I årskurs 4, när eleverna är 10 år, börjar många att cykla på egen hand i trafiken. Det är också vanligt att skolan tillåter cykling från årskurs 4. Eleverna ska uppmuntras att cykla - om trafikmiljön är tillräckligt säker. Här beskrivs tre lektioner som alla handlar om cykling, fast på olika sätt och kopplat till olika ämnen.
Vad är en säker cykel? Hur ser en sådan ut och vad behövs för att cykeln ska vara laglig?
Lektionsförslaget Säker cykel låter eleverna reflektera kring sin egen cykel och även gå igenom några viktig trafikskyltar. Lektionen är tänkt att ta cirka 40 minuter och kopplat till kursplanen i bild.
Lektionsförslag Säker cykel
Hur tar sig eleverna till skolan idag? Hur tar sig de yngre eleverna till skolan?
Lektionsförslaget Hur kom du till skolan idag? låter eleverna resonera om hur man tar sig till skolan, hur kompisarna transporterar sig och hur barnen i andra klasser reser. Av informationen gör eleverna stapeldiagram som blir överskådliga och underlättar resonemanget samtidigt som de bidrar till förståelsen av matematiska begrepp. Lektionen är tänkt att ta cirka 2 lektioner och kopplar till kursplanerna matematik, biologi och geografi.
Lektionsförslag Hur kom du till skolan idag?
Hur fungerar en cykelhjälm och varför fungerar den? I lektionsförslaget Äggfallet får eleverna skapa och experimentera för att få fram en hjälm som fungerar och skyddar ett ägg. Hur högt kan ägget släppas med hjälmen på utan att gå sönder? Vilka material fungerar bäst? Lektionen är tänkt att ta cirka 4-5 lektioner i anspråk och kopplar till kursplanerna fysik och teknik.
Lektionsförslag Äggfallet.