Om jag kör på en tätt trafikerad väg och håller den skyltade hastigheten blir jag ofta omkörd, eftersom de flesta kör minst 10 km/tim fortare. Ska jag fortsätta att hålla skyltad hastighet och orsaka en stor mängd omkörningar eller anpssa mig till den genomsnittliga trafikrytmen? Jag önskar ett svar ur ren trafiksäkerhetssynpunkt. Vilket beteende ger den minsta totala olycksfallrisken?
Ja, du ska högst köra lika med hastighetsgränsen om du vill ha en så liten risk att själv dödas eller skadas som möjligt. Dessutom skadar du andra mindre om du trots allt blir inblandad i en kollision.
I förlängningen är din vilja att hålla fastställd hastighet det som kommer att minska trafikolyckorna. Det är bara genom att vi blir fler som inser detta som vi kommer att få en reducering av de svåra olyckorna.
Det krävs dock ett civilkurage - det som du visar - och att inte tro att trafiken flyter bättre om vi alla överträder gällande hastighetsgränser. Låt ingen provocera dig - du bidrar inte till att öka olyckorna utan tvärtom.
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad inom trafiksäkerhetsområdet, ange din e-postadress nedan.
Du är nu anmäld till vårt nyhetsbrev.
Varannan kör för fort på gator med ...
För att ta reda på hur väl bilister håller hastigheten i tätort har NTF, under hösten 2012, genomfört de första av vad som är tänkt ...
Varannan kör för fort på gator med ...
För att ta reda på hur väl bilister håller hastigheten i tätort har NTF, under hösten 2012, genomfört de första av vad som är tänkt att bli årligen återkommande nationella hastighetsmätningar på 69 ...
Varannan kör för fort på gator med ...
För att ta reda på hur väl bilister håller hastigheten i tätort har NTF, under hösten 2012, genomfört de första av vad som är tänkt att bli årligen återkommande nationella hastighetsmätningar på 69 gator i 23 orter. Mätningarna omfattar gator med hastighetsgränser mellan 40 km/tim och 70 km/tim.
Kommunikation
NTF vill bidra till Nollvisionen genom att påverka både de som ansvarar för trafiksystemet och de som använder det. Genom föreläsningar, dialog, digital kommunikation ...
Kommunikation
NTF vill bidra till Nollvisionen genom att påverka både de som ansvarar för trafiksystemet och de som använder det. Genom föreläsningar, dialog, digital kommunikation samt genom möten mellan människor sprider NTF kunskap om Nollvisionen och svenskt ...
Kommunikation
NTF vill bidra till Nollvisionen genom att påverka både de som ansvarar för trafiksystemet och de som använder det. Genom föreläsningar, dialog, digital kommunikation samt genom möten mellan människor sprider NTF kunskap om Nollvisionen och svenskt trafiksäkerhetsarbete.
Ställa av fordon
Ägaren är skyldig att ha sitt fordon trafikförsäkrat - förutom om man ställer av sitt fordon.
Ställa av fordon
Ägaren är skyldig att ha sitt fordon trafikförsäkrat - förutom om man ställer av sitt fordon.
Ställa av fordon
Ägaren är skyldig att ha sitt fordon trafikförsäkrat - förutom om man ställer av sitt fordon.
2017:1 Hastighet väst
Hastighetsmätningar före och efter polisens övervakning visar på sänkta medelhastigheter, även efter flera veckor. ...
2017:1 Hastighet väst
Hastighetsmätningar före och efter polisens övervakning visar på sänkta medelhastigheter, även efter flera veckor.
2017:1 Hastighet väst
Hastighetsmätningar före och efter polisens övervakning visar på sänkta medelhastigheter, även efter flera veckor.
Hastighet
Hastigheten är en av de viktigaste faktorerna som styr trafiksäkerheten, både när det gäller olycksrisk och skaderisk. Hastighet påverkar såväl ...
Hastighet
Hastigheten är en av de viktigaste faktorerna som styr trafiksäkerheten, både när det gäller olycksrisk och skaderisk. Hastighet påverkar såväl sannolikheten att bli inblandad i en olycka som hur allvarliga skador man får vid en eventuell olycka. Vid ...
Hastighet
Hastigheten är en av de viktigaste faktorerna som styr trafiksäkerheten, både när det gäller olycksrisk och skaderisk. Hastighet påverkar såväl sannolikheten att bli inblandad i en olycka som hur allvarliga skador man får vid en eventuell olycka. Vid ökade hastigheter ökar dessutom bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp kraftigt utan att väsentliga tidsvinster görs.