Nyhetsbrev

Aktuellt inom trafiksäkerhetsområdet

Under Aktuellt inom trafiksäkerhetsområdet berättar jag att trafiksäkerhetsutvecklingen av antalet omkomma i vägtrafiken ser mycket bra ut i år jämfört med de senaste åren. Även en kort internationell utblick ges. Jag presenterar också de senast utgivna rapporterna som finns i NTF:s digitala bibliotek. Visst brukar du hitta dem och läsa dem? Sist kommer en länk till en film om hastighet som producerats av Statens Vegvesen i vårt grannland Norge, som sedan flera år har lägst antal omkomna vägtrafiken i förhållande till befolkningen.

 

Omkomna i vägtrafikolyckor
Till och med november har preliminärt 174 personer omkommit under 2020, det visar statistik på Transportstyrelsens webbplats. Om vi jämför januari – november 2020 med samma period under tidigare år, så omkom 204 personer förra året, under 2018 omkom 286 personer och 2017 omkom 233 personer. Det ser alltså mycket bra ut för innevarande år. Med en månad kvar av statistiken är det mycket troligt att vi uppnår etappmålet om högst 220 omkomna år 2020. Förhoppningsvis blir det under 200 omkomna totalt i vägtrafiken.

 

 

Frågan är om det finns en positiv påverkan från Corona-pandemin som ger färre omkomna i vägtrafiken? När vi bryter ner statistiken i åldersgrupper och jämför 2020 med 2019 framgår att det är färre äldre, 65+, som omkommit under 2020 än 2019. Det är 48 äldre omkomna till och med november 2020 jämfört med 68 personer år 2019. Om man jämför de äldres andel av alla omkomna motsvarar det 28 procent 2020 jämfört med 33 procent 2019.

Det finns också troligen en positiv effekt som beror på att många har arbetat hemifrån och rest mindre. I åldern 25–44 år har hitintills i år 38 personer (22 %) omkommit jämfört med 67 personer (33 %) år 2019. Bland gruppen 25–64 år är andelen omkomna 5 procentenheter lägre i år jämfört med förra året (49 % respektive 54 %).

Oroväckande och oerhört sorgligt är dock att många unga har förolyckats i år. I åldern 15–24 år har 35 personer (20 %) omkommit till och med november i år, jämfört med 22 personer (11 %) år 2019. Bland barn mellan 0 och 14 år är det dubbelt så många omkomna i år, 6 barn, jämfört med 3 barn förra året.

 

 

Av analysen framgår att 79 procent av de omkomna hitintills i år är män. Under samma period förra året stod männen för 68 procent.

Även trafikarbetet (fordonskilometer) har minskat under pandemin och för statliga vägar finns detta redovisat hos Trafikanalys, se Vägtrafik - vecka 49 (trafa.se). Den totala vägtrafiken har vecka för vecka varit lägre på det statliga vägnätet jämfört med motsvarande vecka under 2019, de senaste veckorna cirka 15 procent. När det gäller tung trafik (tung lastbil och buss), har den under hösten varit några få procent högre än under motsvarande period år 2019.

Minskning av dödsfall i EU
Inom EU var det i april 2020 en minskning av antalet omkomna i vägtrafiken med 36 procent, rapporterar ETSC (European Transport Safety Council). Minskningen bygger på preliminära data från 25 medlemsstater och jämförelsen görs med ett medelvärde av samma månad under de tre föregående åren. Det är en omfattande lockdown i många länder till följd av pandemin som lett till denna minskning. Studier visar att dödsfallen i allmänhet inte har minskat i samma grad som trafikvolymen. Mer forskning behövs dock för att förstå de fullständiga orsakerna, men högre hastigheter, fler oskyddade trafikanter i inte lämplig trafikmiljö samt minskad övervakning kan ha spelat en roll.

Vill du läsa mer så finns rapporten här: PIN-Corona-Briefing_final.pdf (etsc.eu)

 

Nya NTF-rapporter
Du håller dig väl uppdaterad med de rapporter som NTF publicerar i vårt digitala bibliotek på ntf.se/bibliotek/rapporter? Rapporterna berättar om en del av de projekt som vi genomfört. Sedan förra nyhetsbrevet har vi publicerat rapporten 2020:4 ”Inte en till” – dialog med yrkesförare (2020:4) som berättar om insiktsskapande träffar om trafiksäkerhet som NTF haft med timmerförare som kör åt SCA Skog AB. Syftet har varit att skapa medvetenhet och kunskap kring de risker en förare har när man jobbar i en virkeslogistikkedja. Vid diskussionstillfällena har förarna valt olika beteenden där man vill försöka förbättra sin och andras säkerhet, det handlar framför allt om mobiltelefon/ sms/ surfplatta, bältesanvändning, riskmedvetenhet, stress och trötthet.

NTF genomför årligen observationsundersökningar av bilbältesanvändningen och användning av cykel- och mopedhjälm. I rapporten Användning av bilbälte 2020 (2020:5) konstateras att 96 procent av förare och framsätespassagerare använder bälte. Till grund för resultatet ligger observationer av närmare 355 000 förare och passagerare i personbil i alla Sveriges kommuner. I rapporten Användning av cykel- och mopedhjälm 2020 (2020:6) kan vi se att 62 procent av barnen använder cykelhjälm och 39 procent av de vuxna. Det är drygt 114 000 cyklister som observerats i landets alla kommuner. Bland drygt 7000 mopedister är hjälmanvändningen 97 procent.

I ett pilotprojekt som vi genomfört bland fjärde- och femteklassare på åtta skolor har eleverna fått ökad kunskap om cykelhjälm, fått se nya typer av hjälmar och intervjuat en närstående förebild och uppmuntrat denne att använda cykelhjälm. Syftet med projektet var att uppnå ökad cykelhjälmsanvändning genom att förmå vuxna att förstå hur betydelsefulla och viktiga de är, för exempelvis sina barnbarn eller barn, och att de därför måste skydda huvudet vid cykling. Projektet finns avrapporterat i rapporten Huvudsaken – Morfar! (2020:7) .

 

Driver by driver 
Titta gärna på denna film från Statens Vegvesen i Norge som handlar om att jobba tillsammans för att minska farorna med för hög hastighet.

Norwegian Public Roads Administration: Stay within the speed limit – for all of us 

 

Avslutning
Med önskan om fridfulla jul- och nyårshelger!
Susanne Wallhagen, trafiksäkerhetsansvarig