Vem ska vi sätta i 2-punktsbältet på mittplatsen i baksätet?
En plats med enbart 2-punktsbälte är aldrig att rekommendera. Men om man måste, är det minst risk för ett barn i ca 7-10 års ålder, eftersom den personen är tillräckligt stor för att åka på en bälteskudde men fortfarande kort. Mittbältet är bättre än inget bälte alls men ger betydligt sämre säkerhet än ett trepunktsbälte.
Om man enbart använder 2-punktsbälte ökar risken för:
Att risken för ansikts- och skallskador ökar beror på att överkroppen kastas fram vid en krock, är man enbart fastspänd i ett höftbälte är risken stor att man skadar sig vid kontakt med framsätet eller delar av mittkonsolen. Risken ökar ju större/längre man är. Utifrån den aspekten bör den som sitter på mittplatsen inte vara fullvuxen.
Med underglidning (eng. submarining) menar man att benen vid en krock dras framåt och drar med sig höften som riskerar att smita under höftbältet. Man kan minska risken för underglidning genom att spänna höftbältet så långt (och hårt) ned som möjligt mot låren. Barn under 10-12 år ska använda en bälteskudde som styr bältet ner mot låren.
När man avgör vem som ska sitta på platsen med tvåpunktsbältet måste man titta på hur familjen ser ut och försöka hitta den minst dåliga lösningen i varje enskilt fall. Av ovanstående resonemang bör du kunna dra slutsatsen att varken de minsta eller de största i familjen bör sitta på mittplats. Den minst dåliga åldern är nog barn mellan 7 och 10 år på en bälteskudde. De skadas troligtvis minst av placering på mittplats.
I de allra flesta fall bör alltså mittplatsen vara den som man sist tar i bruk.
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad inom trafiksäkerhetsområdet, ange din e-postadress nedan.
Du är nu anmäld till vårt nyhetsbrev.
NTF Certifierad återlanserar utbildning om ...
På grund av stora förändringar på bilbarnstolsmarknaden och införandet av ett nytt regelverk för godkännanden av ...
NTF Certifierad återlanserar utbildning om ...
På grund av stora förändringar på bilbarnstolsmarknaden och införandet av ett nytt regelverk för godkännanden av bilbarnstolar beslöt NTF att stänga ner certifieringsutbildningen Barn i bil för ...
NTF Certifierad återlanserar utbildning om ...
På grund av stora förändringar på bilbarnstolsmarknaden och införandet av ett nytt regelverk för godkännanden av bilbarnstolar beslöt NTF att stänga ner certifieringsutbildningen Barn i bil för omfattande uppdateringar. Det nya innehållet är nu säkerställt av både bilbarnsstolsbranschen och forskare inom området.
Små barn
Barnens trafiksäkerhet är de vuxnas ansvar. Barn har varken den erfarenhet eller den förståelse som behövs för att klara sig själva i trafiken, även om de kan lära sig ...
Små barn
Barnens trafiksäkerhet är de vuxnas ansvar. Barn har varken den erfarenhet eller den förståelse som behövs för att klara sig själva i trafiken, även om de kan lära sig mycket om trafik och trafiksäkerhet. Föräldrar och förskollärare behöver därför ...
Små barn
Barnens trafiksäkerhet är de vuxnas ansvar. Barn har varken den erfarenhet eller den förståelse som behövs för att klara sig själva i trafiken, även om de kan lära sig mycket om trafik och trafiksäkerhet. Föräldrar och förskollärare behöver därför kunskap och information om säkerhet när barnen ska gå eller cykla. De behöver också kunskap och information om hur barnen åker säkrast i bil och buss. Detta behövs för att Sverige ska fortsätta att vara ett land där mycket få små ...
Vinterdäck för cykel
Dubbdäck på cykel blir allt vanligare och finns att köpa hos i princip alla välsorterade cykelhandlare. När NTF frågade ...
Vinterdäck för cykel
Dubbdäck på cykel blir allt vanligare och finns att köpa hos i princip alla välsorterade cykelhandlare. När NTF frågade vintercyklister vad de använde för däck svarade två av tre att de använder ...
Vinterdäck för cykel
Dubbdäck på cykel blir allt vanligare och finns att köpa hos i princip alla välsorterade cykelhandlare. När NTF frågade vintercyklister vad de använde för däck svarade två av tre att de använder dubbdäck och de allra flesta är nöjda med sina dubbdäck. Dubbdäck klarar halka och is mycket bättre än sommardäck.
Kapitel 2. Barn i bil
Enligt svensk lag ska alla som åker bil använda bilbälte, både i framsätet och baksätet. Barn kortare än 135 cm ska dessutom ...
Kapitel 2. Barn i bil
Enligt svensk lag ska alla som åker bil använda bilbälte, både i framsätet och baksätet. Barn kortare än 135 cm ska dessutom använda en särskild skyddsanordning; babyskydd, bilbarnstol eller ...
Kapitel 2. Barn i bil
Enligt svensk lag ska alla som åker bil använda bilbälte, både i framsätet och baksätet. Barn kortare än 135 cm ska dessutom använda en särskild skyddsanordning; babyskydd, bilbarnstol eller bältesstol/-kudde. Skyddet ska vara typgodkänt, lämpligt för barnet samt monterat och användas som det är avsett.
Barn som trafikanter
Barnens trafiksäkerhet är de vuxnas ansvar, samtidigt som barnen, enligt FN:s barnkonvention, ska vara delaktiga i beslut som ...
Barn som trafikanter
Barnens trafiksäkerhet är de vuxnas ansvar, samtidigt som barnen, enligt FN:s barnkonvention, ska vara delaktiga i beslut som rör deras liv och hälsa. Med barn avses här åldrarna 0–12 år. ...
Barn som trafikanter
Barnens trafiksäkerhet är de vuxnas ansvar, samtidigt som barnen, enligt FN:s barnkonvention, ska vara delaktiga i beslut som rör deras liv och hälsa. Med barn avses här åldrarna 0–12 år.