NTF Anser...

A-traktorförare

A-traktorn är ett populärt fordon bland unga förare och har blivit ett vanligt inslag på vägarna. På landsbygden och i mindre kommuner kan A-traktorn fylla ett transportbehov och minska skjutsande. För många unga är A-traktorn också ett fritidsintresse och ett sätt att umgås. A-traktorer är ombyggda personbilar som är anpassade att köra i max 30 km/tim. Den låga hastigheten orsakar dock ofta problem i trafiken som exempelvis trafikstockningar och riskfyllda omkörningar. En stärkt utbildning och ökad medvetenhet om trafiksäkerhet kan göra A-traktortrafiken säkrare.

 

NTF anser att…

  • AM-utbildningen måste förbättras och anpassas till förare av A-traktorer. Utbildningstiden både för den teoretiska och praktiska delen bör öka. Privat övningskörning bör införas samt även en obligatorisk utbildning för föräldrar, likt B-körkortets handledarutbildning. AM-utbildningen bör även ha ett större fokus på risker i trafiken och inkludera en kortare variant av Risk 1- och Risk 2-utbildning som idag är obligatoriskt för behörigheterna B och A.
  • Den konstruktiva hastigheten på 30 km/tim bör inte höjas.
  • Tekniska krav som förhindrar och försvårar manipulering ska införas och det ska vara utformat så att det är enkelt att upptäcka vid besiktning och annan inspektion om fordonet har blivit manipulerat.
  • Obligatorisk registreringsskylt även bak på A-traktorer bör införas och det ska gå att identifiera en A-traktorn som ett långsamtgående fordon även framifrån och från sidan för att underlätta för övriga trafikanter.
  • A-traktorer ska inte få köra på några 2+1-vägar eftersom risken är stor för upphinnandeolyckor då hastighetsskillnaderna mellan olika fordon är stor.
  • Fordon som byggs om till A-traktorer ska max få ha en vikt på 3,5 ton.
  • Säljare av A-traktorer ska tillhandahålla säkerhetsinformation om fordonen och den säkerhetsutrustning som är relevant samt bidra till att motverka manipulation.
  • Polisens övervakning av hastighet (manipulation), bältesanvändning och nykterhet ska öka.
  • Skolan ska i sitt trafiksäkerhetsarbete ta upp frågor om trafiksäkerhet, bältesanvändning, manipulering och andra risker vid körning med A-traktor.