Olycksrisker
Unga förare är överrepresenterade i singelolyckor och olyckor där de förlorat kontrollen över bilen. Hög hastighet och bristande erfarenhet är en farlig kombination och dödsrisken för yngre förare är flera gånger högre än för mer erfarna bilförare. Många av de som dödas är obältade, värsta gruppen är unga killar som precis fått körkort och kör mycket över tillåten hastighet.
Högst är olycksrisken på kvällar och nätter, främst på helgerna. Alkohol- och drogrelaterade olyckor är vanligare bland unga bilförare än andra trafikantgrupper, ungdomar är också överrepresenterade i trötthetsrelaterade olyckor.
Idag finns det tekniska stödsystem, t ex bältespåminnare, trötthetsvarnare och stöd för hastighetsanpassning, som är till för att skapa en större säkerhet när vi själva brister i omdöme. Vanligast är bältespåminnare, som låter och signalerar om att spänna fast säkerhetsbältet. Välj gärna en bil med flera stödsystem för ökad trafiksäkerhet!
Onykter i trafiken
Alkohol, andra droger och trafik hör inte ihop. Ändå är det många som dödas och skadas allvarligt på grund av rattfylleri varje år. Var tredje rattfyllerist är mellan 18 och 24 år. En drog- eller alkoholpåverkad förare som skadar någon eller orsakar dödsfall kan få upp till åtta års fängelse.
Som förälder är man en förebild för sina tonåringar. Prata om konsekvenserna med dem och förklara vad som kan hända om man är onykter i trafiken. Stärk dem i att våga stå emot att åka med en påverkad förare. För, fulla förare är farliga förare. Det är modigare att vägra åka med. Ring till polisen och avstyr att någon kör onykter. Det handlar om att rädda liv, både det egna och andras. En fylla i trafiken kan i bästa fall sluta med att polisen stoppar färden. I värsta fall med att det blir den sista resan.
Alkolås är ett sätt att hindra berusade att köra. För att bilen ska starta måste man blåsa i ett munstycke och om man har druckit alkohol går bilen inte att få igång. Detta säkerhetssystem är ännu inte så vanligt i privatbilar.
Värt att tänka på!