Vi arbetar på en förskola och ska transportera tre barn och två vuxna i en privatbil. Samtliga barn är över 4 år och använder kudde/framåtvänd stol. Bilen har inga krockkuddar, trepunktsbälte och nackstöd på alla platser utom mittplatsen bak som har midjebälte. Hur placerar vi oss säkrast? Ska en vuxen sitta på mittplatsen eller fram? Får en fyra-fem-åring sitta fram (med kudde/stol)? Får han/hon sitta på mittplatsen med endast midjebälte? Eller är det en dålig lösning över huvud taget, borde vi ordna en bil till?
Om alla barn är minst 4 år låter det rimligt att de sitter i bältesstolar eller på bälteskudde. Bältesstolen som har nackstöd är bättre eftersom den fångar upp ett sovande barn och håller bältet på plats. NTF rekommenderar annars att barn ska sitta bakåtvänt så länge det går, upp till 4-5 års ålder eftersom det är det absolut säkraste sättet att färdas.
Om det inte finns någon krockkudde på passagerarplatsen fram är det helt ok att ett barn sitter där. Det finns egentligen inte något som talar för att baksätet skulle vara säkrare. Finns det en aktiv krockkudde ska man dock vara minst 140 cm lång.
Det stora problemet för er del är egentligen mittplatsen bak där det bara finns midjebälte. Om man enbart använder tvåpunktsbälte ökar risken för:
Att risken för ansikts- och skallskador ökar beror på att överkroppen kastas fram vid en krock. Är man enbart fastspänd i ett höftbälte är risken stor att man skadar sig vid kontakt med framsätet eller delar av mittkonsolen. Risken ökar ju större/längre man är. Utifrån den aspekten bör den som sitter på mittplatsen inte vara fullvuxen. Med underglidning menar man att benen vid en krock dras framåt och drar med sig höften som riskerar att smita under höftbältet. Risken ökar om skelettet i höftpartiet inte är färdigväxt. Därför bör inte små barn använda bara höftbälte. Man kan minska risken för underglidning genom att spänna höftbältet så långt (och hårt) ned som möjligt mot låren.
Bälteskudden/-stolen får inte användas tillsammans med enbart tvåpunktsbälte.
När man avgör vem som ska sitta på platsen med tvåpunktsbältet måste man titta på hur passagerarna ser ut och försöka hitta den minst dåliga lösningen i varje enskilt fall. Av ovanstående resonemang bör du kunna dra slutsatsen att varken de minsta eller de största bland passagerarna bör sitta på mittplats. Den minst dåliga åldern är nog barn mellan 7 och 10 år. De skadas troligtvis minst av placering på mittplats. Det finns en del bakåtvända bilbarnstolar som får användas med tvåpunktsbälte på mittplatsen.
I de allra flesta fall bör alltså mittplatsen vara den som man sist tar i bruk.
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad inom trafiksäkerhetsområdet, ange din e-postadress nedan.
Du är nu anmäld till vårt nyhetsbrev.
NTF Certifierad återlanserar utbildning om ...
På grund av stora förändringar på bilbarnstolsmarknaden och införandet av ett nytt regelverk för godkännanden av ...
NTF Certifierad återlanserar utbildning om ...
På grund av stora förändringar på bilbarnstolsmarknaden och införandet av ett nytt regelverk för godkännanden av bilbarnstolar beslöt NTF att stänga ner certifieringsutbildningen Barn i bil för ...
NTF Certifierad återlanserar utbildning om ...
På grund av stora förändringar på bilbarnstolsmarknaden och införandet av ett nytt regelverk för godkännanden av bilbarnstolar beslöt NTF att stänga ner certifieringsutbildningen Barn i bil för omfattande uppdateringar. Det nya innehållet är nu säkerställt av både bilbarnsstolsbranschen och forskare inom området.
Små barn
Barnens trafiksäkerhet är de vuxnas ansvar. Barn har varken den erfarenhet eller den förståelse som behövs för att klara sig själva i trafiken, även om de kan lära sig ...
Små barn
Barnens trafiksäkerhet är de vuxnas ansvar. Barn har varken den erfarenhet eller den förståelse som behövs för att klara sig själva i trafiken, även om de kan lära sig mycket om trafik och trafiksäkerhet. Föräldrar och förskollärare behöver därför ...
Små barn
Barnens trafiksäkerhet är de vuxnas ansvar. Barn har varken den erfarenhet eller den förståelse som behövs för att klara sig själva i trafiken, även om de kan lära sig mycket om trafik och trafiksäkerhet. Föräldrar och förskollärare behöver därför kunskap och information om säkerhet när barnen ska gå eller cykla. De behöver också kunskap och information om hur barnen åker säkrast i bil och buss. Detta behövs för att Sverige ska fortsätta att vara ett land där mycket få små ...
Vinterdäck för cykel
Dubbdäck på cykel blir allt vanligare och finns att köpa hos i princip alla välsorterade cykelhandlare. När NTF frågade ...
Vinterdäck för cykel
Dubbdäck på cykel blir allt vanligare och finns att köpa hos i princip alla välsorterade cykelhandlare. När NTF frågade vintercyklister vad de använde för däck svarade två av tre att de använder ...
Vinterdäck för cykel
Dubbdäck på cykel blir allt vanligare och finns att köpa hos i princip alla välsorterade cykelhandlare. När NTF frågade vintercyklister vad de använde för däck svarade två av tre att de använder dubbdäck och de allra flesta är nöjda med sina dubbdäck. Dubbdäck klarar halka och is mycket bättre än sommardäck.
Kapitel 2. Barn i bil
Enligt svensk lag ska alla som åker bil använda bilbälte, både i framsätet och baksätet. Barn kortare än 135 cm ska dessutom ...
Kapitel 2. Barn i bil
Enligt svensk lag ska alla som åker bil använda bilbälte, både i framsätet och baksätet. Barn kortare än 135 cm ska dessutom använda en särskild skyddsanordning; babyskydd, bilbarnstol eller ...
Kapitel 2. Barn i bil
Enligt svensk lag ska alla som åker bil använda bilbälte, både i framsätet och baksätet. Barn kortare än 135 cm ska dessutom använda en särskild skyddsanordning; babyskydd, bilbarnstol eller bältesstol/-kudde. Skyddet ska vara typgodkänt, lämpligt för barnet samt monterat och användas som det är avsett.
Barn som trafikanter
Barnens trafiksäkerhet är de vuxnas ansvar, samtidigt som barnen, enligt FN:s barnkonvention, ska vara delaktiga i beslut som ...
Barn som trafikanter
Barnens trafiksäkerhet är de vuxnas ansvar, samtidigt som barnen, enligt FN:s barnkonvention, ska vara delaktiga i beslut som rör deras liv och hälsa. Med barn avses här åldrarna 0–12 år. ...
Barn som trafikanter
Barnens trafiksäkerhet är de vuxnas ansvar, samtidigt som barnen, enligt FN:s barnkonvention, ska vara delaktiga i beslut som rör deras liv och hälsa. Med barn avses här åldrarna 0–12 år.