NTF
  • NTF
  • |
  • Nyheter
    Nyheter
    • 2025
    • 2024
    • 2023
    • 2022
    • 2021
    • 2020
    • 2019
    • Arkiv
  • Vår kompetens
    Vår kompetens
    • Barn och ungdomar
    • Trafikanter
    • Trafikmiljö
  • Konsumentupplysning
    Konsumentupplysning
    • Marknadsöversikter
    • Bilar
    • Däck
    • Barn i bil
    • Barn i trafiken
    • Cyklar
    • Elsparkcykel
    • Mopeder
    • A-traktor
    • MC och fyrhjulingar
    • Gående
    • Elrullstol och elskoter
    • Lagar och regler
    • Buss, taxi och transporter
    • Trafikmiljö
    • Försäkringar
    • Utbildning
  • Bibliotek
    Bibliotek
    • Informationspaket
    • e-learning
    • Rapporter
    • Referenslitteratur
    • Remisser
    • Övrigt material
  • Frågor och svar
    Frågor och svar
    • Barn i bil
    • Barn i trafiken
    • Gående
    • Cyklar
    • Mopeder
    • Motorcykel
    • Bilar
    • Övriga fordon
    • Säkra transporter
    • Körkort
    • Trafikmiljö
    • Lagar och regler
    • Alkohol och droger
  • Om NTF
    • Organisation
    • Projektverksamheten
    • Styrande dokument
    • Våra partners
    • Medlemskap
    • Historik
  • NTF Anser
    • Hastighet
    • Alkohol, droger och läkemedel
    • Trafikmiljö, drift och underhåll
    • Barn och unga som trafikanter
    • Äldre som trafikanter
    • Gångtrafikanter
    • Cyklister
    • Mopedister
    • A-traktorförare
    • Mopedbilsförare
    • Personbilister
    • Resor i kollektivtrafiken
    • Yrkesförare och upphandling av transporter
  • Press
    • Våra pressmeddelanden
    • Kontakt
    • Mediabank
    • Sociala medier
    • NTF i media
  • NTF i ditt län
    • Blekinge
    • Dalarna
    • FyrBoDal
    • Gotland
    • Gävleborg
    • Halland
    • Jämtland
    • Jönköping
    • Kalmar
    • Kronoberg
    • Norrbotten
    • Skaraborg
    • Skåne
    • Stockholm
    • Sörmland
    • Uppsala
    • Värmland
    • Väst
    • Västerbotten
    • Västernorrland
    • Västmanland
    • Örebro län
    • Östergötland
  • Våra partners
Stäng sidomeny
  • Nyheter
  • Vår kompetens
  • Konsumentupplysning
  • Bibliotek
  • Frågor och svar
  • Om NTF
  • NTF Anser
  • Press
  • NTF i ditt län
  • Våra partners
  1. Hem
  2. Bibliotek
  3. Informationspaket
  4. För äldre
  5. Kapitel 2. Elcykel

Kapitel 2

Extra kraft med motor på cykeln

Elcykel

En elcykel är en vanlig cykel, med en motor som aktiveras när du trampar och slår ifrån när du slutar trampa. I övrigt trampar, växlar och bromsar du precis som vanligt. Elmotorn hjälper till upp till 25 km/tim. Du kan cykla snabbare än så med en elcykel, men då kopplas motorn ur och dina benmuskler står för farthållningen.

Elcykelns batteri är löstagbart och laddas hemma. Hur långt batteriet räcker beror på vilken cykelmodell du har och hur mycket hjälp av motorn du vill ha. Motoreffekten på en elcykel får vara max 250 watt.

Motoriserad cykel

En motoriserad cykel med högra motoreffekt räknas som moped klass II.

Det innebär:

  • Motoreffekt högre än 250 watt, men inte högre än 1 000 watt.
  • Den behöver inte vara eldriven, men är oftast det.
  • Den ska ha trampor.
  • Motorn ger kraft upp till 25 km/tim.
  • Trafikförsäkring krävs.

För motoriserade elcyklar gäller samma regler som för moped klass II. Det betyder att föraren ska ha hjälm, vara minst 15 år och ha körkort eller förarbevis för moped klass II.

Snabb-elcykel

Den högsta tillåtna hastigheten för en snabb-elcykel är 45 km/tim, samma som en moped klass I (så kallad EU-moped).

Reglerna för denna typ av snabb-elcykel är:

  • Maxhastigheten är 45 km/tim.
  • Motorn får ha en kontinuerlig märkeffekt på upp till 4000 watt.
  • Du behöver inte trampa för att få elassistans.
  • Fordonet för inte köras på cykelbana.
  • Registreringsskylt krävs.
  • Trafikförsäkring krävs.

Eftersom dessa snabb-elcyklar klassas som moped klass I gäller samma regler som för moped klass I, vilket innebär att föraren ska vara minst 15 år, ha körkort med lägst behörighet AM och ska använda en mopedhjälm.

 

 

Föregående Nästa
  • Seniorer i trafiken, Svenska
  • Handledning Seniorer, trafikombud
  • Årshjul, trafikombud
  • Presentation 2018, trafikombud
  • Aktivitetstips, trafikombud
  • Säkra din trafikmiljö
  • Äldre i trafiken, version 2018
  • Äldre i trafiken, Arabiska
  • Äldre i trafiken, Dari
  • Äldre i trafiken, Engelska
  • Äldre i trafiken, Persiska
  • Äldre i trafiken, Somaliska
  • Äldre i trafiken, Tigrinja
  • Seniorer i trafiken
  • Handledning, trafikombud
  • Presentation, trafikombud
  • Årshjul, trafikombud
  • Aktivitetstips, trafikombud
  • Säkra din trafikmiljö
  • Äldre i trafiken, version 2018
  • Äldre i trafiken, Arabiska
  • Äldre i trafiken, Dari
  • Äldre i trafiken, Engelska
  • Äldre i trafiken, Persiska
  • Äldre i trafiken, Somaliska
  • Äldre i trafiken, Tigrinja

NTF

Vår kompetens Bibliotek

Kontakta oss

info@ntf.se

Kontakta oss lokalt

Pressfrågor

 

Ta del av våra nyhetsbrev!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev  
NTF

Nationella trafiksäkerhetsförbundet NTF är en fri, självständig och idéburen organisation som arbetar för en säker och hållbar trafik. NTF arbetar på ideell och demokratisk grund genom folkrörelser, organisationer, samhällsinstitutioner, företag och enskilda.

  • YouTube
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • RSS