel hos de som låter en verkstad sköta däckskiftet var en på tjugo.
Kommunikation
NTF vill bidra till Nollvisionen genom att påverka både de som ansvarar för trafiksystemet och de som använder det. Genom föreläsningar, dialog, digital kommunikation ...
Kommunikation
NTF vill bidra till Nollvisionen genom att påverka både de som ansvarar för trafiksystemet och de som använder det. Genom föreläsningar, dialog, digital kommunikation samt genom möten mellan människor sprider NTF kunskap om Nollvisionen och svenskt ...
Kommunikation
NTF vill bidra till Nollvisionen genom att påverka både de som ansvarar för trafiksystemet och de som använder det. Genom föreläsningar, dialog, digital kommunikation samt genom möten mellan människor sprider NTF kunskap om Nollvisionen och svenskt trafiksäkerhetsarbete.
Ställa av fordon
Ägaren är skyldig att ha sitt fordon trafikförsäkrat - förutom om man ställer av sitt fordon.
Ställa av fordon
Ägaren är skyldig att ha sitt fordon trafikförsäkrat - förutom om man ställer av sitt fordon.
Ställa av fordon
Ägaren är skyldig att ha sitt fordon trafikförsäkrat - förutom om man ställer av sitt fordon.
e-learning
e-learning
e-learning
Hastighet
Hastigheten är en av de viktigaste faktorerna som styr trafiksäkerheten, både när det gäller olycksrisk och skaderisk. Hastighet påverkar såväl ...
Hastighet
Hastigheten är en av de viktigaste faktorerna som styr trafiksäkerheten, både när det gäller olycksrisk och skaderisk. Hastighet påverkar såväl sannolikheten att bli inblandad i en olycka som hur allvarliga skador man får vid en eventuell olycka. Vid ...
Hastighet
Hastigheten är en av de viktigaste faktorerna som styr trafiksäkerheten, både när det gäller olycksrisk och skaderisk. Hastighet påverkar såväl sannolikheten att bli inblandad i en olycka som hur allvarliga skador man får vid en eventuell olycka. Vid ökade hastigheter ökar dessutom bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp kraftigt utan att väsentliga tidsvinster görs.