NTF
  • NTF
  • |
  • Nyheter
    Nyheter
    • 2025
    • 2024
    • 2023
    • 2022
    • 2021
    • 2020
    • 2019
    • Arkiv
  • Vår kompetens
    Vår kompetens
    • Barn och ungdomar
    • Trafikanter
    • Trafikmiljö
  • Konsumentupplysning
    Konsumentupplysning
    • Marknadsöversikter
    • Bilar
    • Däck
    • Barn i bil
    • Barn i trafiken
    • Cyklar
    • Elsparkcykel
    • Mopeder
    • A-traktor
    • MC och fyrhjulingar
    • Gående
    • Elrullstol och elskoter
    • Lagar och regler
    • Buss, taxi och transporter
    • Trafikmiljö
    • Försäkringar
    • Utbildning
  • Bibliotek
    Bibliotek
    • Informationspaket
    • e-learning
    • Rapporter
    • Referenslitteratur
    • Remisser
    • Övrigt material
  • Frågor och svar
    Frågor och svar
    • Barn i bil
    • Barn i trafiken
    • Gående
    • Cyklar
    • Mopeder
    • Motorcykel
    • Bilar
    • Övriga fordon
    • Säkra transporter
    • Körkort
    • Trafikmiljö
    • Lagar och regler
    • Alkohol och droger
  • Om NTF
    • Organisation
    • Projektverksamheten
    • Styrande dokument
    • Våra partners
    • Medlemskap
    • Historik
  • NTF Anser
    • Hastighet
    • Alkohol, droger och läkemedel
    • Trafikmiljö, drift och underhåll
    • Barn och unga som trafikanter
    • Äldre som trafikanter
    • Gångtrafikanter
    • Cyklister
    • Mopedister
    • A-traktorförare
    • Mopedbilsförare
    • Personbilister
    • Resor i kollektivtrafiken
    • Yrkesförare och upphandling av transporter
  • Press
    • Våra pressmeddelanden
    • Kontakt
    • Mediabank
    • Sociala medier
    • NTF i media
  • NTF i ditt län
    • Blekinge
    • Dalarna
    • FyrBoDal
    • Gotland
    • Gävleborg
    • Halland
    • Jämtland
    • Jönköping
    • Kalmar
    • Kronoberg
    • Norrbotten
    • Skaraborg
    • Skåne
    • Stockholm
    • Sörmland
    • Uppsala
    • Värmland
    • Väst
    • Västerbotten
    • Västernorrland
    • Västmanland
    • Örebro län
    • Östergötland
  • Våra partners
Stäng sidomeny
  • Nyheter
  • Vår kompetens
  • Konsumentupplysning
  • Bibliotek
  • Frågor och svar
  • Om NTF
  • NTF Anser
  • Press
  • NTF i ditt län
  • Våra partners
  1. Hem
  2. Bibliotek
  3. Informationspaket
  4. För äldre
  5. Kapitel 5. Köra bil

Kapitel 5

Fortsätta att köra bil

Bilen är en viktig del i många äldres livsstil. Den behövs för att möjliggöra en aktiv vardag och för att kunna fungera i samhället även för äldre. Hög ålder är inget hinder för att köra bil. Omdöme och erfarenhet att upptäcka kritiska situationer bidrar till att äldre ofta är bra bilförare. De har också möjligheten att planera körningen för att slippa besvärliga förhållanden.

Risker och försämrat fokus
Trafikintensiteten har dock ökat och det ställs höga krav på dagens bilförare. Hastigheten är ett problem i trafiken och en stor riskfaktor för alla trafikanter. Den är orsak till många olyckor i trafiken och kan skapa svårigheter och bli till ett hinder. Som äldre är man dessutom skörare, man tål en krock sämre och olyckor får större konsekvenser.

Förmågan att behålla och byta uppmärksamhet kan bli sämre med åren och få till följd att det blir svårt att koncentrera sig på köruppgiften. Man agerar långsammare i situationer som kräver beslutsfattande och reaktionstid. Vissa funktioner som syn och hörsel försämras också med åldern.

Äldre kan ha svårare än yngre att fatta snabba och korrekta beslut i krävande situationer. Man hinner inte med, helt enkelt. Reaktionstiden blir ännu längre om man som förare samtidigt gör något annat som exempelvis använder mobiltelefon eller blir distraherad.

Köra bil så länge som möjligt
Välj en bil som är lämplig för äldre. Automatlåda i bilen underlättar körningen, då det är färre moment att hålla reda på. Välj också en bil med bra system som exempelvis backsensor. Det kan underlätta om man är stel när man vänder sig om.

Välj även en hög bil med lågt insteg så att det inte blir svårt att kliva in i bilen. Komfort och ergonomi är viktigt och bilen ska vara lätt att manövrera. Det finns även bilar med vridbara och höjbara stolar och intelligenta farthållare som anpassar farten till trafikförhållandena.

