Nyhetsbrev

Aktuellt inom trafiksäkerhetsområdet

Under Aktuellt inom trafiksäkerhetsområdet berättar jag att antalet omkomma i vägtrafiken var rekordlågt under 2020 och att den positiva trenden fortsätter under 2021. Vill du ta del av en analys av trafiksäkerhetsutvecklingen för år 2020, och missade sändningen från resultatkonferensen idag den 16 april, så går den att se som eftersändning. Här hittar du konferensen på Trafikverkets webbplats:

Resultatkonferens trafiksäkerhet väg, 16 april 2021 - Trafikverket

Inspelningen av konferensen finns tillgänglig under 14 dagar. I nästa nyhetsbrev berättar jag mer om resultatkonferensen. Idag presenterar jag också de senast utgivna rapporterna som finns i NTF:s digitala bibliotek.

 

Omkomna i vägtrafikolyckor
Preliminärt under år 2020 omkom 190 personer i vägtrafiken. Hur många det officiellt blev presenteras på dagens resultatkonferens. Helt klart så är etappmålet för 2020 om maximalt 220 omkomna uppfyllt. Troligen gäller det också antalet allvarligt skadade där etappmålet varit 4100. Redan under år 2019 uppnåddes målet, då var det 3 850 personer som skadades allvarligt i trafiken.

Hur ser det då ut så här långt under 2021? Under januari – mars har 28 personer omkommit i vägtrafiken. Se i figuren nedan hur trafiksäkerhetsutvecklingen när det gäller antal omkomna varit månad för månad sedan 2017. Under de tre första månaderna förra året omkom 42 personer och året innan (2019) var det 54 som omkom i vägtrafiken. Under januari i år omkom 7 personer, under februari 12, och i mars månad var det 9 personer. Figuren som bygger på polisrapporterade data redovisad hos Transportstyrelsen och är preliminär för 2020 och 2021.

 

 

Av de 28 som omkommit hitintills i år är fem kvinnor och 23 män (82%). Fler än hälften, 15 personer, har omkommit i personbil, fyra har omkommit i tung lastbil och tre som gångtrafikanter. Åtta av olyckorna var mötesolyckor och fem var singelolyckor. Det är mycket troligt att den pågående Corona-pandemin fortfarande ger en minskad vägtrafik. Trafikanalys har identifierat att det under pandemin varit minskat tjänsteresande, färre långväga fritidsresor och ökade godstransporter på järnväg, se Coronapandemins påverkan på trender i transportsektorn (trafa.se).

När det gäller det statliga trafikarbetet, dvs. de kilometer som körts av fordon på statliga vägar, ses en minskning under pandemiåret jämfört med samma vecka året innan, se figuren nedan. Vägtrafiken totalt hade en stor minskning i början av pandemin (som lägst -27 procent) men återgick till det normala i augusti-september. Under vintern 2020/2021 har dock vägtrafiken minskat igen, jämfört med året innan, och varit cirka 10–15 procent lägre än motsvarande veckor året innan.

 

Nya NTF-rapporter
Du håller dig väl uppdaterad med de rapporter som NTF publicerar i vårt digitala bibliotek på ntf.se/bibliotek/rapporter? Rapporterna berättar om en del av de projekt som vi genomfört. Sedan förra nyhetsbrevet har vi publicerat rapporterna 2020:8 och 2021:1. NTF-rapport 2021:2 kommer snart att publiceras.

I NTF-rapporten Gå och cykla säkert till skolan (2020:8) berättar vi om ett dialogprojekt med lärare i låg- och mellanstadiet samt med kommunala trafikplanerare. NTF har stöttat skolor och föräldrar med pedagogiskt material om säker cykling, samt fört dialog med kommuner om säkra skolvägar. Syftet med projektet har varit att öka antalet barn i låg- och mellanstadieålder som går eller cyklar till skolan. Dialoger har förts med lärare om trafikmiljön runt skolan och en trafiksäker skolväg. Lärarna har uppmuntrats att integrera trafiksäkerhet och aktiv mobilitet i undervisningen, till exempel genom att använda kartläggningsverktyget #Minskolväg, lektionsförslag på Trafikeniskolan.se och en manual för cykeldagar. Vi har också vänt oss till föräldrarna för att få dem att reflektera över sina barns skolväg och vilken väg som är bäst att välja, samt gett tips om så kallade vandrande/cyklande skolbussar. Därutöver har vi genomfört ett aktivt påverkansarbete i kommunerna för att åstadkomma förändringar i trafikmiljön runt de skolor där pedagoger och föräldrar påtalat brister.

I NTF-rapporten Säkrare tung trafik (2021:1) berättar vi om seminarier med åkerier anslutna till lastbilscentraler som äger transportörsnätverket TRB Sverige AB. Syftet har varit att inspirera till ökat trafiksäkerhetsfokus relaterat till den tunga trafiken. Inledningsvis genomfördes en webbenkät bland trafiksäkerhetsansvariga på alla anslutna åkerier. Resultatet från enkäten, tillsammans med annan kunskap, utgjorde en utgångspunkt för de diskussioner om trafiksäkerhet som var i fokus på seminarierna. Av projektets slutsatser framgår bland annat att åkerierna regelbundet bör lyfta trafiksäkerhetsfrågor och andra viktiga arbetsmiljöfrågor med förarna. Egenkontroller, som mätningar av hastighet och bältesanvändning, bör göras och resultaten kommuniceras med förarna samt ligga till grund för diskussioner och eventuella åtgärder. När det gäller hastighetsefterlevnad kan data från de system som oftast finns i fordonen sammanställas, redovisas för förarna och kontinuerligt följas upp, samtidigt som synergieffekter med bränsleförbrukning, miljö och ekonomi framhålls. En ytterligare slutsats är att transportköpare som i sina upphandlingar ställer krav som kan öka trafiksäkerheten, också måste följa upp dessa krav och att det ska få konsekvenser om de inte följs.

NTF-rapporten Återkallelse av körkort i samband med sjukdom (2021:2) kommer snart ut på vår webbplats. I rapporten finns resultat från en litteraturstudie och en webbenkät samt referat från en genomförd workshop. I workshopen, som samlade omkring 100 deltagare, delade sex föreläsare med sig av kunskaper och erfarenheter som läkare, psykolog, arbetsterapeut, folkhälsovetare och forskare. I det avslutande panelsamtalet deltog även en person som fått sitt körkort återkallat på grund av sjukdom, och en anhörig till person som fått körkortet återkallat. Av rapportens sammanställning framkommer att det är olika sjukdomar och skador som kan leda till trafiksäkerhetsproblem och att dessa kan uppstå i alla åldrar, men att risken för sjukdom ökar ju äldre man blir. Vidare framkommer att det ligger ett stort ansvar på läkare att tidigt i möten med en patient, som man tror så småningom kan behöva få körkortet återkallat, tala om denna process och förbereda patienten. Det kan nämligen vara en stor sorg, utöver transportproblem, att få körkortet indraget. Patienten bör få en medicinsk utredning, göra tester och också få en praktisk körbedömning i trafik. I detta kan både arbetsterapeuter och trafiklärare behöva vara med. Det är vidare viktigt att involvera anhöriga i processen med körkortsåterkallelse.

 

Avslutning
Med önskan om en ljuvlig vår – gå ut och njut av allt vackert som tittar fram!
Susanne Wallhagen, trafiksäkerhetsansvarig