Var ska cyklisten vara om det finns cykelbana? Vägren? Olika typer av gång- och cykelvägar?
Om det finns en cykelbana ska man i första hand cykla där. Om cyklisten är över 15 år och hastigheten på vägen är max 50 km/tim är det dock tillåtet att välja vägbanan istället för cykelbanan.
Från den 1 oktober 2014 får barn till och med det år de fyller 8 år cykla på trottoaren, om cykelbana saknas.
(3 kap. 12 a §)
För trehjuliga cyklar och cyklar som drar cykelkärra kan man välja vägen istället om cykelbanan inte är tillräckligt bred.
Om cykelbana saknas ska man cykla på den högra vägrenen om den är tillräckligt bred, annars så långt till höger som möjligt.
Skyltarna ovan anger på vilken sida cyklisten ska vara i förhållande till fotgängaren på en gång och cykelbana.
Vid mötet mellan cyklisten och den gående gäller det att passera varann på ett lämpligt och trafiksäkert sätt. Cyklisten ska hålla till höger och gångtrafikanten om möjligt till vänster.
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad inom trafiksäkerhetsområdet, ange din e-postadress nedan.
Du är nu anmäld till vårt nyhetsbrev.
NTF Rapport 2019:6 Samverkan för ökad och säker ...
NTF har i projektet Lokala forum för samverkan för ökad säker cykling inledningsvis genomfört en webbenkät ställd till samtliga ...
NTF Rapport 2019:6 Samverkan för ökad och säker ...
NTF har i projektet Lokala forum för samverkan för ökad säker cykling inledningsvis genomfört en webbenkät ställd till samtliga kommuner och regioner. Bland de svarande (58 % av kommunerna och 76 % av ...
NTF Rapport 2019:6 Samverkan för ökad och säker ...
NTF har i projektet Lokala forum för samverkan för ökad säker cykling inledningsvis genomfört en webbenkät ställd till samtliga kommuner och regioner. Bland de svarande (58 % av kommunerna och 76 % av regionerna) konstateras att knappt hälften av kommunerna och regionerna har en samverkan där regionen och länets kommuner träffas och diskuterar ökad och säker cykling. I tre län, som inte har några lokala samverkansforum för personer som arbetar för en ökad och säker ...
Oskyddade
Det är bra att gå och cykla, både för den egna hälsan, för miljön och för att minska trängseln på bilvägen. Men olyckor sker i trafiken. Gångtrafikanter och cyklister skadas ...
Oskyddade
Det är bra att gå och cykla, både för den egna hälsan, för miljön och för att minska trängseln på bilvägen. Men olyckor sker i trafiken. Gångtrafikanter och cyklister skadas framför allt i singelolyckor, vilket kan leda till allvarliga skador och ...
Oskyddade
Det är bra att gå och cykla, både för den egna hälsan, för miljön och för att minska trängseln på bilvägen. Men olyckor sker i trafiken. Gångtrafikanter och cyklister skadas framför allt i singelolyckor, vilket kan leda till allvarliga skador och livslångt lidande. För att lindra konsekvenserna av singelolyckor krävs bättre underhåll och halkbekämpning, men även större användning av skyddsutrustning som halkskydd, bättre skor och broddar, respektive cykelhjälm. ...
Höst- och vintercykling
För att det ska vara enkelt och säkert att cykla under höst- och vintertid behövs en effektiv lövupptagning, snöröjning och ...
Höst- och vintercykling
För att det ska vara enkelt och säkert att cykla under höst- och vintertid behövs en effektiv lövupptagning, snöröjning och halkbekämpning för cyklister. Förutom det finns det bra cykelutrustning ...
Höst- och vintercykling
För att det ska vara enkelt och säkert att cykla under höst- och vintertid behövs en effektiv lövupptagning, snöröjning och halkbekämpning för cyklister. Förutom det finns det bra cykelutrustning som gör cyklingen bekvämare och säkrare under hösten och vintern.
2016:2 Cykelhjälm
Intervjuundersökning bland cyklister om varför de använder / inte använder cykelhjälm och vad som skulle få dem att använda hjälm och hur detta skiljer sig mellan olika ...
2016:2 Cykelhjälm
Intervjuundersökning bland cyklister om varför de använder / inte använder cykelhjälm och vad som skulle få dem att använda hjälm och hur detta skiljer sig mellan olika städer. Resultaten visar att för att få fler att använda hjälm efterfrågas framför ...
2016:2 Cykelhjälm
Intervjuundersökning bland cyklister om varför de använder / inte använder cykelhjälm och vad som skulle få dem att använda hjälm och hur detta skiljer sig mellan olika städer. Resultaten visar att för att få fler att använda hjälm efterfrågas framför allt snyggare hjälmar, men även en relativt stor grupp svarar att det krävs en lag för att de ska börja använda hjälm. Skillnaderna mellan städer handlar framför allt om hur intensiv trafikmiljön är. ...
Cyklister
En ökad cykling kan bidra till att minska resandets påverkan på miljön, till minskad trängsel i större städer och till en bättre folkhälsa. Men ...
Cyklister
En ökad cykling kan bidra till att minska resandets påverkan på miljön, till minskad trängsel i större städer och till en bättre folkhälsa. Men cyklister är oskyddade trafikanter och skaderisken är högre än för skyddade trafikanter som bilister. Därför ...
Cyklister
En ökad cykling kan bidra till att minska resandets påverkan på miljön, till minskad trängsel i större städer och till en bättre folkhälsa. Men cyklister är oskyddade trafikanter och skaderisken är högre än för skyddade trafikanter som bilister. Därför är det en viktig utmaning att vidta åtgärder så att cyklingen blir säker.