Finns det något land i världen som har lag på att använda cykelhjälm när man cyklar?
1990 blev Australien första land i världen att införa lag på cykelhjälm. Idag har även Nya Zeeland cykelhjälmslag, Tjeckien har lag på cykelhjälm för alla under 18 år. I Spanien måste man ha hjälm på landsvägar, men inte i långa uppförsbackar, om det är väldigt varmt eller om man har medicinska skäl. Där finns en nytt förslag om cykelhjälmslag även i staden. I Finland är det olagligt att cykla utan hjälm, men inte straffbart.
Israel luckrade upp sin hjälmlag 2011. Det blev då tillåtet för vuxna att cykla utan hjälm i tätort.
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad inom trafiksäkerhetsområdet, ange din e-postadress nedan.
Du är nu anmäld till vårt nyhetsbrev.
NTF Rapport:2018:1 Norska insatser för ökad ...
Vilka åtgärder kan bidra till att öka cykelhjälmsanvändningen i Sverige? Observationer av cykelhjälmsanvändningen i Sverige ...
NTF Rapport:2018:1 Norska insatser för ökad ...
Vilka åtgärder kan bidra till att öka cykelhjälmsanvändningen i Sverige? Observationer av cykelhjälmsanvändningen i Sverige visar på en användning på 44 procent. Detta ligger inte i linje med ...
NTF Rapport:2018:1 Norska insatser för ökad ...
Vilka åtgärder kan bidra till att öka cykelhjälmsanvändningen i Sverige? Observationer av cykelhjälmsanvändningen i Sverige visar på en användning på 44 procent. Detta ligger inte i linje med nödvändig utveckling för att nå Nollvisionens nationella etappmål år 2020. Vid en jämförelse med Norge konstateras att utvecklingen av cykelhjälmsanvändningen i Sverige har varit sämre och ligger på en lägre nivå. I studien som ligger till grund för denna rapport har lärdomar ...
Trafikanter
NTF arbetar för alla trafikanters säkerhet i enlighet med Nollvisionen. Även om trafikanten begår ett misstag ska ingen behöva straffas med död eller allvarlig skada. ...
Trafikanter
NTF arbetar för alla trafikanters säkerhet i enlighet med Nollvisionen. Även om trafikanten begår ett misstag ska ingen behöva straffas med död eller allvarlig skada. Därför måste både systemutformare och trafikanter ta sitt ansvar. Trafikmiljön ska ...
Trafikanter
NTF arbetar för alla trafikanters säkerhet i enlighet med Nollvisionen. Även om trafikanten begår ett misstag ska ingen behöva straffas med död eller allvarlig skada. Därför måste både systemutformare och trafikanter ta sitt ansvar. Trafikmiljön ska vara så säker och förlåtande som möjligt, och olika trafikantslag helst vara separerade. Trafikanten ska följa de regler som finns och använda tillgänglig och lämplig skyddsutrustning. NTF värnar särskilt om gående ...
Cykelhjälmar
Huvudet är det ömtåligaste vi har. Även en måttlig stöt kan skada hjärnan. Att använda cykelhjälm är ett billigt och enkelt sätt att göra din cykeltur säkrare. ...
Cykelhjälmar
Huvudet är det ömtåligaste vi har. Även en måttlig stöt kan skada hjärnan. Att använda cykelhjälm är ett billigt och enkelt sätt att göra din cykeltur säkrare.
Cykelhjälmar
Huvudet är det ömtåligaste vi har. Även en måttlig stöt kan skada hjärnan. Att använda cykelhjälm är ett billigt och enkelt sätt att göra din cykeltur säkrare.
2016:2 Cykelhjälm
Intervjuundersökning bland cyklister om varför de använder / inte använder cykelhjälm och vad som skulle få dem att använda hjälm och hur detta skiljer sig mellan olika ...
2016:2 Cykelhjälm
Intervjuundersökning bland cyklister om varför de använder / inte använder cykelhjälm och vad som skulle få dem att använda hjälm och hur detta skiljer sig mellan olika städer. Resultaten visar att för att få fler att använda hjälm efterfrågas framför ...
2016:2 Cykelhjälm
Intervjuundersökning bland cyklister om varför de använder / inte använder cykelhjälm och vad som skulle få dem att använda hjälm och hur detta skiljer sig mellan olika städer. Resultaten visar att för att få fler att använda hjälm efterfrågas framför allt snyggare hjälmar, men även en relativt stor grupp svarar att det krävs en lag för att de ska börja använda hjälm. Skillnaderna mellan städer handlar framför allt om hur intensiv trafikmiljön är. ...
Cyklister
En ökad cykling kan bidra till att minska resandets påverkan på miljön, till minskad trängsel i större städer och till en bättre folkhälsa. Men ...
Cyklister
En ökad cykling kan bidra till att minska resandets påverkan på miljön, till minskad trängsel i större städer och till en bättre folkhälsa. Men cyklister är oskyddade trafikanter och skaderisken är högre än för skyddade trafikanter som bilister. Därför ...
Cyklister
En ökad cykling kan bidra till att minska resandets påverkan på miljön, till minskad trängsel i större städer och till en bättre folkhälsa. Men cyklister är oskyddade trafikanter och skaderisken är högre än för skyddade trafikanter som bilister. Därför är det en viktig utmaning att vidta åtgärder så att cyklingen blir säker.