Varför mynnar olyckor där personer fastnar i dörren på bussar och spårvagnar, alltid ut i en diskussion om tekniska detaljer? Det är endast en person som har ansvaret för vad som händer i och runt fordonet - föraren. Varför ska kollektivtrafikpassagerare utsättas för dessa risker?
Bussförarna har ansvar för hur bussen körs och det finns en stor potential för förbättring.
Förarna ska följa de lagar och regler som finns. Och visst har de ett ansvar för människor som fastnar i dörrar. Säkert tar de också sitt ansvar på stort allvar i praktiken. Däremot är det dåligt att tekniken är så underutvecklad att det över huvud taget är möjligt att fastna, och för det har busstillverkarna, bussbolagen och de som beställer busstrafiken ansvaret.
Vad gäller bussarnas höga hastighet, har också bolagen och beställarna ett ansvar. Tidtabeller måste medge att man kör med laglig fart och ledningen för bussbolagen måste klart deklarera att de inte accepterar att deras förare kör för fort.
Trafiksäkra transporter ska omfatta val av färdmedel, fordon, skyddsutrustning och förarnas rättigheter och skyldigheter att följa gällande lagar och regler.
Att ställa specificerade krav på säkerheten inom nyttotrafiken kan leda till stora och snabba förbättringar av trafiksäkerheten. Kraven kan ställas i samband med upphandlingen och yrkesförarnas fackliga organisationer kan ställa krav med utgångspunkt från medlemmarnas behov av en säker arbetsmiljö.
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad inom trafiksäkerhetsområdet, ange din e-postadress nedan.
Du är nu anmäld till vårt nyhetsbrev.
Säkra bilar
Konsumentundersökning 2012 "Säkra bilar" Innehåller konsument- och återförsäljarintervjuer samt jämförande analys och diskussion kring val av säkerhetssystem vid ...
Säkra bilar
Konsumentundersökning 2012 "Säkra bilar" Innehåller konsument- och återförsäljarintervjuer samt jämförande analys och diskussion kring val av säkerhetssystem vid köp av nybil.
Säkra bilar
Konsumentundersökning 2012 "Säkra bilar" Innehåller konsument- och återförsäljarintervjuer samt jämförande analys och diskussion kring val av säkerhetssystem vid köp av nybil.
Kommunikation
NTF vill bidra till Nollvisionen genom att påverka både de som ansvarar för trafiksystemet och de som använder det. Genom föreläsningar, dialog, digital kommunikation ...
Kommunikation
NTF vill bidra till Nollvisionen genom att påverka både de som ansvarar för trafiksystemet och de som använder det. Genom föreläsningar, dialog, digital kommunikation samt genom möten mellan människor sprider NTF kunskap om Nollvisionen och svenskt ...
Kommunikation
NTF vill bidra till Nollvisionen genom att påverka både de som ansvarar för trafiksystemet och de som använder det. Genom föreläsningar, dialog, digital kommunikation samt genom möten mellan människor sprider NTF kunskap om Nollvisionen och svenskt trafiksäkerhetsarbete.
Ställa av fordon
Ägaren är skyldig att ha sitt fordon trafikförsäkrat - förutom om man ställer av sitt fordon.
Ställa av fordon
Ägaren är skyldig att ha sitt fordon trafikförsäkrat - förutom om man ställer av sitt fordon.
Ställa av fordon
Ägaren är skyldig att ha sitt fordon trafikförsäkrat - förutom om man ställer av sitt fordon.
e-learning
e-learning
e-learning
Resande i kollektivtrafiken
En ökad andel kollektivtrafik är ett steg på vägen mot Nollvisionen, vilket också bidrar till minskad miljöbelastning. I ...
Resande i kollektivtrafiken
En ökad andel kollektivtrafik är ett steg på vägen mot Nollvisionen, vilket också bidrar till minskad miljöbelastning. I vägtrafiken handlar det kollektiva åkandet om att åka med buss, men även ...
Resande i kollektivtrafiken
En ökad andel kollektivtrafik är ett steg på vägen mot Nollvisionen, vilket också bidrar till minskad miljöbelastning. I vägtrafiken handlar det kollektiva åkandet om att åka med buss, men även spårvagn finns i vägmiljön, samt hållplatser/stationer till tunnelbana och tåg.