2018 var tragiskt nog ett svart år för den svenska trafiksäkerheten med 325 dödade i trafiken och tyvärr inleddes året med ett lika dystert januari med 31 dödade i trafiken. Alla vi som arbetar med trafiksäkerhet väntar naturligtvis med spänning på analysen av 2018 och hur vi tillsammans kan vända utvecklingen. Tittar vi på de andra nordiska länderna, ni kan ta del av deras resultat för det gångna året i nyhetsbrevet, så är vi inte världsledande längre och vi måste fortsätta att se hur vi kan lära oss av till exempel Norge där utvecklingen ser annorlunda ut.
Den tunga trafikens inblandning i dödsolyckorna ökar och ett mer systematiskt trafiksäkerhetsarbete i branschen kan förhoppningsvis göra skillnad. Det är också ett av ämnena för förra årets rapporter, det blev 10 rapporter totalt. Ta gärna en titt på dem.
Vi har även tagit fram trafiksäkerhetsinformation främst riktat till asylsökande, både skriftlig och filmer som jag tror kan vara nytta för fler än dem som väntar på besked om att få stanna i landet.
Var annat år delar NTF ut Guldtriangeln till en kommun som gjort särskilda insatser för ökad trafiksäkerheten i sin kommun och arbetar du i en kommun som du tycker borde få denna utmärkelse, tveka inte att anmäla den. Guldtriangeln kommer att delas ut på vår kongress den 9 april i Stockholm på Piperska muren av infrastrukturminister Tomas Eneroth som också kommer att inledningstala på kongressen vilket vi är mycket glada över. Sista dag att anmäla ombud och gäster till kongressen är 15 mars.
Ett annat pris som vi med glädje delade ut denna vecka var vinnaren av min skolväg. Klassens hjälte, Elias Halvarsson i klass 5B på Skräddarbacksskolan i Borlänge kartlade sin skolväg och vann 10 000 kronor till klassen. Hans reflektion hur vi kan förbättra trafiksäkerheten var så bra och klok ”Vi som är äldre kan lära de yngre trafiksäkerhet och vi kan uppmuntra fler att cykla och gå till skolan så det blir mindre biltrafik vid skolan”. Tävlingen min skolväg är en av de viktigaste återkommande aktiviteterna vi gör under året eftersom barnens väg till och från skolan berör så många. Samtidigt exponerar den två av de viktigaste frågorna inom svensk trafiksäkerhet. Nämligen utformningen av trafikmiljö för gående och cyklande och motorfordons hastighet i tätort. Kartläggningarna som görs av föräldrar och barn runt om i landet kan också göras om till kartor som kommuner kan ta del av och se var det finns behov av förbättringar i trafikmiljön. Så vinsten kan vara större än priset som går till skolan.
Marie Nordén
Generalsekreterare NTF