Om man kör på en huvudled och ska svänga vänster - får man då stanna och vänta tills det är ledigt innan man svänger, även om bilar tvingas stanna bakom? Normalt stannar man ju alltid och väntar på att det ska bli fritt, men jag har hört att man egentligen inte får göra detta?
I Trafikförordningens 3 kap 26 § står det så här: 'En förare får svänga i en vägkorsning endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra som färdas i samma riktning. Särskild uppmärksamhet skall riktas på den bakomvarande trafiken. Vid högersväng skall ett fordon föras så nära körbanans högra kant som lämpligen kan ske eller, om fordonet förs på vägrenen, så nära vägens högra kant som möjligt. Vid vänstersväng skall ett fordon föras så nära körbanans mitt som möjligt eller, på körbanan med enkelriktad trafik, så nära körbanans vänstra kant som möjligt. En sväng skall göras så att fordonet, när det lämnar vägkorsningen, befinner sig till höger på den körbana det förs in på.'
Råder det stark trafik och man har många fordon efter sig när man ska göra en vänstersväng, så kan det vara lämpligare att köra in till vägens högerkant och stanna och släppa förbi de fordon som ligger bakom.
En annan möjlighet vid stark trafik på vägar med högre hastighet är att antingen svänga höger, om den möjligheten finns, eller fortsätta till den möjligheten kommer. Sedan inne på den nya gatan med förhoppningsvis mindre trafik vända för att sedan korsa den trafikerade gatan.
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad inom trafiksäkerhetsområdet, ange din e-postadress nedan.
Du är nu anmäld till vårt nyhetsbrev.
Stora skillnader i trafikolyckor i kommunerna ...
Risken att skadas eller dödas på de kommunala vägarna är tre gånger högre i Västerås än i Uppsala. I Malmö är risken mer än dubbelt så ...
Stora skillnader i trafikolyckor i kommunerna ...
Risken att skadas eller dödas på de kommunala vägarna är tre gånger högre i Västerås än i Uppsala. I Malmö är risken mer än dubbelt så stor som i Göteborg. Det visar Statoils och NTF:s trafikskadeindex ...
Stora skillnader i trafikolyckor i kommunerna ...
Risken att skadas eller dödas på de kommunala vägarna är tre gånger högre i Västerås än i Uppsala. I Malmö är risken mer än dubbelt så stor som i Göteborg. Det visar Statoils och NTF:s trafikskadeindex 2013 som presenteras i dag. Indexet mäter antalet skadade och dödade i förhållande till antalet kommuninvånare. Särskilt viktigt för att minska antalet olyckor är att hastighetsgränserna följs.
Kommunikation
NTF vill bidra till Nollvisionen genom att påverka både de som ansvarar för trafiksystemet och de som använder det. Genom föreläsningar, dialog, digital kommunikation ...
Kommunikation
NTF vill bidra till Nollvisionen genom att påverka både de som ansvarar för trafiksystemet och de som använder det. Genom föreläsningar, dialog, digital kommunikation samt genom möten mellan människor sprider NTF kunskap om Nollvisionen och svenskt ...
Kommunikation
NTF vill bidra till Nollvisionen genom att påverka både de som ansvarar för trafiksystemet och de som använder det. Genom föreläsningar, dialog, digital kommunikation samt genom möten mellan människor sprider NTF kunskap om Nollvisionen och svenskt trafiksäkerhetsarbete.
Vilt
Risken för viltkollisioner är betydligt större än man tror. Det är inte bara de stora djuren som är en fara. Även en kollision med ett så pass litet djur som en grävling kan ...
Vilt
Risken för viltkollisioner är betydligt större än man tror. Det är inte bara de stora djuren som är en fara. Även en kollision med ett så pass litet djur som en grävling kan göra att du förlorar kontrollen över ditt fordon. Kör du motorcykel kan en sådan ...
Vilt
Risken för viltkollisioner är betydligt större än man tror. Det är inte bara de stora djuren som är en fara. Även en kollision med ett så pass litet djur som en grävling kan göra att du förlorar kontrollen över ditt fordon. Kör du motorcykel kan en sådan kollision vara förödande.
Övrigt material
Här presenterar vi vårt övriga material för nedladdning som kan vara användbart vid olika tillfällen då man vill informera om trafiksäkerhet.
Övrigt material
Här presenterar vi vårt övriga material för nedladdning som kan vara användbart vid olika tillfällen då man vill informera om trafiksäkerhet.
Övrigt material
Här presenterar vi vårt övriga material för nedladdning som kan vara användbart vid olika tillfällen då man vill informera om trafiksäkerhet.
Vi vill tala om vad vi anser för att NTF representerar breda intressegrupper med ett gemensamt mål: En säker trafik för alla trafikanter med ...
Vi vill tala om vad vi anser för att NTF representerar breda intressegrupper med ett gemensamt mål: En säker trafik för alla trafikanter med utgångspunkt i Nollvisionen. Detta dokument utgör den samlade NTF-rörelsens kunskap och bedömningar i olika ...
Vi vill tala om vad vi anser för att NTF representerar breda intressegrupper med ett gemensamt mål: En säker trafik för alla trafikanter med utgångspunkt i Nollvisionen. Detta dokument utgör den samlade NTF-rörelsens kunskap och bedömningar i olika trafiksäkerhetsfrågor och ligger till grund för NTF:s trafiksäkerhetsarbete.