Vad gäller när man behöver ett extra säte i bilen? Jag har hört är det bara är till Volvo som det finns möjlighet att komplettera med ett extra säte.
Det finns en rad olika bilar på marknaden som har en extra sätesrad. Antingen som fast monterad eller som tillbehör.
Ur säkerhetsynpunkt är det viktigt att du frågar efter vilket resultat modellen fått i EuroNCAPS tester eller Folksams ranking. Läs mer på
Folksams hemsida
Euro Ncaps hemsida
Generellt tar NTF avstånd från de s k stadsjeeparna. På grund av sin storlek och design sätter de ofta mindre bilars deformationszoner ur spel. Ofta ger de också ett sämre skydd för sina passagerare vid singelolyckor, jämfört med en vanlig bil med bra säkerhet.
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad inom trafiksäkerhetsområdet, ange din e-postadress nedan.
Du är nu anmäld till vårt nyhetsbrev.
Säkra bilar
Konsumentundersökning 2012 "Säkra bilar" Innehåller konsument- och återförsäljarintervjuer samt jämförande analys och diskussion kring val av säkerhetssystem vid ...
Säkra bilar
Konsumentundersökning 2012 "Säkra bilar" Innehåller konsument- och återförsäljarintervjuer samt jämförande analys och diskussion kring val av säkerhetssystem vid köp av nybil.
Säkra bilar
Konsumentundersökning 2012 "Säkra bilar" Innehåller konsument- och återförsäljarintervjuer samt jämförande analys och diskussion kring val av säkerhetssystem vid köp av nybil.
Trafikanter
NTF arbetar för alla trafikanters säkerhet i enlighet med Nollvisionen. Även om trafikanten begår ett misstag ska ingen behöva straffas med död eller allvarlig skada. ...
Trafikanter
NTF arbetar för alla trafikanters säkerhet i enlighet med Nollvisionen. Även om trafikanten begår ett misstag ska ingen behöva straffas med död eller allvarlig skada. Därför måste både systemutformare och trafikanter ta sitt ansvar. Trafikmiljön ska ...
Trafikanter
NTF arbetar för alla trafikanters säkerhet i enlighet med Nollvisionen. Även om trafikanten begår ett misstag ska ingen behöva straffas med död eller allvarlig skada. Därför måste både systemutformare och trafikanter ta sitt ansvar. Trafikmiljön ska vara så säker och förlåtande som möjligt, och olika trafikantslag helst vara separerade. Trafikanten ska följa de regler som finns och använda tillgänglig och lämplig skyddsutrustning. NTF värnar särskilt om gående ...
Säkra bilar
Euro NCAPs (1) krocktester av nya bilar och Folksams (2) rankning av de vanligaste bilarna på svenska vägar ger en fingervisning om bilens skyddande egenskaper vid en ...
Säkra bilar
Euro NCAPs (1) krocktester av nya bilar och Folksams (2) rankning av de vanligaste bilarna på svenska vägar ger en fingervisning om bilens skyddande egenskaper vid en kollision. I marknadsöversikten återfinns samtliga bilar som krocktestats av Euro ...
Säkra bilar
Euro NCAPs (1) krocktester av nya bilar och Folksams (2) rankning av de vanligaste bilarna på svenska vägar ger en fingervisning om bilens skyddande egenskaper vid en kollision. I marknadsöversikten återfinns samtliga bilar som krocktestats av Euro NCAP med tillhörande betyg från Folksam forskning.
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet av NTF:s mätningar visar att 94 procent använder bilbälte i framsätet.
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet av NTF:s mätningar visar att 94 procent använder bilbälte i framsätet.
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet av NTF:s mätningar visar att 94 procent använder bilbälte i framsätet.
Personbilister
Personbilar står för drygt 80 procent av det totala trafikarbetet på svenska vägar, närmare 70 000 miljoner fordonskilometer.
Personbilister
Personbilar står för drygt 80 procent av det totala trafikarbetet på svenska vägar, närmare 70 000 miljoner fordonskilometer.
Personbilister
Personbilar står för drygt 80 procent av det totala trafikarbetet på svenska vägar, närmare 70 000 miljoner fordonskilometer.