Vad gäller när man behöver ett extra säte i bilen? Jag har hört är det bara är till Volvo som det finns möjlighet att komplettera med ett extra säte.
Det finns en rad olika bilar på marknaden som har en extra sätesrad. Antingen som fast monterad eller som tillbehör.
Ur säkerhetsynpunkt är det viktigt att du frågar efter vilket resultat modellen fått i EuroNCAPS tester eller Folksams ranking. Läs mer på
Folksams hemsida
Euro Ncaps hemsida
Generellt tar NTF avstånd från de s k stadsjeeparna. På grund av sin storlek och design sätter de ofta mindre bilars deformationszoner ur spel. Ofta ger de också ett sämre skydd för sina passagerare vid singelolyckor, jämfört med en vanlig bil med bra säkerhet.
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
Alltför många glömmer använda bältet...
Ökat fokus på bälte denna vecka... Vid NTFs senaste mätning använde 94 procent bilbälte i framsätet. Andelen är stor, men ungefär ...
Alltför många glömmer använda bältet...
Ökat fokus på bälte denna vecka... Vid NTFs senaste mätning använde 94 procent bilbälte i framsätet. Andelen är stor, men ungefär en tredjedel av de som dog i fjol i trafikolyckor saknade trots det bälte ...
Alltför många glömmer använda bältet...
Ökat fokus på bälte denna vecka... Vid NTFs senaste mätning använde 94 procent bilbälte i framsätet. Andelen är stor, men ungefär en tredjedel av de som dog i fjol i trafikolyckor saknade trots det bälte – flera av dem hade sannolikt överlevt om de använt bälte. I baksätet är bältesanvändningen lägre och i lastbilar och bussar ännu lägre.
Trafikanter
NTF arbetar för alla trafikanters säkerhet i enlighet med Nollvisionen. Även om trafikanten begår ett misstag ska ingen behöva straffas med död eller allvarlig skada. ...
Trafikanter
NTF arbetar för alla trafikanters säkerhet i enlighet med Nollvisionen. Även om trafikanten begår ett misstag ska ingen behöva straffas med död eller allvarlig skada. Därför måste både systemutformare och trafikanter ta sitt ansvar. Trafikmiljön ska ...
Trafikanter
NTF arbetar för alla trafikanters säkerhet i enlighet med Nollvisionen. Även om trafikanten begår ett misstag ska ingen behöva straffas med död eller allvarlig skada. Därför måste både systemutformare och trafikanter ta sitt ansvar. Trafikmiljön ska vara så säker och förlåtande som möjligt, och olika trafikantslag helst vara separerade. Trafikanten ska följa de regler som finns och använda tillgänglig och lämplig skyddsutrustning. NTF värnar särskilt om gående ...
Bogsering
När du bogserar en annan bil får du inte köra fortare än 30 km/tim. Bärgningsbil får dock köras i 80 km/tim om det bogserade fordonets ena hjulpar är upplyft genom en fast ...
Bogsering
När du bogserar en annan bil får du inte köra fortare än 30 km/tim. Bärgningsbil får dock köras i 80 km/tim om det bogserade fordonets ena hjulpar är upplyft genom en fast upphängningsanordning. (4 kap 20 § trafikförordningen) ...
Bogsering
När du bogserar en annan bil får du inte köra fortare än 30 km/tim. Bärgningsbil får dock köras i 80 km/tim om det bogserade fordonets ena hjulpar är upplyft genom en fast upphängningsanordning. (4 kap 20 § trafikförordningen)
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet av NTF:s mätningar visar att 94 procent använder bilbälte i framsätet.
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet av NTF:s mätningar visar att 94 procent använder bilbälte i framsätet.
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet av NTF:s mätningar visar att 94 procent använder bilbälte i framsätet.
Personbilister
Personbilar står för drygt 80 procent av det totala trafikarbetet på svenska vägar, närmare 70 000 miljoner fordonskilometer.
Personbilister
Personbilar står för drygt 80 procent av det totala trafikarbetet på svenska vägar, närmare 70 000 miljoner fordonskilometer.
Personbilister
Personbilar står för drygt 80 procent av det totala trafikarbetet på svenska vägar, närmare 70 000 miljoner fordonskilometer.