Vi ska bila ner till Österrike. Har hört att man inte får ha dubbdäck i Europa. Är detta sant? Och i så fall har ni någon lösning?
Dubbdäck är förbjudna i Tyskland och risken är stor att ni inte får fortsätta färden med dubbdäck om ni stoppas.
I Tyskland finns det en allmän skrivning om att man ska ha de däck som behövs utifrån omständigheterna. Det innebär att ni också kan bli stoppad i Tyskland om sommardäck är monterade på bilen vintertid, vid ogynnsamt väglag. Ett bra alternativ vid bilfärd i t ex Tyskland vintertid är att utrusta bilen med dubbfria vinterdäck.
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad inom trafiksäkerhetsområdet, ange din e-postadress nedan.
Du är nu anmäld till vårt nyhetsbrev.
Säkra bilar
Konsumentundersökning 2012 "Säkra bilar" Innehåller konsument- och återförsäljarintervjuer samt jämförande analys och diskussion kring val av säkerhetssystem vid ...
Säkra bilar
Konsumentundersökning 2012 "Säkra bilar" Innehåller konsument- och återförsäljarintervjuer samt jämförande analys och diskussion kring val av säkerhetssystem vid köp av nybil.
Säkra bilar
Konsumentundersökning 2012 "Säkra bilar" Innehåller konsument- och återförsäljarintervjuer samt jämförande analys och diskussion kring val av säkerhetssystem vid köp av nybil.
Trafikanter
NTF arbetar för alla trafikanters säkerhet i enlighet med Nollvisionen. Även om trafikanten begår ett misstag ska ingen behöva straffas med död eller allvarlig skada. ...
Trafikanter
NTF arbetar för alla trafikanters säkerhet i enlighet med Nollvisionen. Även om trafikanten begår ett misstag ska ingen behöva straffas med död eller allvarlig skada. Därför måste både systemutformare och trafikanter ta sitt ansvar. Trafikmiljön ska ...
Trafikanter
NTF arbetar för alla trafikanters säkerhet i enlighet med Nollvisionen. Även om trafikanten begår ett misstag ska ingen behöva straffas med död eller allvarlig skada. Därför måste både systemutformare och trafikanter ta sitt ansvar. Trafikmiljön ska vara så säker och förlåtande som möjligt, och olika trafikantslag helst vara separerade. Trafikanten ska följa de regler som finns och använda tillgänglig och lämplig skyddsutrustning. NTF värnar särskilt om gående ...
Säkra bilar
Euro NCAPs (1) krocktester av nya bilar och Folksams (2) rankning av de vanligaste bilarna på svenska vägar ger en fingervisning om bilens skyddande egenskaper vid en ...
Säkra bilar
Euro NCAPs (1) krocktester av nya bilar och Folksams (2) rankning av de vanligaste bilarna på svenska vägar ger en fingervisning om bilens skyddande egenskaper vid en kollision. I marknadsöversikten återfinns samtliga bilar som krocktestats av Euro ...
Säkra bilar
Euro NCAPs (1) krocktester av nya bilar och Folksams (2) rankning av de vanligaste bilarna på svenska vägar ger en fingervisning om bilens skyddande egenskaper vid en kollision. I marknadsöversikten återfinns samtliga bilar som krocktestats av Euro NCAP med tillhörande betyg från Folksam forskning.
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet av NTF:s mätningar visar att 94 procent använder bilbälte i framsätet.
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet av NTF:s mätningar visar att 94 procent använder bilbälte i framsätet.
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet av NTF:s mätningar visar att 94 procent använder bilbälte i framsätet.
Personbilister
Personbilar står för drygt 80 procent av det totala trafikarbetet på svenska vägar, närmare 70 000 miljoner fordonskilometer.
Personbilister
Personbilar står för drygt 80 procent av det totala trafikarbetet på svenska vägar, närmare 70 000 miljoner fordonskilometer.
Personbilister
Personbilar står för drygt 80 procent av det totala trafikarbetet på svenska vägar, närmare 70 000 miljoner fordonskilometer.