Nyhetsbrev

Vad kan kommunerna göra?

NTF har under hösten haft möten med 25 kommuner för att resonera om hur trafikmiljön för elrullstol och elskoter kan bli säkrare.

På mötena har vi berättat om vilken typ av olyckor som är vanligast, och visat vilka situationer och miljöer som användarna av elrullstol och elskoter upplever som mest riskfyllda i NTF:s enkät. Vi har också presenterat vilka åtgärder som de som besvarat enkäten tycker är viktigast för deras trafiksäkerhet och utifrån det diskuterat med kommunerna om vad som är viktigast att göra i just deras kommun. 

Syftet med mötena är att uppmärksamma ansvariga i kommunerna  på problemet och vilka åtgärder som höjer trafiksäkerheten för användare av elrullstol och elskoter. Den typen av åtgärder är ofta bra även för cyklister och gående. Ett exempel på resultat var när en kommuntjänsteman vid sittande möte tog reda på hur det såg ut med olyckorna lokalt och fann att en stor del av dem skedde vid sjukhusområdet i staden. Det skulle man titta närmre på.

Många bra åtgärder görs också av kommunerna. Till exempel:

-Översyn av höga trottoarkanter 

-Fasta bommar vid korsningar ersätts med eftergivliga, som gör att man inte skadar sig lika illa om man kör in i dem

-Test av mjukare material istället för asfalt, som gör att man inte skadar sig lika illa vid ett fall

De kommuner som vi har haft möten med är Skellefteå kommun, Östersund, Gävle, Halmstad, Sundsvall, Malmö, Umeå, Vänersborg, Trollhättan, Växjö, Kalmar, Värnamo, Karlstad, Skövde, Uppsala, Södertälje, Västerås, Falun, Kungälv, Trosa, Nyköping, Örebro, Luleå, Piteå, samt Lund.

Under våren fortsätter vi dialogen med ytterligare 25 kommuner. Tycker du att din kommun borde få ett möte? Kontakta projektledare Jenny Norell, så försöker vi ordna det.

I NTF rapport 2020:2 Elrullstol och elskoter i trafiken kan du läsa mer om enkätstudien.