Från vilket tillverkningsår behöver man ha ett typintyg för mopeden? Mopeder som kommer från t.ex Italien, får de inte köras i Sverige? Finns det någon dokumentsamling med alla regler som gäller mopeder?
Klass II-moped är en EU-godkänd moped konstruerad för att köras i högst 25 km/tim eller en moped konstruerad för att köras i högst 30 km/tim (äldre moped).
30-mopeden ska vara godkänd i Sverige och måste ha ett typintyg utfärdat före den 17 juni 2003.
Enligt Fordonslagen kan man göra en s k mopedbesiktning. Läs mer i Fordonslagen
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad inom trafiksäkerhetsområdet, ange din e-postadress nedan.
Du är nu anmäld till vårt nyhetsbrev.
2016:1 Mopedåkning
Våren 2015 genomförde NTF en enkätundersökning bland ungdomar i 8 skolor spridda i Sverige. Skolorna valdes ut på grund av en relativt stor andel mopedförare. Totalt ...
2016:1 Mopedåkning
Våren 2015 genomförde NTF en enkätundersökning bland ungdomar i 8 skolor spridda i Sverige. Skolorna valdes ut på grund av en relativt stor andel mopedförare. Totalt svarade 673 personer på enkäten.
2016:1 Mopedåkning
Våren 2015 genomförde NTF en enkätundersökning bland ungdomar i 8 skolor spridda i Sverige. Skolorna valdes ut på grund av en relativt stor andel mopedförare. Totalt svarade 673 personer på enkäten.
Vår kompetens räddar liv och minskar lidandet!
Lokalt erbjuder vi tjänster och utbildningar för ökad trafiksäkerhet.
Vår kompetens räddar liv och minskar lidandet!
Lokalt erbjuder vi tjänster och utbildningar för ökad trafiksäkerhet.
Vår kompetens räddar liv och minskar lidandet!
Lokalt erbjuder vi tjänster och utbildningar för ökad trafiksäkerhet.
Mopedhandlare
De handlare som återfinns i denna marknadsöversikt har alla skrivit på ett avtal som tagits fram av Sveriges Motorcykelhandlares Riksförbund, Cykel Motor och ...
Mopedhandlare
De handlare som återfinns i denna marknadsöversikt har alla skrivit på ett avtal som tagits fram av Sveriges Motorcykelhandlares Riksförbund, Cykel Motor och Sportfackhandlarna och NTF.
Mopedhandlare
De handlare som återfinns i denna marknadsöversikt har alla skrivit på ett avtal som tagits fram av Sveriges Motorcykelhandlares Riksförbund, Cykel Motor och Sportfackhandlarna och NTF.
Informationspaket
NTF är Sveriges viktigaste konsumentorganisation kring trafiksäkerhet. För att nå ut till fler konsumenter publicerar NTF informationspaket anpassade till ...
Informationspaket
NTF är Sveriges viktigaste konsumentorganisation kring trafiksäkerhet. För att nå ut till fler konsumenter publicerar NTF informationspaket anpassade till särskilda målgrupper. För att kunna nå alla inom målgruppen, även de som inte läser svenska, ...
Informationspaket
NTF är Sveriges viktigaste konsumentorganisation kring trafiksäkerhet. För att nå ut till fler konsumenter publicerar NTF informationspaket anpassade till särskilda målgrupper. För att kunna nå alla inom målgruppen, även de som inte läser svenska, översätts en hel del av materialet till engelska, persiska, arabiska, dari, tigrinja och somaliska. Trafiksäkerhet på lätt svenska bygger i första hand på bilder och är därför inte översatt. Det vänder sig i huvudsak ...
Mopedister
Det är inte enbart 15-åringar som kör moped. Fler grupper har upptäckt att mopeden är ett smidigt sätt att ta sig fram i storstädernas citykärnor och ...
Mopedister
Det är inte enbart 15-åringar som kör moped. Fler grupper har upptäckt att mopeden är ett smidigt sätt att ta sig fram i storstädernas citykärnor och att den är lätt att parkera. I glesbygden är mopeden fortfarande ett populärt fordon för främst ungdomar, ...
Mopedister
Det är inte enbart 15-åringar som kör moped. Fler grupper har upptäckt att mopeden är ett smidigt sätt att ta sig fram i storstädernas citykärnor och att den är lätt att parkera. I glesbygden är mopeden fortfarande ett populärt fordon för främst ungdomar, då den uppfyller deras krav på att kunna ta sig fram på egen hand.