Nyhetsbrev

Nytt och på gång inom trafiksäkerhetsområdet

Årets sista nyhetsbrev handlar om den oroväckande utvecklingen när det gäller omkomna i den svenska vägtrafiken under 2018, samt det förslag på nytt förarutbildningssystemet för personbil, behörighet B, som precis offentliggjorts.

Utvecklingen av omkomna i vägtrafiken
Under 2017 omkom totalt 253 personer i vägtrafiken, vilket var det lägsta antalet sedan 1940-talet. Utvecklingen under 2018 är långt ifrån lika positiv. Under januari till november i år har preliminärt 287 personer omkommit, se figuren nedan. Samma period förra året omkom 234 personer. Av de som omkommit i år var 181 skyddade trafikanter, det vill säga färdades i bil, lastbil, buss eller traktor. Antalet omkomna oskyddade trafikanter, det vill säga gående, cyklister, mopedister eller motorcyklister, var 106. November månad i år sticker ut med 37 omkomna personer, näst högst antal under en enskild månad 2018. Det är 27 fler än i november 2017, som var den månad under 2017 som hade lägst antal omkomna

Vid en tillbakablick på de senaste 12 månaderna, december 2017 – november 2018 har 306 personer omkommit i vägtrafiken. Jämför man med ett 4-års medelvärde för motsvarande tidigare 12-månadersperioder har antalet omkomna ökat med 16 procent.

Målsättningen år 2020 är att maximalt 220 ska dödas i den svenska vägtrafiken. Det målet ser nu tyvärr inte ut att kunna nås. Stora och snabba åtgärder krävs av systemutformare och trafikanter så att det delade ansvaret som ingår i Nollvisionen leder till färre omkomna och allvarligt skadade i vägtrafiken. Den Aktionsplan för säker vägtrafik 2019-2022 som Trafikverket håller på att ta fram tillsammans med aktörer inom Gruppen för Nollvisionen i Samverkan (GNS Väg), måste bli kraftfull. Den fokuserar främst på Säker hastighet, Säker cykling och Nykter trafik.

Vilka trafikantgrupper är det då som omkommit hitintills i år, jämfört med motsvarande period år 2017? Vi ser en stor ökning när det gäller bilförare, motorcyklister och mopedister. Exempelvis har antalet omkomna bilförare ökat med 50 procent, se tabellen nedan.

Vi kan också se att det antalsmässigt är många fler äldre som omkommit under 2018 jämfört med 2017. I figuren nedan visas åldersgruppens andel av det totala antalet omkomna. År 2017 utgjorde de som var 20-34 år en stor andel (27 %), i år är det istället de som är 55-74 år som utgör en liknande andel (29 %). Den äldsta åldersgruppen, 75 år och äldre, utgör den största andelen omkomna under båda åren, mycket beroende på de äldres skörhet och därmed högre risk att omkomma när en olycka uppstår.

Vill du läsa mer så finns statistiken på Transportstyrelsens webbplats med officiell nationell olycksstatistik. https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/statistik/Olycksstatistik/officiell-statistik-polisrapporterad/nationell-statistik/.

Observera att statistiken för 2018 är preliminär. På den resultatkonferens som anordnas av Trafikverket den 24 april 2019 presenteras den officiella olycks- och skadestatistiken för 2018 och en analys av det svenska målstyrningsarbetet ges.

 

Nytt förarutbildningssystem för personbil
Trafikverket och Transportstyrelsen har presenterat ett förslag på ett nytt förarutbildningssystem för körkortsbehörighet B. Arbetet med att ta fram förslaget har skett i samverkan med olika intressenter och experter. Det nya förarutbildningssystemet ska vara mer tillgängligt, tydligt och inbjuda till utbildning. En digital plattform ska utvecklas med syfte att hjälpa den blivande föraren genom hela förarutbildningsprocessen från ansökan om körkortstillstånd till dess att prövotiden har gått ut två år efter utfärdat körkort. Förslaget omfattar en ny utbildning av den som är handledare vid privat övningskörning. Genom att ge kommuner och ideella föreningar möjlighet att erbjuda handledare kan det bli lättare för fler blivande förare att mängdträna. Under utbildningstiden ska den blivande föraren få en bättre återkoppling genom exempelvis vägledningstillfällen hos en professionell utbildare. Även fler obligatoriska delar föreslås att införas för att säkerställa utbildningsmoment som är svåra att testa vid prov. Ytterligare förslag är att kunskapsprovet ska vara godkänt innan man får göra körprovet och att giltighetstiden på kunskapsprovet förlängs till fyra månader. Efter fyra underkända prov (kunskapsprov respektive körprov) föreslås att den blivande föraren ska få en fördjupad återkoppling av Trafikverket innan ytterligare prov kan bokas.

Arbetet fortsätter nu med att Transportstyrelsen påbörjar förankring av förslaget och regelutveckling, samt att myndigheterna utreder den digitala plattformen med tillhörande utbildningsstruktur.

Vill du läsa mer om det föreslagna förarutbildningssystemet så kan du göra det här:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/foreslar-nytt-utbildningssystem-for-blivande-forare/

 

God Jul och ett Gott Trafiksäkert 2019!
Susanne Wallhagen, trafiksäkerhetsansvarig