Nyhetsbrev

Ny studie om äldres cyklande

I studien Äldre cyklisters syn på sina egna möjligheter att påverka sin säkerhet i trafiken har Magnus Andersson från Cajoma consulting intervjuat cyklister över 65 år och experter inom äldres trafiksäkerhet och säker cykling. Bakgrunden till studien är att äldre cyklister utgör mer än hälften av alla cyklister som omkommer i trafiken och en stor del av alla skadade. Detta trots att äldre generellt cyklar lugnt, mer sällan i rusningstrafik, i större utsträckning har hjälm, har relativt bra cyklar och mer sällan cyklar i mörker eller vid vinterväglag. Merparten av de som omkommer är män. En orsak kan vara att män cyklar högre upp i åldrarna och tar större risker.

När kroppen åldras försämras balansen, hörseln och synen. Man får svårare att fatta snabba beslut och har en nedsatt reaktionsförmåga. Många får också nedsatt motorisk förmåga och svårighet att vrida på huvudet. Det här är faktorer som ökar risken att råka ut för en olycka. Efter 75 år blir dessutom kroppen skörare och risken att skadas allvarligt vid ett fall från cykeln ökar.

Andersson understryker att man bör sluta cykla planerat och kontrollerat, så att inte den sista cykelturen behöver sluta i en olycka. Det finns en hel del saker som äldre cyklister kan göra för att minska olycksrisken. Studien mynnar ut i totalt 22 rekommendationer. Till exempel kan man leda cykeln vid svåra passager, inte lita blint på att andra trafikanter följer högerregeln, sänka sadeln så att båda fötterna kan sättas ned stadigt i marken, starta på fria ytor där det finns vingelmån, och välja en cykel med lågt insteg istället för en herrcykel. Man kan också be att få en balansanalys i samband med en hälsokontroll på vårdcentralen.

Studien visar att de flesta har för avsikt att cykla även efter att de fyllt 75 år. För den som vill kunna cykla länge kan det vara en bra idé att balansträna för att bibehålla balansen så länge som möjligt. Bland de intervjuade cyklisterna fanns ett intresse för utbildning och information om hur äldres cykling kan göras säkrare. Gärna genom pensionärsorganisationernas lokalföreningar och trafikombud, eller genom TV-program.

Äldre cyklister är ingen homogen grupp. Där återfinns såväl motionscyklister som de som enbart kör korta turer. Vill man minska antalet skadade och omkomna cyklister behöver de äldre sättas i fokus och det behövs mer kunskap om hur olika cyklister i gruppen äldre hanterar olika moment i sin cykling.

Länk till studien

Studien är framtagen med ekonomiskt stöd från Trafikverkets Skyltfonden. Författaren riktar ett särskilt tack till NTF Jönköpings län som har bidragit med förmedling av kontakter till cyklister i Växjö och Göteborg.