Jag använder ALLTID bilbältet, men jag har kompisar som tycker att 'jag bestämmer väl själv om jag vill ha bälte'. Om de inte använder bälte i baksätet riskerar de ju även andras liv! Jag kan inte komma på fler argument än att många som dör vid krockar hade överlevt om de hade haft bälte, och att de ska tänka på sin familj och sina vänner som inte vill förlora en... Har ni fler bra argument som jag kan komma med?
Här får du ytterligare ett par argument:
1. Om den obältade sitter i baksätet så flyger han eller hon fram vid en kollision och kan döda den som sitter i framsätet. För många år sedan drev NTF en kampanj om elefanter i baksätet. De krafter som en flygande människokropp utövar vid en kollision kan jämföras med tyngden av en elefant.
2. Den som blir skadad betalar inte för sin egen sjukvård och rehabilitering. Detta får vi alla betala via skatten.
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad inom trafiksäkerhetsområdet, ange din e-postadress nedan.
Du är nu anmäld till vårt nyhetsbrev.
NTF Rapport 2019:5 Användning av bilbälte
Resultaten från NTF:s mätningar av bilbältesanvändningen år 2019 visar att 96 procent av både förarna och passagerarna ...
NTF Rapport 2019:5 Användning av bilbälte
Resultaten från NTF:s mätningar av bilbältesanvändningen år 2019 visar att 96 procent av både förarna och passagerarna använder bälte. Kvinnor använder bälte i något högre utsträckning än män. Det ...
NTF Rapport 2019:5 Användning av bilbälte
Resultaten från NTF:s mätningar av bilbältesanvändningen år 2019 visar att 96 procent av både förarna och passagerarna använder bälte. Kvinnor använder bälte i något högre utsträckning än män. Det var 98 procent av de kvinnliga förarna som använde bälte jämfört med 94 procent av de manliga förarna. Bland passagerarna var det 98 procent av kvinnorna samt barnen cirka 4 15 år som använde bälte, jämfört med 92 procent av de manliga passagerarna. ...
Skolbarn
Att ge barn ansvar är viktigt för att få dem att bli starka och självständiga individer och lära sig att ta förnuftiga beslut, det måste dock vara ett ansvar som de klarar av ...
Skolbarn
Att ge barn ansvar är viktigt för att få dem att bli starka och självständiga individer och lära sig att ta förnuftiga beslut, det måste dock vara ett ansvar som de klarar av att hantera. När det gäller trafik och trafiksäkerhet handlar skolans arbete om att ...
Skolbarn
Att ge barn ansvar är viktigt för att få dem att bli starka och självständiga individer och lära sig att ta förnuftiga beslut, det måste dock vara ett ansvar som de klarar av att hantera. När det gäller trafik och trafiksäkerhet handlar skolans arbete om att barn ska komma till insikt om riskerna i trafiken och sin demokratiska rättighet att påverka trafikmiljön, allt utifrån sina egna erfarenheter och mognad. Även föräldrarna bör involveras i skolans arbete med trafik. ...
Bilbälte
Bilbältet är den absolut viktigaste säkerhetsdetaljen i bilen – både i framsätet och i baksätet. Inte minst är bältet viktigt vid kortare sträckor och låga hastigheter, ...
Bilbälte
Bilbältet är den absolut viktigaste säkerhetsdetaljen i bilen – både i framsätet och i baksätet. Inte minst är bältet viktigt vid kortare sträckor och låga hastigheter, då det verkligen kan utgöra skillnaden mellan liv och död. ...
Bilbälte
Bilbältet är den absolut viktigaste säkerhetsdetaljen i bilen – både i framsätet och i baksätet. Inte minst är bältet viktigt vid kortare sträckor och låga hastigheter, då det verkligen kan utgöra skillnaden mellan liv och död.
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet av NTF:s mätningar visar att 94 procent använder bilbälte i framsätet.
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet av NTF:s mätningar visar att 94 procent använder bilbälte i framsätet.
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet av NTF:s mätningar visar att 94 procent använder bilbälte i framsätet.
Unga som trafikanter
Ungas personliga förutsättningar och utveckling spelar en stor roll för det mesta man gör i livet och också för hur man är som ...
Unga som trafikanter
Ungas personliga förutsättningar och utveckling spelar en stor roll för det mesta man gör i livet och också för hur man är som trafikant i olika roller. Med unga avses här barn i åldrarna 13–17 år, nedan ...
Unga som trafikanter
Ungas personliga förutsättningar och utveckling spelar en stor roll för det mesta man gör i livet och också för hur man är som trafikant i olika roller. Med unga avses här barn i åldrarna 13–17 år, nedan kallade unga, ungdomar eller tonåringar.