Har NTF beaktat folkhälsoproblemet då ni tagit ställning för en cykelhjälmslag? Finns det någon uppskattning gjord över hur mycket cyklandet skulle minska om man införde en hjälmlag? Det står på er hemsida att de flesta cykelolyckor som sker är singelolyckor. Dock står det inte vad dessa beror på. Finns det undersökningar gjorda om detta?
NTF har arbetat för ökad cykelhjälmsanvändning i många år. Hjälmanvändningen stiger sakta och ligger nationellt idag på drygt 40 procent. En lag skulle, enligt internationella erfarenheter, höja användningen till 70-80 procent. Om alla cyklister använde cykelhjälm skulle antalet omkomna cyklister minska med 25 procent, antalet mycket allvarligt skadade cyklister med 25 procent och antalet allvarligt skadade med 5 procent.
Om en hjälmlag leder till ett minskat cyklande så kan den vara tveksam, men vi tror dock inte att så är fallet. Anledningen är dels erfarenheterna från andra länder som visar på små och kortvariga effekter på cyklandet, dels att förbättrade cykelvägar, som vi också kämpar för, sannolikt leder till att fler cyklar. Det finns en omfattande litteraturstudie som undersökt just detta: https://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/Trafiksakerhet/Din-sakerhet-pa-vagen/sakerhet_pa_cykel/om_cykelhjalmar/cykelhjalmslag-och-dess-paverkan-pa-cykling/.
Orsakerna till singelolyckorna är varierande. Nästan hälften beror på vägutformning och drift/underhåll. Bland de svårt skadade cyklisterna dominerar skallskadorna och skallskador var dödsorsaken i 70 procent av singelolyckorna.
Läs mer i Rapport från VTI om Cyklisters singelolyckor
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad inom trafiksäkerhetsområdet, ange din e-postadress nedan.
Du är nu anmäld till vårt nyhetsbrev.
2 av 3 vuxna struntar i cykelhjälmen!
Cyklisterna är idag den mest utsatta trafikantgruppen. Det blir allt säkrare att vara bilist i Sverige. Mycket beroende på så ...
2 av 3 vuxna struntar i cykelhjälmen!
Cyklisterna är idag den mest utsatta trafikantgruppen. Det blir allt säkrare att vara bilist i Sverige. Mycket beroende på så kallade 2+1 vägar med mittseparering och en allt intensivare utveckling ...
2 av 3 vuxna struntar i cykelhjälmen!
Cyklisterna är idag den mest utsatta trafikantgruppen. Det blir allt säkrare att vara bilist i Sverige. Mycket beroende på så kallade 2+1 vägar med mittseparering och en allt intensivare utveckling av säkrare bilar. För cyklisterna har utvecklingen stått still. Trots att de idag är farligare att cykla än att köra bil använder enbart var tredje vuxen cykelhjälm.
Oskyddade
Det är bra att gå och cykla, både för den egna hälsan, för miljön och för att minska trängseln på bilvägen. Men olyckor sker i trafiken. Gångtrafikanter och cyklister skadas ...
Oskyddade
Det är bra att gå och cykla, både för den egna hälsan, för miljön och för att minska trängseln på bilvägen. Men olyckor sker i trafiken. Gångtrafikanter och cyklister skadas framför allt i singelolyckor, vilket kan leda till allvarliga skador och ...
Oskyddade
Det är bra att gå och cykla, både för den egna hälsan, för miljön och för att minska trängseln på bilvägen. Men olyckor sker i trafiken. Gångtrafikanter och cyklister skadas framför allt i singelolyckor, vilket kan leda till allvarliga skador och livslångt lidande. För att lindra konsekvenserna av singelolyckor krävs bättre underhåll och halkbekämpning, men även större användning av skyddsutrustning som halkskydd, bättre skor och broddar, respektive cykelhjälm. ...
Cykelhjälmar
Huvudet är det ömtåligaste vi har. Även en måttlig stöt kan skada hjärnan. Att använda cykelhjälm är ett billigt och enkelt sätt att göra din cykeltur säkrare. ...
Cykelhjälmar
Huvudet är det ömtåligaste vi har. Även en måttlig stöt kan skada hjärnan. Att använda cykelhjälm är ett billigt och enkelt sätt att göra din cykeltur säkrare.
Cykelhjälmar
Huvudet är det ömtåligaste vi har. Även en måttlig stöt kan skada hjärnan. Att använda cykelhjälm är ett billigt och enkelt sätt att göra din cykeltur säkrare.
2016:2 Cykelhjälm
Intervjuundersökning bland cyklister om varför de använder / inte använder cykelhjälm och vad som skulle få dem att använda hjälm och hur detta skiljer sig mellan olika ...
2016:2 Cykelhjälm
Intervjuundersökning bland cyklister om varför de använder / inte använder cykelhjälm och vad som skulle få dem att använda hjälm och hur detta skiljer sig mellan olika städer. Resultaten visar att för att få fler att använda hjälm efterfrågas framför ...
2016:2 Cykelhjälm
Intervjuundersökning bland cyklister om varför de använder / inte använder cykelhjälm och vad som skulle få dem att använda hjälm och hur detta skiljer sig mellan olika städer. Resultaten visar att för att få fler att använda hjälm efterfrågas framför allt snyggare hjälmar, men även en relativt stor grupp svarar att det krävs en lag för att de ska börja använda hjälm. Skillnaderna mellan städer handlar framför allt om hur intensiv trafikmiljön är. ...
Cyklister
En ökad cykling kan bidra till att minska resandets påverkan på miljön, till minskad trängsel i större städer och till en bättre folkhälsa. Men ...
Cyklister
En ökad cykling kan bidra till att minska resandets påverkan på miljön, till minskad trängsel i större städer och till en bättre folkhälsa. Men cyklister är oskyddade trafikanter och skaderisken är högre än för skyddade trafikanter som bilister. Därför ...
Cyklister
En ökad cykling kan bidra till att minska resandets påverkan på miljön, till minskad trängsel i större städer och till en bättre folkhälsa. Men cyklister är oskyddade trafikanter och skaderisken är högre än för skyddade trafikanter som bilister. Därför är det en viktig utmaning att vidta åtgärder så att cyklingen blir säker.