Vilken krock blir våldsammast - en där en bil kör in i en vägg i 50 km/tim, eller en där två bilar som vardera kör i 50 km/tim frontalkrockar med varandra?
De krockar du beskriver är lika våldsamma om bilarna är likadana. Detta kanske verkar konstigt men det beror på att det som avgör hur våldsam en krock i en given fart blir är den hastighetsminskning per tidsenhet (retardation) en bältad människa utsätts för under krocken.
Om du kör in i en bergvägg har kroppen bromsats ner från 50 till 0 km/tim under den bråkdel av en sekund krocken tar. En perfekt frontalkollision med en likadan bil där båda bilarna kör lika fort innebär också att kroppens hastighet minskar från 50 till 0 km/h på samma tid. Bilarna står still efter smällen på kollisionspunkten med båda fronterna lika mycket intryckta. Intryckningen är också densamma som hos den ensamma bilen som kör in i bergväggen.
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad inom trafiksäkerhetsområdet, ange din e-postadress nedan.
Du är nu anmäld till vårt nyhetsbrev.
Inte bara skyltad hastighet som påverkar ...
Det går fort på genomfartsgator i tätort enligt NTF:s mätningar. Var tredje bilist kör för fort, framför allt på gator med ...
Inte bara skyltad hastighet som påverkar ...
Det går fort på genomfartsgator i tätort enligt NTF:s mätningar. Var tredje bilist kör för fort, framför allt på gator med hastighetsbegränsning 40 kilometer i timmen där nästan varannan överskrider ...
Inte bara skyltad hastighet som påverkar ...
Det går fort på genomfartsgator i tätort enligt NTF:s mätningar. Var tredje bilist kör för fort, framför allt på gator med hastighetsbegränsning 40 kilometer i timmen där nästan varannan överskrider skyltad hastighet. För att få fler att hålla skyltad hastighet måste kommunerna skapa fler gator som upplevs som gator med låg hastighet, detta kan göras med stensättningar och planteringar.
Kommunikation
NTF vill bidra till Nollvisionen genom att påverka både de som ansvarar för trafiksystemet och de som använder det. Genom föreläsningar, dialog, digital kommunikation ...
Kommunikation
NTF vill bidra till Nollvisionen genom att påverka både de som ansvarar för trafiksystemet och de som använder det. Genom föreläsningar, dialog, digital kommunikation samt genom möten mellan människor sprider NTF kunskap om Nollvisionen och svenskt ...
Kommunikation
NTF vill bidra till Nollvisionen genom att påverka både de som ansvarar för trafiksystemet och de som använder det. Genom föreläsningar, dialog, digital kommunikation samt genom möten mellan människor sprider NTF kunskap om Nollvisionen och svenskt trafiksäkerhetsarbete.
Ställa av fordon
Ägaren är skyldig att ha sitt fordon trafikförsäkrat - förutom om man ställer av sitt fordon.
Ställa av fordon
Ägaren är skyldig att ha sitt fordon trafikförsäkrat - förutom om man ställer av sitt fordon.
Ställa av fordon
Ägaren är skyldig att ha sitt fordon trafikförsäkrat - förutom om man ställer av sitt fordon.
2017:1 Hastighet väst
Hastighetsmätningar före och efter polisens övervakning visar på sänkta medelhastigheter, även efter flera veckor. ...
2017:1 Hastighet väst
Hastighetsmätningar före och efter polisens övervakning visar på sänkta medelhastigheter, även efter flera veckor.
2017:1 Hastighet väst
Hastighetsmätningar före och efter polisens övervakning visar på sänkta medelhastigheter, även efter flera veckor.
Hastighet
Hastigheten är en av de viktigaste faktorerna som styr trafiksäkerheten, både när det gäller olycksrisk och skaderisk. Hastighet påverkar såväl ...
Hastighet
Hastigheten är en av de viktigaste faktorerna som styr trafiksäkerheten, både när det gäller olycksrisk och skaderisk. Hastighet påverkar såväl sannolikheten att bli inblandad i en olycka som hur allvarliga skador man får vid en eventuell olycka. Vid ...
Hastighet
Hastigheten är en av de viktigaste faktorerna som styr trafiksäkerheten, både när det gäller olycksrisk och skaderisk. Hastighet påverkar såväl sannolikheten att bli inblandad i en olycka som hur allvarliga skador man får vid en eventuell olycka. Vid ökade hastigheter ökar dessutom bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp kraftigt utan att väsentliga tidsvinster görs.