Vad gäller för cykelbelysning enligt lagen?
Vid färd i mörker måste cykeln vara utrustad med både belysning och reflexer.
Belysning framåt:
Strålkastare som avger vitt eller gult ljus framåt av sådan ljusstyrka att fordonet kan framföras på ett betryggande sätt.
Belysning bakåt:
Lykta som visar rött ljus bakåt (baklykta).
Reflexanordningar:
Framtill - reflex som återkastar vitt sken.
Baktill - reflex som återkastar rött ljus.
Åt sidan - reflex(er) som återkastar orangegult ljus.
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad inom trafiksäkerhetsområdet, ange din e-postadress nedan.
Du är nu anmäld till vårt nyhetsbrev.
2 av 3 vuxna struntar i cykelhjälmen!
Cyklisterna är idag den mest utsatta trafikantgruppen. Det blir allt säkrare att vara bilist i Sverige. Mycket beroende på så ...
2 av 3 vuxna struntar i cykelhjälmen!
Cyklisterna är idag den mest utsatta trafikantgruppen. Det blir allt säkrare att vara bilist i Sverige. Mycket beroende på så kallade 2+1 vägar med mittseparering och en allt intensivare utveckling ...
2 av 3 vuxna struntar i cykelhjälmen!
Cyklisterna är idag den mest utsatta trafikantgruppen. Det blir allt säkrare att vara bilist i Sverige. Mycket beroende på så kallade 2+1 vägar med mittseparering och en allt intensivare utveckling av säkrare bilar. För cyklisterna har utvecklingen stått still. Trots att de idag är farligare att cykla än att köra bil använder enbart var tredje vuxen cykelhjälm.
Oskyddade
Det är bra att gå och cykla, både för den egna hälsan, för miljön och för att minska trängseln på bilvägen. Men olyckor sker i trafiken. Gångtrafikanter och cyklister skadas ...
Oskyddade
Det är bra att gå och cykla, både för den egna hälsan, för miljön och för att minska trängseln på bilvägen. Men olyckor sker i trafiken. Gångtrafikanter och cyklister skadas framför allt i singelolyckor, vilket kan leda till allvarliga skador och ...
Oskyddade
Det är bra att gå och cykla, både för den egna hälsan, för miljön och för att minska trängseln på bilvägen. Men olyckor sker i trafiken. Gångtrafikanter och cyklister skadas framför allt i singelolyckor, vilket kan leda till allvarliga skador och livslångt lidande. För att lindra konsekvenserna av singelolyckor krävs bättre underhåll och halkbekämpning, men även större användning av skyddsutrustning som halkskydd, bättre skor och broddar, respektive cykelhjälm. ...
Cykelbelysning
Sedan 1993 finns det inte längre något system eller någon märkning i Sverige som visar om en cykelbelysning lever upp till de lagkrav som finns. Därför kan det vara svårt att ...
Cykelbelysning
Sedan 1993 finns det inte längre något system eller någon märkning i Sverige som visar om en cykelbelysning lever upp till de lagkrav som finns. Därför kan det vara svårt att som konsument veta om den tilltänkta belysningen fungerar på ett ...
Cykelbelysning
Sedan 1993 finns det inte längre något system eller någon märkning i Sverige som visar om en cykelbelysning lever upp till de lagkrav som finns. Därför kan det vara svårt att som konsument veta om den tilltänkta belysningen fungerar på ett tillfredsställande sätt eller inte. Tänk på var du främst kommer att cykla när du väljer belysning - cyklar du oftast på belysta gator och cykelbanor bör du välja en lampa som inte är så stark, men om du ofta kommer cykla där det är mörkt ...
2016:2 Cykelhjälm
Intervjuundersökning bland cyklister om varför de använder / inte använder cykelhjälm och vad som skulle få dem att använda hjälm och hur detta skiljer sig mellan olika ...
2016:2 Cykelhjälm
Intervjuundersökning bland cyklister om varför de använder / inte använder cykelhjälm och vad som skulle få dem att använda hjälm och hur detta skiljer sig mellan olika städer. Resultaten visar att för att få fler att använda hjälm efterfrågas framför ...
2016:2 Cykelhjälm
Intervjuundersökning bland cyklister om varför de använder / inte använder cykelhjälm och vad som skulle få dem att använda hjälm och hur detta skiljer sig mellan olika städer. Resultaten visar att för att få fler att använda hjälm efterfrågas framför allt snyggare hjälmar, men även en relativt stor grupp svarar att det krävs en lag för att de ska börja använda hjälm. Skillnaderna mellan städer handlar framför allt om hur intensiv trafikmiljön är. ...
Cyklister
En ökad cykling kan bidra till att minska resandets påverkan på miljön, till minskad trängsel i större städer och till en bättre folkhälsa. Men ...
Cyklister
En ökad cykling kan bidra till att minska resandets påverkan på miljön, till minskad trängsel i större städer och till en bättre folkhälsa. Men cyklister är oskyddade trafikanter och skaderisken är högre än för skyddade trafikanter som bilister. Därför ...
Cyklister
En ökad cykling kan bidra till att minska resandets påverkan på miljön, till minskad trängsel i större städer och till en bättre folkhälsa. Men cyklister är oskyddade trafikanter och skaderisken är högre än för skyddade trafikanter som bilister. Därför är det en viktig utmaning att vidta åtgärder så att cyklingen blir säker.