Har ni något råd angående bilsäkerheten för våra barn? Vi har en dotter på snart två år och tvillingar på väg. Vi planerar att köpa större bil men vet inte vilken som lämpar sig bäst för tre barn. Det krävs en hel del utrymme med tanke på att tvillingvagn, sulky, bilbarnstol, barn och två vuxna ska få plats.
Ni behöver en bil som har plats för tre bakåtvända bilbarnstolar eftersom ni måste ha tre bakåtvända barn i minst två år till.
Det förutsätter att det inte finns krockkudde på passagerarsidan fram, 3-punktsbälte på samtliga platser i bilen (även i baksätet) och gott om lastutrymme.
Det borde bli en kombi eller större familjebil (minibuss). Om ni väljer en kombi så se till att det finns lastgaller.
Om ni väljer minibuss så tänk på att det ofta blir lite lastutrymme kvar när alla stolar används. Även i minibussen behövs någon form av lastsäkring, t ex lastöglor, att fästa spännbanden i när ni har bagage med er.
När ni valt bil, åk till en barnfackhandel som säljer bilbarnstolar och prova ut stolar som passar i just den bilen.
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
Säkra bilar
Konsumentundersökning 2012 "Säkra bilar" Innehåller konsument- och återförsäljarintervjuer samt jämförande analys och diskussion kring val av säkerhetssystem vid ...
Säkra bilar
Konsumentundersökning 2012 "Säkra bilar" Innehåller konsument- och återförsäljarintervjuer samt jämförande analys och diskussion kring val av säkerhetssystem vid köp av nybil.
Säkra bilar
Konsumentundersökning 2012 "Säkra bilar" Innehåller konsument- och återförsäljarintervjuer samt jämförande analys och diskussion kring val av säkerhetssystem vid köp av nybil.
Trafikanter
NTF arbetar för alla trafikanters säkerhet i enlighet med Nollvisionen. Även om trafikanten begår ett misstag ska ingen behöva straffas med död eller allvarlig skada. ...
Trafikanter
NTF arbetar för alla trafikanters säkerhet i enlighet med Nollvisionen. Även om trafikanten begår ett misstag ska ingen behöva straffas med död eller allvarlig skada. Därför måste både systemutformare och trafikanter ta sitt ansvar. Trafikmiljön ska ...
Trafikanter
NTF arbetar för alla trafikanters säkerhet i enlighet med Nollvisionen. Även om trafikanten begår ett misstag ska ingen behöva straffas med död eller allvarlig skada. Därför måste både systemutformare och trafikanter ta sitt ansvar. Trafikmiljön ska vara så säker och förlåtande som möjligt, och olika trafikantslag helst vara separerade. Trafikanten ska följa de regler som finns och använda tillgänglig och lämplig skyddsutrustning. NTF värnar särskilt om gående ...
Krocksäkerhet
Krocksäkerheten är det samma som bilens skyddande förmåga vid en olycka. Här spelar bilbälten, krockkuddar, huvudstöd och deformationszoner in. De senaste åren har ...
Krocksäkerhet
Krocksäkerheten är det samma som bilens skyddande förmåga vid en olycka. Här spelar bilbälten, krockkuddar, huvudstöd och deformationszoner in. De senaste åren har antisladdsystem, bältespåminnare, sidokrockkuddar och mer avancerade ...
Krocksäkerhet
Krocksäkerheten är det samma som bilens skyddande förmåga vid en olycka. Här spelar bilbälten, krockkuddar, huvudstöd och deformationszoner in. De senaste åren har antisladdsystem, bältespåminnare, sidokrockkuddar och mer avancerade whiplashskydd betytt mycket för säkerhetsutvecklingen. Skyddssystemen ger dock en högre skyddseffekt ju säkrare bilens grundkonstruktion är.
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet av NTF:s mätningar visar att 94 procent använder bilbälte i framsätet.
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet av NTF:s mätningar visar att 94 procent använder bilbälte i framsätet.
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet av NTF:s mätningar visar att 94 procent använder bilbälte i framsätet.
Personbilister
Personbilar står för drygt 80 procent av det totala trafikarbetet på svenska vägar, närmare 70 000 miljoner fordonskilometer.
Personbilister
Personbilar står för drygt 80 procent av det totala trafikarbetet på svenska vägar, närmare 70 000 miljoner fordonskilometer.
Personbilister
Personbilar står för drygt 80 procent av det totala trafikarbetet på svenska vägar, närmare 70 000 miljoner fordonskilometer.