Har NTF beaktat folkhälsoproblemet då ni tagit ställning för en cykelhjälmslag? Finns det någon uppskattning gjord över hur mycket cyklandet skulle minska om man införde en hjälmlag? Det står på er hemsida att de flesta cykelolyckor som sker är singelolyckor. Dock står det inte vad dessa beror på. Finns det undersökningar gjorda om detta?
NTF har arbetat för ökad cykelhjälmsanvändning i många år. Hjälmanvändningen stiger sakta och ligger nationellt idag på drygt 40 procent. En lag skulle, enligt internationella erfarenheter, höja användningen till 70-80 procent. Om alla cyklister använde cykelhjälm skulle antalet omkomna cyklister minska med 25 procent, antalet mycket allvarligt skadade cyklister med 25 procent och antalet allvarligt skadade med 5 procent.
Om en hjälmlag leder till ett minskat cyklande så kan den vara tveksam, men vi tror dock inte att så är fallet. Anledningen är dels erfarenheterna från andra länder som visar på små och kortvariga effekter på cyklandet, dels att förbättrade cykelvägar, som vi också kämpar för, sannolikt leder till att fler cyklar. Det finns en omfattande litteraturstudie som undersökt just detta: https://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/Trafiksakerhet/Din-sakerhet-pa-vagen/sakerhet_pa_cykel/om_cykelhjalmar/cykelhjalmslag-och-dess-paverkan-pa-cykling/.
Orsakerna till singelolyckorna är varierande. Nästan hälften beror på vägutformning och drift/underhåll. Bland de svårt skadade cyklisterna dominerar skallskadorna och skallskador var dödsorsaken i 70 procent av singelolyckorna.
Läs mer i Rapport från VTI om Cyklisters singelolyckor
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
2016:3 Hjälmanvändning
Resultatet i NTF:s mätningar av hjälmanvändning 2016 visar att 44% av cyklisterna använder hjälm och 96% av mopedisterna. ...
2016:3 Hjälmanvändning
Resultatet i NTF:s mätningar av hjälmanvändning 2016 visar att 44% av cyklisterna använder hjälm och 96% av mopedisterna. Mätningen är gjord i landets samtliga 290 kommuner under perioden 15 ...
2016:3 Hjälmanvändning
Resultatet i NTF:s mätningar av hjälmanvändning 2016 visar att 44% av cyklisterna använder hjälm och 96% av mopedisterna. Mätningen är gjord i landets samtliga 290 kommuner under perioden 15 april-15 juni.
Trafikanter
NTF arbetar för alla trafikanters säkerhet i enlighet med Nollvisionen. Även om trafikanten begår ett misstag ska ingen behöva straffas med död eller allvarlig skada. ...
Trafikanter
NTF arbetar för alla trafikanters säkerhet i enlighet med Nollvisionen. Även om trafikanten begår ett misstag ska ingen behöva straffas med död eller allvarlig skada. Därför måste både systemutformare och trafikanter ta sitt ansvar. Trafikmiljön ska ...
Trafikanter
NTF arbetar för alla trafikanters säkerhet i enlighet med Nollvisionen. Även om trafikanten begår ett misstag ska ingen behöva straffas med död eller allvarlig skada. Därför måste både systemutformare och trafikanter ta sitt ansvar. Trafikmiljön ska vara så säker och förlåtande som möjligt, och olika trafikantslag helst vara separerade. Trafikanten ska följa de regler som finns och använda tillgänglig och lämplig skyddsutrustning. NTF värnar särskilt om gående ...
Köpråd
Folksam har testat ett antal olika cykelhjälmar, bland annat en modell med MIPS-teknik, hjälmen Hövding och flertal andra. Länsförsäkringar har testat cykelhjälmar ...
Köpråd
Folksam har testat ett antal olika cykelhjälmar, bland annat en modell med MIPS-teknik, hjälmen Hövding och flertal andra. Länsförsäkringar har testat cykelhjälmar enligt den föreslagna nya metoden, hjälmarna med MIPS-teknik visar på bäst ...
Köpråd
Folksam har testat ett antal olika cykelhjälmar, bland annat en modell med MIPS-teknik, hjälmen Hövding och flertal andra. Länsförsäkringar har testat cykelhjälmar enligt den föreslagna nya metoden, hjälmarna med MIPS-teknik visar på bäst resultat.
2016:2 Cykelhjälm
Intervjuundersökning bland cyklister om varför de använder / inte använder cykelhjälm och vad som skulle få dem att använda hjälm och hur detta skiljer sig mellan olika ...
2016:2 Cykelhjälm
Intervjuundersökning bland cyklister om varför de använder / inte använder cykelhjälm och vad som skulle få dem att använda hjälm och hur detta skiljer sig mellan olika städer. Resultaten visar att för att få fler att använda hjälm efterfrågas framför ...
2016:2 Cykelhjälm
Intervjuundersökning bland cyklister om varför de använder / inte använder cykelhjälm och vad som skulle få dem att använda hjälm och hur detta skiljer sig mellan olika städer. Resultaten visar att för att få fler att använda hjälm efterfrågas framför allt snyggare hjälmar, men även en relativt stor grupp svarar att det krävs en lag för att de ska börja använda hjälm. Skillnaderna mellan städer handlar framför allt om hur intensiv trafikmiljön är. ...
Cyklister
En ökad cykling kan bidra till att minska resandets påverkan på miljön, till minskad trängsel i större städer och till en bättre folkhälsa. Men ...
Cyklister
En ökad cykling kan bidra till att minska resandets påverkan på miljön, till minskad trängsel i större städer och till en bättre folkhälsa. Men cyklister är oskyddade trafikanter och skaderisken är högre än för skyddade trafikanter som bilister. Därför ...
Cyklister
En ökad cykling kan bidra till att minska resandets påverkan på miljön, till minskad trängsel i större städer och till en bättre folkhälsa. Men cyklister är oskyddade trafikanter och skaderisken är högre än för skyddade trafikanter som bilister. Därför är det en viktig utmaning att vidta åtgärder så att cyklingen blir säker.