Om jag cyklar på en cykelbana och ska korsa en bilväg vid en obevakad cykelöverfart eller cykelpassage, vad gäller då? Har bilister väjningsplikt precis som mot fotgängare? Eller har cyklisten väjningsplikt så länge denne befinner sig på cykeln?
För det första måste du veta om det är en obevakad cykelpassage eller cykelöverfart. (Nya regler 1 sept 2014). När du ska passera över en cykelpassage ska du lämna företräde, när du passerar över en cykelöverfart är det fordonen på bilvägen som har väjningsplikt, men du måste ändå se dig för.
Trafikreglerna rörande cykelöverfart och cykelpassage finns i Trafikförordningen.
Följande gäller för fordonsförare vid ett obevakat övergångsställe och cykelöverfart:
- Vid ett obevakat övergångsställe har man som fordonsförare väjningsplikt mot gående som gått eller just ska gå ut på övergångsstället.
- Vid en cykelöverfart har man som fordonsförare väjningsplikt mot cyklande som cyklat ut på eller just ska cykla ut på cykelöverfarten.
- När man närmar sig en obevakad cykelpassage, ska man anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklande och mopedförare som är ute på cykelpassagen.
- Kör man ut ur en cirkulationsplats eller efter att ha svängt i en vägkorsning och ska passera en obevakad cykelpassage, ska man köra med låg hastighet och lämna cyklande och förare av moped klass II som är ute på eller just ska färdas ut på cykelpassagen tillfälle att passera. ( 3 kap. 61 § Trafikförordningen)
Följande gäller när man cyklar eller kör moped klass II och ska köra ut på en cykelpassage:
- Den som cyklar eller kör en moped klass II och som ska färdas ut på en cykelpassage ska ta hänsyn till fordon som närmar sig överfarten och får korsa vägen endast om det kan ske utan fara. (6 kap. 6 § Trafikförordningen)
Denna väjningsplikt gäller ej när man ska köra ut på en cykelöverfart, men cyklande ska visa hänsyn till avståndet och övriga fordons hastighet.
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad inom trafiksäkerhetsområdet, ange din e-postadress nedan.
Du är nu anmäld till vårt nyhetsbrev.
NTF Rapport 2019:6 Samverkan för ökad och säker ...
NTF har i projektet Lokala forum för samverkan för ökad säker cykling inledningsvis genomfört en webbenkät ställd till samtliga ...
NTF Rapport 2019:6 Samverkan för ökad och säker ...
NTF har i projektet Lokala forum för samverkan för ökad säker cykling inledningsvis genomfört en webbenkät ställd till samtliga kommuner och regioner. Bland de svarande (58 % av kommunerna och 76 % av ...
NTF Rapport 2019:6 Samverkan för ökad och säker ...
NTF har i projektet Lokala forum för samverkan för ökad säker cykling inledningsvis genomfört en webbenkät ställd till samtliga kommuner och regioner. Bland de svarande (58 % av kommunerna och 76 % av regionerna) konstateras att knappt hälften av kommunerna och regionerna har en samverkan där regionen och länets kommuner träffas och diskuterar ökad och säker cykling. I tre län, som inte har några lokala samverkansforum för personer som arbetar för en ökad och säker ...
Oskyddade
Det är bra att gå och cykla, både för den egna hälsan, för miljön och för att minska trängseln på bilvägen. Men olyckor sker i trafiken. Gångtrafikanter och cyklister skadas ...
Oskyddade
Det är bra att gå och cykla, både för den egna hälsan, för miljön och för att minska trängseln på bilvägen. Men olyckor sker i trafiken. Gångtrafikanter och cyklister skadas framför allt i singelolyckor, vilket kan leda till allvarliga skador och ...
Oskyddade
Det är bra att gå och cykla, både för den egna hälsan, för miljön och för att minska trängseln på bilvägen. Men olyckor sker i trafiken. Gångtrafikanter och cyklister skadas framför allt i singelolyckor, vilket kan leda till allvarliga skador och livslångt lidande. För att lindra konsekvenserna av singelolyckor krävs bättre underhåll och halkbekämpning, men även större användning av skyddsutrustning som halkskydd, bättre skor och broddar, respektive cykelhjälm. ...
Höst- och vintercykling
För att det ska vara enkelt och säkert att cykla under höst- och vintertid behövs en effektiv lövupptagning, snöröjning och ...
Höst- och vintercykling
För att det ska vara enkelt och säkert att cykla under höst- och vintertid behövs en effektiv lövupptagning, snöröjning och halkbekämpning för cyklister. Förutom det finns det bra cykelutrustning ...
Höst- och vintercykling
För att det ska vara enkelt och säkert att cykla under höst- och vintertid behövs en effektiv lövupptagning, snöröjning och halkbekämpning för cyklister. Förutom det finns det bra cykelutrustning som gör cyklingen bekvämare och säkrare under hösten och vintern.
2016:2 Cykelhjälm
Intervjuundersökning bland cyklister om varför de använder / inte använder cykelhjälm och vad som skulle få dem att använda hjälm och hur detta skiljer sig mellan olika ...
2016:2 Cykelhjälm
Intervjuundersökning bland cyklister om varför de använder / inte använder cykelhjälm och vad som skulle få dem att använda hjälm och hur detta skiljer sig mellan olika städer. Resultaten visar att för att få fler att använda hjälm efterfrågas framför ...
2016:2 Cykelhjälm
Intervjuundersökning bland cyklister om varför de använder / inte använder cykelhjälm och vad som skulle få dem att använda hjälm och hur detta skiljer sig mellan olika städer. Resultaten visar att för att få fler att använda hjälm efterfrågas framför allt snyggare hjälmar, men även en relativt stor grupp svarar att det krävs en lag för att de ska börja använda hjälm. Skillnaderna mellan städer handlar framför allt om hur intensiv trafikmiljön är. ...
Cyklister
En ökad cykling kan bidra till att minska resandets påverkan på miljön, till minskad trängsel i större städer och till en bättre folkhälsa. Men ...
Cyklister
En ökad cykling kan bidra till att minska resandets påverkan på miljön, till minskad trängsel i större städer och till en bättre folkhälsa. Men cyklister är oskyddade trafikanter och skaderisken är högre än för skyddade trafikanter som bilister. Därför ...
Cyklister
En ökad cykling kan bidra till att minska resandets påverkan på miljön, till minskad trängsel i större städer och till en bättre folkhälsa. Men cyklister är oskyddade trafikanter och skaderisken är högre än för skyddade trafikanter som bilister. Därför är det en viktig utmaning att vidta åtgärder så att cyklingen blir säker.