Konsumentupplysning

Mopeder - köpråd

Det finns drygt 104 000  mopeder klass I i trafik i Sverige idag, antalet har legat på samma nivå sedan 2013.
Mopeden är ett smart transportmedel, men som mopedförare kan du utsättas för en rad risker i trafiken.

  • Enligt lag ska du ha godkänd hjälm när du åker moped (E- eller SIS-märkt). Det gäller även passagerare. Hjälmen måste vara ordentligt fastspänd.
  • Det är straffbart att köra en moped som är trimmad. I marknadsöversikten Mopedhandlare mot trimning hittar du mopedhandlare som skrivit på avtal om att inte trimma.
  • Vid trimning upphör typgodkännandet, alla garantier och försäkringar.
  • Om en moped klass II trimmas räknas den som en moped klass I. Den är då registreringspliktig och kräver körkort. Dessutom måste mopeden få ett nytt typgodkännande. Det är teoretisk möjligt att trimma en klass II mopeden så den blir klass I moped eller lätt motorcykel men i praktiken godkänns aldrig detta vid mopedbesiktningen, varför mopeden aldrig får ett nytt typgodkännande och förblir olaglig.
  • Den som kör moped berusad kan dömas för rattfylleri. Detta kan påverka möjligheterna att få körkortstillstånd.

Vad anser NTF?

  • Samtliga mopeder, både klass I och klass II, ska registreras.
  • Kvaliteten på utbildningen för förarbeviset bör förbättras.
  • Kontrollen av utbildare och examinatorer bör intensifieras.
  • Kontrollen av trimning ska skärpas.


Läs mer om vad NTF tycker i NTF:s policy.