I Trafikförordningen 6 kap 4§ står det att:
"Cyklande och mopedförare får inte transportera gods som är är så tungt eller stort att cykeln eller mopeden inte kan manövreras säkert eller så att annan trafik hindras."
Måtten på stingpinnen finns inte reglerat. Maxbredden för last på mc är 120 cm, vilket innebär att den skjuter ut 60 cm från mitten.
En stingpinnes längd brukar ligga runt just 60 cm vilket troligen är den längd du bör rätta dig efter även i detta fallet.
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad inom trafiksäkerhetsområdet, ange din e-postadress nedan.
Du är nu anmäld till vårt nyhetsbrev.
Ännu ett förlorat år för cykelsäkerheten... ...
Sedan 2012 har nästan 50 000 cyklister skadats och 108 dödats i den svenska trafiken. För tio år sedan införde Sverige ...
Ännu ett förlorat år för cykelsäkerheten... ...
Sedan 2012 har nästan 50 000 cyklister skadats och 108 dödats i den svenska trafiken. För tio år sedan införde Sverige cykelhjälmslag för barn upp till 15 år. Sedan dess har väldigt lite gjorts för att ...
Ännu ett förlorat år för cykelsäkerheten... ...
Sedan 2012 har nästan 50 000 cyklister skadats och 108 dödats i den svenska trafiken. För tio år sedan införde Sverige cykelhjälmslag för barn upp till 15 år. Sedan dess har väldigt lite gjorts för att påverka cykelhjälmsanvändningen.
Trafikanter
NTF arbetar för alla trafikanters säkerhet i enlighet med Nollvisionen. Även om trafikanten begår ett misstag ska ingen behöva straffas med död eller allvarlig skada. ...
Trafikanter
NTF arbetar för alla trafikanters säkerhet i enlighet med Nollvisionen. Även om trafikanten begår ett misstag ska ingen behöva straffas med död eller allvarlig skada. Därför måste både systemutformare och trafikanter ta sitt ansvar. Trafikmiljön ska ...
Trafikanter
NTF arbetar för alla trafikanters säkerhet i enlighet med Nollvisionen. Även om trafikanten begår ett misstag ska ingen behöva straffas med död eller allvarlig skada. Därför måste både systemutformare och trafikanter ta sitt ansvar. Trafikmiljön ska vara så säker och förlåtande som möjligt, och olika trafikantslag helst vara separerade. Trafikanten ska följa de regler som finns och använda tillgänglig och lämplig skyddsutrustning. NTF värnar särskilt om gående ...
Cykelhjälmar
Huvudet är det ömtåligaste vi har. Även en måttlig stöt kan skada hjärnan. Att använda cykelhjälm är ett billigt och enkelt sätt att göra din cykeltur säkrare. ...
Cykelhjälmar
Huvudet är det ömtåligaste vi har. Även en måttlig stöt kan skada hjärnan. Att använda cykelhjälm är ett billigt och enkelt sätt att göra din cykeltur säkrare.
Cykelhjälmar
Huvudet är det ömtåligaste vi har. Även en måttlig stöt kan skada hjärnan. Att använda cykelhjälm är ett billigt och enkelt sätt att göra din cykeltur säkrare.
2016:2 Cykelhjälm
Intervjuundersökning bland cyklister om varför de använder / inte använder cykelhjälm och vad som skulle få dem att använda hjälm och hur detta skiljer sig mellan olika ...
2016:2 Cykelhjälm
Intervjuundersökning bland cyklister om varför de använder / inte använder cykelhjälm och vad som skulle få dem att använda hjälm och hur detta skiljer sig mellan olika städer. Resultaten visar att för att få fler att använda hjälm efterfrågas framför ...
2016:2 Cykelhjälm
Intervjuundersökning bland cyklister om varför de använder / inte använder cykelhjälm och vad som skulle få dem att använda hjälm och hur detta skiljer sig mellan olika städer. Resultaten visar att för att få fler att använda hjälm efterfrågas framför allt snyggare hjälmar, men även en relativt stor grupp svarar att det krävs en lag för att de ska börja använda hjälm. Skillnaderna mellan städer handlar framför allt om hur intensiv trafikmiljön är. ...
Cyklister
En ökad cykling kan bidra till att minska resandets påverkan på miljön, till minskad trängsel i större städer och till en bättre folkhälsa. Men ...
Cyklister
En ökad cykling kan bidra till att minska resandets påverkan på miljön, till minskad trängsel i större städer och till en bättre folkhälsa. Men cyklister är oskyddade trafikanter och skaderisken är högre än för skyddade trafikanter som bilister. Därför ...
Cyklister
En ökad cykling kan bidra till att minska resandets påverkan på miljön, till minskad trängsel i större städer och till en bättre folkhälsa. Men cyklister är oskyddade trafikanter och skaderisken är högre än för skyddade trafikanter som bilister. Därför är det en viktig utmaning att vidta åtgärder så att cyklingen blir säker.