Ta en lektion på körskola. Det är alltid bra att uppdatera sin körning och få hjälp hur man kan hantera vissa trafiksituationer.

Testa att köra på en halkbana och prova att bromsa på olika typer av underlag. Detta bidrar till ökad säkerhet vid körning på halt väglag.

När är det dags att sluta köra bil?
Nästan åtta av tio personer mellan 65 och 75 år har tillgång till bil och bland de som är över 75 är det i genomsnitt varannan som har bil.

Det är alltid de individuella förutsättningarna som styr när det är dags att sluta köra bil. I en parrelation kan ibland den mer ovana föraren, i många fall är detta kvinnan, få ta ett ökat ansvar för biltransporterna på äldre dagar, speciellt när mannen inte kan köra längre. Därför är det viktigt att bibehålla sin körvana och inte alltid lämna över ratten till den som kör mest.

När man känner att ens begränsningar är för stora och osäkerheten tar över bilkörningen, kan det vara dags att ställa bilen.

Att ha en bil som man sällan kör blir dyrt i längden. Kanske kan man använda de pengarna till att åka taxi någon gång då och då istället? Det finns också bra kollektiva färdmedel och ett tips är att börja träna på att åka kollektivt. Färdtjänst och servicebussar kan underlätta för den som måste ställa bilen för gott.

Den som känner att det är dags att sluta köra bil, kan själv anmäla detta till Transportstyrelsen och begära att körkortet förklaras ogiltigt. Det finns också medicinska skäl till att sluta köra bil och då är det läkarens skyldighet att anmäla detta till Transportstyrelsen.

 

Avstå från att köra bil om du:

  • känner dig trött eller yr
  • reagerar långsammare än vanligt
  • tycker att vardagssaker känns besvärligare än förr, till exempel att öppna förpackningar, laga mat och hålla reda på flera saker samtidigt
  • får besvär med syn och hörsel
  • får svårt att följa med i samtal.

Om du får besvär av din medicin, låt bli att köra tills besvären har gått över.

Vad kan man göra för att minska riskerna i trafiken?

  • Undvik rusningstrafik, vägar med höga hastigheter och tider då trafiken är tät och besvärlig.
  • En försämrad syn ökar behovet av ljus, välj därför i första hand att köra i dagsljus.
  • Försök att undvika att köra bil när det är dåligt väglag som regn eller halka.
  • Ta långa och täta pauser och kör inte när du är trött.
  • Anpassa körningen till förhållanden och invanda miljöer där du känner dig trygg och säker och undvik att köra där du tycker att det är svårt eller upplever det som farligt.
  • Undvik distraktion som till exempel mobiltelefon.
  • Om du måste använda mobiltelefonen, så låt i första hand medpassagerare slå numret eller helst ringa samtalet åt dig.
  • Om du är ensam i bilen är det säkrast att stanna och ringa samtalet.
  • Använd röststyrning för uppringning.
  • Installera teknik i din bil som gör att du inte behöver ta uppmärksamhet från vägen i lika hög grad.

 

 

 

 



Föregående Nästa
  • Seniorer i trafiken, Svenska
  • Handledning Seniorer, trafikombud
  • Årshjul, trafikombud
  • Presentation 2018, trafikombud
  • Aktivitetstips, trafikombud
  • Säkra din trafikmiljö
  • Äldre i trafiken, version 2018
  • Äldre i trafiken, Arabiska
  • Äldre i trafiken, Dari
  • Äldre i trafiken, Engelska
  • Äldre i trafiken, Persiska
  • Äldre i trafiken, Somaliska
  • Äldre i trafiken, Tigrinja
  • Seniorer i trafiken
  • Handledning, trafikombud
  • Presentation, trafikombud
  • Årshjul, trafikombud
  • Aktivitetstips, trafikombud
  • Säkra din trafikmiljö
  • Äldre i trafiken, version 2018
  • Äldre i trafiken, Arabiska
  • Äldre i trafiken, Dari
  • Äldre i trafiken, Engelska
  • Äldre i trafiken, Persiska
  • Äldre i trafiken, Somaliska
  • Äldre i trafiken, Tigrinja

NTF

Vår kompetens Bibliotek

Kontakta oss

info@ntf.se

Kontakta oss lokalt

Pressfrågor

 

Ta del av våra nyhetsbrev!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev  
NTF

Nationella trafiksäkerhetsförbundet NTF är en fri, självständig och idéburen organisation som arbetar för en säker och hållbar trafik. NTF arbetar på ideell och demokratisk grund genom folkrörelser, organisationer, samhällsinstitutioner, företag och enskilda.

  • YouTube
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • RSS