Varför mynnar olyckor där personer fastnar i dörren på bussar och spårvagnar, alltid ut i en diskussion om tekniska detaljer? Det är endast en person som har ansvaret för vad som händer i och runt fordonet - föraren. Varför ska kollektivtrafikpassagerare utsättas för dessa risker?
Bussförarna har ansvar för hur bussen körs och det finns en stor potential för förbättring.
Förarna ska följa de lagar och regler som finns. Och visst har de ett ansvar för människor som fastnar i dörrar. Säkert tar de också sitt ansvar på stort allvar i praktiken. Däremot är det dåligt att tekniken är så underutvecklad att det över huvud taget är möjligt att fastna, och för det har busstillverkarna, bussbolagen och de som beställer busstrafiken ansvaret.
Vad gäller bussarnas höga hastighet, har också bolagen och beställarna ett ansvar. Tidtabeller måste medge att man kör med laglig fart och ledningen för bussbolagen måste klart deklarera att de inte accepterar att deras förare kör för fort.
Trafiksäkra transporter ska omfatta val av färdmedel, fordon, skyddsutrustning och förarnas rättigheter och skyldigheter att följa gällande lagar och regler.
Att ställa specificerade krav på säkerheten inom nyttotrafiken kan leda till stora och snabba förbättringar av trafiksäkerheten. Kraven kan ställas i samband med upphandlingen och yrkesförarnas fackliga organisationer kan ställa krav med utgångspunkt från medlemmarnas behov av en säker arbetsmiljö.
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad inom trafiksäkerhetsområdet, ange din e-postadress nedan.
Du är nu anmäld till vårt nyhetsbrev.
127 filmer ska få vuxna att sakta ner
Vad hinner man göra på den tiden man sparar in på att köra för fort? Svaret är: nästan ingenting. I #10sekunder tävlar elever i hela ...
127 filmer ska få vuxna att sakta ner
Vad hinner man göra på den tiden man sparar in på att köra för fort? Svaret är: nästan ingenting. I #10sekunder tävlar elever i hela Sverige i trafiksäkerhet genom att spela in filmer för att förmedla just ...
127 filmer ska få vuxna att sakta ner
Vad hinner man göra på den tiden man sparar in på att köra för fort? Svaret är: nästan ingenting. I #10sekunder tävlar elever i hela Sverige i trafiksäkerhet genom att spela in filmer för att förmedla just det budskapet. Nu har 13 vinnande klasser runtom i landet korats för sina kreativa sätt att belysa den onödiga fortkörningen.
Vår kompetens räddar liv och minskar lidandet!
Lokalt erbjuder vi tjänster och utbildningar för ökad trafiksäkerhet.
Vår kompetens räddar liv och minskar lidandet!
Lokalt erbjuder vi tjänster och utbildningar för ökad trafiksäkerhet.
Vår kompetens räddar liv och minskar lidandet!
Lokalt erbjuder vi tjänster och utbildningar för ökad trafiksäkerhet.
Cykelbelysning
Sedan 1993 finns det inte längre något system eller någon märkning i Sverige som visar om en cykelbelysning lever upp till de lagkrav som finns. Därför kan det vara svårt att ...
Cykelbelysning
Sedan 1993 finns det inte längre något system eller någon märkning i Sverige som visar om en cykelbelysning lever upp till de lagkrav som finns. Därför kan det vara svårt att som konsument veta om den tilltänkta belysningen fungerar på ett ...
Cykelbelysning
Sedan 1993 finns det inte längre något system eller någon märkning i Sverige som visar om en cykelbelysning lever upp till de lagkrav som finns. Därför kan det vara svårt att som konsument veta om den tilltänkta belysningen fungerar på ett tillfredsställande sätt eller inte. Tänk på var du främst kommer att cykla när du väljer belysning - cyklar du oftast på belysta gator och cykelbanor bör du välja en lampa som inte är så stark, men om du ofta kommer cykla där det är mörkt ...
Informationspaket
NTF är Sveriges viktigaste konsumentorganisation kring trafiksäkerhet. För att nå ut till fler konsumenter publicerar NTF informationspaket anpassade till ...
Informationspaket
NTF är Sveriges viktigaste konsumentorganisation kring trafiksäkerhet. För att nå ut till fler konsumenter publicerar NTF informationspaket anpassade till särskilda målgrupper. För att kunna nå alla inom målgruppen, även de som inte läser svenska, ...
Informationspaket
NTF är Sveriges viktigaste konsumentorganisation kring trafiksäkerhet. För att nå ut till fler konsumenter publicerar NTF informationspaket anpassade till särskilda målgrupper. För att kunna nå alla inom målgruppen, även de som inte läser svenska, översätts en hel del av materialet till engelska, persiska, arabiska, dari, tigrinja och somaliska. Trafiksäkerhet på lätt svenska bygger i första hand på bilder och är därför inte översatt. Det vänder sig i huvudsak ...
Resande i kollektivtrafiken
En ökad andel kollektivtrafik är ett steg på vägen mot Nollvisionen, vilket också bidrar till minskad miljöbelastning. I ...
Resande i kollektivtrafiken
En ökad andel kollektivtrafik är ett steg på vägen mot Nollvisionen, vilket också bidrar till minskad miljöbelastning. I vägtrafiken handlar det kollektiva åkandet om att åka med buss, men även ...
Resande i kollektivtrafiken
En ökad andel kollektivtrafik är ett steg på vägen mot Nollvisionen, vilket också bidrar till minskad miljöbelastning. I vägtrafiken handlar det kollektiva åkandet om att åka med buss, men även spårvagn finns i vägmiljön, samt hållplatser/stationer till tunnelbana och tåg.