Nyhetsbrev

Aktuellt inom trafiksäkerhetsområdet

Under Aktuellt inom trafiksäkerhetsområdet visar jag det preliminära resultatet av antalet omkomna i vägtrafiken under 2019 och under januari 2020. Jag berättar att regeringen har lämnat besked om nytt etappmål för antal omkomna till 2030. Det finns en liten internationell utblick och jag berättar också om några av de senaste NTF-rapporterna.

 

Färre omkom i vägtrafiken 2019
Under 2019 omkom preliminärt 223 personer i vägtrafiken, vilket är ungefär 100 färre än året innan. Orsakerna till de stora variationerna de senaste åren är inte alltid lätta att förstå, men vi kan i alla fall konstatera att det för 2019 blev glädjande siffror. Den slutliga analysen av trafiksäkerhetsutvecklingen 2019 presenteras vid Trafikverkets resultatkonferens den 16 april. Antalet skadade i polisrapporterade vägtrafikolyckor har minskat för tredje året i rad, vilket också är tacksamt.

 

 

Glädjande är också att inte många barn och unga omkommer i vägtrafiken – även om självklart ingen i någon ålder ska behöva sätta livet till i trafiken. Under 2019 omkom 24 personer i åldersgruppen 15-24 år jämfört med 39 personer i nästa 10-årsgrupp, 25-34 år. Totalt sett är det fortfarande flest män som omkommer, 77 procent.

 

Omkomna månadsvis 2017 - 2020
I januari 2020 har preliminärt 18 personer omkommit. Det är ungefär samma antal som medelvärdet för åren 2017-2019, men då ingår det stora antal som omkom i januari 2019. Jämfört med både 2017 och 2018 är årets januarisiffra klart högre.

Nytt etappmål
Regeringen har gett klartecken om ett nytt etappmål till 2030, nämligen maximalt 133 omkomna. Det innebär en halvering av det genomsnittliga antalet omkomna under åren 2017-2019. När det gäller etappmålet för antalet allvarligt skadade blir det en fortsatt minskning med 25 procent till 2030. EU:s strategiska handlingsplan för trafiksäkerhet (antagen i maj 2018 av Europakommissionen) innehåller ett mål om att halvera antalet allvarligt skadade från 2020 till 2030. Sverige väljer alltså att inte följa handlingsplanen fullt ut, utan håller kvar samma procentuella minskning av allvarligt skadade som i etappmålet till 2020.

Internationell utblick
I Norge omkom under 2019 inget barn under15 år i vägtrafiken, i Sverige var det 3. I Oslo omkom ingen gående eller cyklist under 2019. En stor anledning till det är begränsningen av motorfordon i staden, där man haft som mål att göra centrum bilfritt. Det har införts högre trängselavgifter och gatuparkering har gjorts om till gång- och cykelbanor. I Oslo har också hastighetsgränserna sänkts vilket starkt bidragit till att ingen oskyddad trafikant omkommit.

I EU omkommer ungefär 25 procent i vägtrafikolyckor som är alkoholrelaterade. Mellan 2010 och 2018 har dock de alkoholrelaterade dödsfallen i trafiken i 23 EU-länder sjunkit med 25 procent, medan andra dödsfall i trafiken sjunkit med 20 procent. Från ETSC, European Transport Safety Council, kommer en beräkning om att 5 000 alkoholrelaterade dödsfall i den europeiska trafiken år 2018 skulle ha förhindrats om alla förare varit nyktra, om det funnits en nolltolerans. Idag är det bara 7 av 28 EU-länder som har en alkoholgräns i trafiken på 0,2 promille eller lägre. Man ser flera åtgärder som behövs för att öka andelen nykter trafik: nolltolerans, dvs. en alkoholgräns på maximalt 0,2 promille för alla trafikanter; ökad övervakning, gärna tillsammans med informationsaktiviteter; obligatorisk och systematisk alkoholtest av alla trafikanter inblandade i en personskadeolycka; alkolås som en del i rehabiliteringsprogram; krav på alkolås i yrkestrafiken; kampanjer och utbildning.

Läs mer här: ETSC

NTF-rapporter
Slutligen vill jag också välkomna dig att ta del av våra NTF-rapporter. Du hittar dem på ntf.se/bibliotek/rapporter, och här är de senast publicerade.

I rapporten Samverkan för ökad och säker aktiv mobilitet (2019:6) visar vi att det finns ett behov av lokala seminarier och samverkansforum med fokus på gång och cykel. Kommuner och regioner kan där mötas och ta del av ny kunskap och få inspiration i sitt arbete, samtidigt som man får möjlighet att knyta kontakter med kollegor.

I rapporten Kvalitet avseende underhåll av gång- och cykelvägar (2019:8) har vi sammanställt observationer av vinterväghållning och barmarksunderhåll på gång- och cykelvägar i kommuner av olika storlek spridda över hela landet. Vi kan konstatera att det överlag finns en god vinterväghållning som har utförts enligt kommunernas egna standardkrav. Speciellt de sträckor som har sopsaltats har fått ett mycket bra resultat. I uppföljningsmöten med kommunerna framkom att gång- och cykelvägarnas sidoområden, exempelvis avstånden till fasta sidohinder, inte var något som man tänkt på tidigare.

I rapporten Trafiken i skolan 2017-2019 (2020:1) lyfter vi fram vår hemsida trafikeniskolan.se som ger stöd till lärare i grundskolan. Det finns 20 publicerade lektionsförslag med tydlig koppling till utpekade årskurser, ämnen och kursplaner.

Jag vill också nämna VTI-notat 14-2019, Hastighetsefterlevnad på gator med 40 km/tim, där NTF genomfört hastighetsmätningarna som ligger till grund för analys och slutsatser. Även denna rapport finns på den nämnda webbplatsen. Sammanfattningsvis konstateras att det finns stora trafiksäkerhetsvinster att göra om man får en bättre hastighetsefterlevnad på gator med 40 km/tim. Resultaten visar att hastighetsefterlevnaden är bättre där man förväntar sig oskyddade trafikanter och där det finns en gestaltning med hjälp av stensättningar och planteringar.

 

Nu går vi mot ljusare tider! Och vi hoppas att det ljusare trafiksäkerhetsläget som vi såg under 2019 ska fortsätta även 2020.

Susanne Wallhagen, trafiksäkerhetsansvarig