En stadsgata har cykelbanor i båda riktningarna. Trafikmärket för påbjuden cykelbana finns endast i färdriktningen, dvs höger cykelbana. Är det tillåtet att cykla FET:mot:SLUTFET trafiken i vänstertrafik på vänster cykelbana?
Om vägmärket "Påbjuden cykel- och mopedbana" finns uppsatt i den riktning du tänker cykla är banan avsedd för trafik med cykel och moped klass II. I sammanhanget kan också finnas ett vägmärke som anger att trafik i båda riktningarna är tillåten på cykelbanan. I fallet som du beskriver så avser förmodligen väghållaren (kommunen) att man ska cykla på "rätt" sida av vägen.
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
För svårt att avgöra hur fort man får köra i ...
En bidragande orsak till att varannan bilist kör för fort i tätort är gatornas utformning. Gator i tätort borde vara mer ...
För svårt att avgöra hur fort man får köra i ...
En bidragande orsak till att varannan bilist kör för fort i tätort är gatornas utformning. Gator i tätort borde vara mer självförklarande så att bilister lättare kan avgöra vilken hastighet som gäller ...
För svårt att avgöra hur fort man får köra i ...
En bidragande orsak till att varannan bilist kör för fort i tätort är gatornas utformning. Gator i tätort borde vara mer självförklarande så att bilister lättare kan avgöra vilken hastighet som gäller även om de inte sett skylten. En studie av NTF och forskare på VTI visar att det ibland är svårt även för en expert att avgöra vilken hastighetsbegränsning som råder på olika platser.
Trafikmiljö
Utgångspunkten i Nollvisionen är att trafikmiljö och fordon ska vara utformade så att ett misstag av trafikanten inte leder till död eller allvarlig skada. Det innebär ...
Trafikmiljö
Utgångspunkten i Nollvisionen är att trafikmiljö och fordon ska vara utformade så att ett misstag av trafikanten inte leder till död eller allvarlig skada. Det innebär ett stort ansvar för väghållaren, att bygga trafikmiljön så säker som möjligt. ...
Trafikmiljö
Utgångspunkten i Nollvisionen är att trafikmiljö och fordon ska vara utformade så att ett misstag av trafikanten inte leder till död eller allvarlig skada. Det innebär ett stort ansvar för väghållaren, att bygga trafikmiljön så säker som möjligt. Samtidigt handlar det om att få så många trafikanter som möjligt att göra rätt. En väl utformad trafikmiljö och goda kunskaper hos trafikanterna är viktigt för att få en så hög regelefterlevnad som möjligt. ...
Säkra hastigheter
Hastigheten är en av de viktigaste faktorerna som styr trafiksäkerheten, både när det gäller olycksrisk och skaderisk. Hastighet påverkar både sannolikheten att bli ...
Säkra hastigheter
Hastigheten är en av de viktigaste faktorerna som styr trafiksäkerheten, både när det gäller olycksrisk och skaderisk. Hastighet påverkar både sannolikheten att bli inblandad i en olycka och hur allvarliga skador man får vid en eventuell olycka. ...
Säkra hastigheter
Hastigheten är en av de viktigaste faktorerna som styr trafiksäkerheten, både när det gäller olycksrisk och skaderisk. Hastighet påverkar både sannolikheten att bli inblandad i en olycka och hur allvarliga skador man får vid en eventuell olycka.
Säkra din trafikmiljö
Du har möjlighet att påverka. Oavsett om du är förälder, äldre, barn, cyklist eller bilist är dina åsikter och erfarenheter ...
Säkra din trafikmiljö
Du har möjlighet att påverka. Oavsett om du är förälder, äldre, barn, cyklist eller bilist är dina åsikter och erfarenheter viktiga för att trafiken ska bli så säker som möjligt. Denna folder ger dig ...
Säkra din trafikmiljö
Du har möjlighet att påverka. Oavsett om du är förälder, äldre, barn, cyklist eller bilist är dina åsikter och erfarenheter viktiga för att trafiken ska bli så säker som möjligt. Denna folder ger dig tips och råd till förändring.
Trafikmiljö
Nollvisionen innebär att trafikmiljön ska utformas så säker att ingen ska dödas eller skadas allvarligt även om man begår ett misstag. De dödliga ...
Trafikmiljö
Nollvisionen innebär att trafikmiljön ska utformas så säker att ingen ska dödas eller skadas allvarligt även om man begår ett misstag. De dödliga olyckorna sker ofta i kollision med andra fordon eller genom att trafikanter kör av vägen och kolliderar med ...
Trafikmiljö
Nollvisionen innebär att trafikmiljön ska utformas så säker att ingen ska dödas eller skadas allvarligt även om man begår ett misstag. De dödliga olyckorna sker ofta i kollision med andra fordon eller genom att trafikanter kör av vägen och kolliderar med oeftergivliga föremål vid sidan om vägen. En stor del av olyckorna med oskyddade trafikanter som leder till allvarliga skador beror på att trafikmiljön inte har tillräckligt god drift och underhåll. ...