Vi har en 4-årig flicka som åker bakåtvänt i en Britax Two-Way. Då hon nu är för lång, måste vi tyvärr vända stolen. Enligt instruktionsboken kan man använda 5-punktsbältet även vid framåtvänd åkning. Vad är bäst säkerhetsmässigt - att använda stolens internbälte och bilens bälte eller enbart bilens bälte?
NTF rekommenderar att du enbart använder bilens trepunktsbälte för att spänna fast barnet och bilbarnstolen vid framåtvänt åkande.
Om bilbarnstolens fempunktsbälte är kvar ökar belastningen på barnets nacke och huvud vid en eventuell krock och även vid en kraftig inbromsning. Bältet håller tillbaka axlarna och den kraft som uppstår flyttas uppåt mot huvudet.
Men bilens trepunktsbälte blir det ett bättre samspel mellan bältet, stolen och barnet, det blir en mjukare uppbromsning av barnets kropp och kraften fördelas över ett större område, hela överkroppen. Bilbältena har ofta en försträckare som drar åt och sträcker bilbältet vid kritiska situationer och kollisioner, så att bältet mer effektivt kan fånga upp den åkande. Detta saknas helt i barnstolars fempunktsbälten.
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad inom trafiksäkerhetsområdet, ange din e-postadress nedan.
Du är nu anmäld till vårt nyhetsbrev.
VTI-Rapport 761 Barns färd i bil.
VTI-Rapport 761 Barns färd i bil.
VTI-Rapport 761 Barns färd i bil.
Små barn
Barnens trafiksäkerhet är de vuxnas ansvar. Barn har varken den erfarenhet eller den förståelse som behövs för att klara sig själva i trafiken, även om de kan lära sig ...
Små barn
Barnens trafiksäkerhet är de vuxnas ansvar. Barn har varken den erfarenhet eller den förståelse som behövs för att klara sig själva i trafiken, även om de kan lära sig mycket om trafik och trafiksäkerhet. Föräldrar och förskollärare behöver därför ...
Små barn
Barnens trafiksäkerhet är de vuxnas ansvar. Barn har varken den erfarenhet eller den förståelse som behövs för att klara sig själva i trafiken, även om de kan lära sig mycket om trafik och trafiksäkerhet. Föräldrar och förskollärare behöver därför kunskap och information om säkerhet när barnen ska gå eller cykla. De behöver också kunskap och information om hur barnen åker säkrast i bil och buss. Detta behövs för att Sverige ska fortsätta att vara ett land där mycket få små ...
Vinterdäck för cykel
Dubbdäck på cykel blir allt vanligare och finns att köpa hos i princip alla välsorterade cykelhandlare. När NTF frågade ...
Vinterdäck för cykel
Dubbdäck på cykel blir allt vanligare och finns att köpa hos i princip alla välsorterade cykelhandlare. När NTF frågade vintercyklister vad de använde för däck svarade två av tre att de använder ...
Vinterdäck för cykel
Dubbdäck på cykel blir allt vanligare och finns att köpa hos i princip alla välsorterade cykelhandlare. När NTF frågade vintercyklister vad de använde för däck svarade två av tre att de använder dubbdäck och de allra flesta är nöjda med sina dubbdäck. Dubbdäck klarar halka och is mycket bättre än sommardäck.
Kapitel 8. Barn i bil
I bilen har barn bälte, både i framsätet och baksätet. Små barn åker bakåtvänt.
Kapitel 8. Barn i bil
I bilen har barn bälte, både i framsätet och baksätet. Små barn åker bakåtvänt.
Kapitel 8. Barn i bil
I bilen har barn bälte, både i framsätet och baksätet. Små barn åker bakåtvänt.
Barn som trafikanter
Barnens trafiksäkerhet är de vuxnas ansvar, samtidigt som barnen, enligt FN:s barnkonvention, ska vara delaktiga i beslut som ...
Barn som trafikanter
Barnens trafiksäkerhet är de vuxnas ansvar, samtidigt som barnen, enligt FN:s barnkonvention, ska vara delaktiga i beslut som rör deras liv och hälsa. Med barn avses här åldrarna 0–12 år. ...
Barn som trafikanter
Barnens trafiksäkerhet är de vuxnas ansvar, samtidigt som barnen, enligt FN:s barnkonvention, ska vara delaktiga i beslut som rör deras liv och hälsa. Med barn avses här åldrarna 0–12 år.