Hur säker är Ford Mondeo, gamla modellen, dvs före 2001?
För äldre bilar så ger Folksams rankning en bra vägledning. Den bygger på analyser av verkliga olyckor, och betygsätter bilarnas säkerhet i fem steg:
1. Minst 30% högre säkerhet än medelbilen
2. Minst 15% högre säkerhet än medelbilen
3. Max 15% lägre säkerhet än medelbilen
4. Minst lika säker som medelbilen
5. Sämre än medelbilen
Betyget avser hur väl bilen skyddar passagerarna från att dödas eller skadas allvarligt vid en olycka. Rekommendationen är att man väljer en bil i den bästa säkerhetsklasssen, 30 procent säkrare än medelbilen.
När det gäller Ford Mondeo så hör modellen efter 2001 till den säkraste klassen. Modellerna från 93 till 01 uppnår dock bara det näst bästa betyget, 15 procent bättre än medel.
Läs mer på Folksams hemsida
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad inom trafiksäkerhetsområdet, ange din e-postadress nedan.
Du är nu anmäld till vårt nyhetsbrev.
Säkra bilar
Konsumentundersökning 2012 "Säkra bilar" Innehåller konsument- och återförsäljarintervjuer samt jämförande analys och diskussion kring val av säkerhetssystem vid ...
Säkra bilar
Konsumentundersökning 2012 "Säkra bilar" Innehåller konsument- och återförsäljarintervjuer samt jämförande analys och diskussion kring val av säkerhetssystem vid köp av nybil.
Säkra bilar
Konsumentundersökning 2012 "Säkra bilar" Innehåller konsument- och återförsäljarintervjuer samt jämförande analys och diskussion kring val av säkerhetssystem vid köp av nybil.
Personbil
Fortfarande skadas alldeles för många personer i personbil, både unga och gamla. Säker trafikmiljö, säkra fordon och en bra förarutbildning är en förutsättning för att ...
Personbil
Fortfarande skadas alldeles för många personer i personbil, både unga och gamla. Säker trafikmiljö, säkra fordon och en bra förarutbildning är en förutsättning för att få säkra personbilsförare. NTF arbetar för att förarna framför allt ska hålla ...
Personbil
Fortfarande skadas alldeles för många personer i personbil, både unga och gamla. Säker trafikmiljö, säkra fordon och en bra förarutbildning är en förutsättning för att få säkra personbilsförare. NTF arbetar för att förarna framför allt ska hålla hastigheten, använda bilbälte, köra nyktra och drogfria, vara återhållsamma med att använda mobiltelefon och vara utvilade.
Bilar
Bilen är utrustad med skyddssystem för att minska skadorna hos passagerare och förare vid en eventuell krock. Bilbältet är den viktigaste säkerhetsdetaljen, men även ...
Bilar
Bilen är utrustad med skyddssystem för att minska skadorna hos passagerare och förare vid en eventuell krock. Bilbältet är den viktigaste säkerhetsdetaljen, men även krockkudden kan, om den används tillsammans med bilbältet, minska risken för ...
Bilar
Bilen är utrustad med skyddssystem för att minska skadorna hos passagerare och förare vid en eventuell krock. Bilbältet är den viktigaste säkerhetsdetaljen, men även krockkudden kan, om den används tillsammans med bilbältet, minska risken för skador. En annan viktig egenskap är bilens förmåga att skydda mot whiplashskador. Det finns även skyddssystem som ska minska risken för att en olycka överhuvudtaget inträffar. Ett exempel är antisladdsystem (ESP) och ...
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet av NTF:s mätningar visar att 94 procent använder bilbälte i framsätet.
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet av NTF:s mätningar visar att 94 procent använder bilbälte i framsätet.
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet av NTF:s mätningar visar att 94 procent använder bilbälte i framsätet.
Personbilister
Personbilar står för drygt 80 procent av det totala trafikarbetet på svenska vägar, närmare 70 000 miljoner fordonskilometer.
Personbilister
Personbilar står för drygt 80 procent av det totala trafikarbetet på svenska vägar, närmare 70 000 miljoner fordonskilometer.
Personbilister
Personbilar står för drygt 80 procent av det totala trafikarbetet på svenska vägar, närmare 70 000 miljoner fordonskilometer.