När man lastar långa föremål i sin bil - hur långt utanför får detta då hänga?
Skjuter lasten ut framför, eller mer än en meter bakom fordonet, måste man tydligt utmärka lastens yttersta del, t ex med en gul eller röd flagga. I mörker eller vid dålig sikt måste man istället använda lykta och reflexer, som visar vitt ljus framåt och rött ljus bakåt.
Grundläggande regler i trafikförordningen för last på fordon är att man inte lastar så att förarens sikt eller möjligheter till manövrering hindras, eller att föreskrivna körriktningstecken, stopptecken, lyktor eller strålkastare skyms.
Dessutom får last inte medföras så att den kan utgöra fara för person, orsaka skador på egendom eller försvåra körningen av fordonet. Lasten ska också vara förankrad.
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
Alltför många glömmer använda bältet...
Ökat fokus på bälte denna vecka... Vid NTFs senaste mätning använde 94 procent bilbälte i framsätet. Andelen är stor, men ungefär ...
Alltför många glömmer använda bältet...
Ökat fokus på bälte denna vecka... Vid NTFs senaste mätning använde 94 procent bilbälte i framsätet. Andelen är stor, men ungefär en tredjedel av de som dog i fjol i trafikolyckor saknade trots det bälte ...
Alltför många glömmer använda bältet...
Ökat fokus på bälte denna vecka... Vid NTFs senaste mätning använde 94 procent bilbälte i framsätet. Andelen är stor, men ungefär en tredjedel av de som dog i fjol i trafikolyckor saknade trots det bälte – flera av dem hade sannolikt överlevt om de använt bälte. I baksätet är bältesanvändningen lägre och i lastbilar och bussar ännu lägre.
Trafikanter
NTF arbetar för alla trafikanters säkerhet i enlighet med Nollvisionen. Även om trafikanten begår ett misstag ska ingen behöva straffas med död eller allvarlig skada. ...
Trafikanter
NTF arbetar för alla trafikanters säkerhet i enlighet med Nollvisionen. Även om trafikanten begår ett misstag ska ingen behöva straffas med död eller allvarlig skada. Därför måste både systemutformare och trafikanter ta sitt ansvar. Trafikmiljön ska ...
Trafikanter
NTF arbetar för alla trafikanters säkerhet i enlighet med Nollvisionen. Även om trafikanten begår ett misstag ska ingen behöva straffas med död eller allvarlig skada. Därför måste både systemutformare och trafikanter ta sitt ansvar. Trafikmiljön ska vara så säker och förlåtande som möjligt, och olika trafikantslag helst vara separerade. Trafikanten ska följa de regler som finns och använda tillgänglig och lämplig skyddsutrustning. NTF värnar särskilt om gående ...
Bogsering
När du bogserar en annan bil får du inte köra fortare än 30 km/tim. Bärgningsbil får dock köras i 80 km/tim om det bogserade fordonets ena hjulpar är upplyft genom en fast ...
Bogsering
När du bogserar en annan bil får du inte köra fortare än 30 km/tim. Bärgningsbil får dock köras i 80 km/tim om det bogserade fordonets ena hjulpar är upplyft genom en fast upphängningsanordning. (4 kap 20 § trafikförordningen) ...
Bogsering
När du bogserar en annan bil får du inte köra fortare än 30 km/tim. Bärgningsbil får dock köras i 80 km/tim om det bogserade fordonets ena hjulpar är upplyft genom en fast upphängningsanordning. (4 kap 20 § trafikförordningen)
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet av NTF:s mätningar visar att 94 procent använder bilbälte i framsätet.
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet av NTF:s mätningar visar att 94 procent använder bilbälte i framsätet.
2016:4 Bältesanvändning
Resultatet av NTF:s mätningar visar att 94 procent använder bilbälte i framsätet.
Personbilister
Personbilar står för drygt 80 procent av det totala trafikarbetet på svenska vägar, närmare 70 000 miljoner fordonskilometer.
Personbilister
Personbilar står för drygt 80 procent av det totala trafikarbetet på svenska vägar, närmare 70 000 miljoner fordonskilometer.
Personbilister
Personbilar står för drygt 80 procent av det totala trafikarbetet på svenska vägar, närmare 70 000 miljoner fordonskilometer.