Varför driver NTF frågan om lag på cykelhjälm?
NTF har drivit propaganda för cykelhjälm i många år. Hjälmanvändningen har under samma period stigit till 15-20 procent. En lag skulle, enligt internationella erfarenheter, höja användningen till 70-80 procent och rädda livet på 10-20 cylister om året. Dessutom skulle nästan 1 000 cyklister om året slippa skallskador.
Tack för ditt bidrag!
Hjälpte denna information dig?
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad inom trafiksäkerhetsområdet, ange din e-postadress nedan.
Du är nu anmäld till vårt nyhetsbrev.
Lokal kommunikation för ökad ...
Syftet är ökad cykelhjälmsanvändning bland cyklister samt bidra till säker och ökad cykling genom att uppmärksamma och ...
Lokal kommunikation för ökad ...
Syftet är ökad cykelhjälmsanvändning bland cyklister samt bidra till säker och ökad cykling genom att uppmärksamma och informera allmänheten om lokala satsningar på ny cykelinfrastruktur. ...
Lokal kommunikation för ökad ...
Syftet är ökad cykelhjälmsanvändning bland cyklister samt bidra till säker och ökad cykling genom att uppmärksamma och informera allmänheten om lokala satsningar på ny cykelinfrastruktur.
Trafikanter
NTF arbetar för alla trafikanters säkerhet i enlighet med Nollvisionen. Även om trafikanten begår ett misstag ska ingen behöva straffas med död eller allvarlig skada. ...
Trafikanter
NTF arbetar för alla trafikanters säkerhet i enlighet med Nollvisionen. Även om trafikanten begår ett misstag ska ingen behöva straffas med död eller allvarlig skada. Därför måste både systemutformare och trafikanter ta sitt ansvar. Trafikmiljön ska ...
Trafikanter
NTF arbetar för alla trafikanters säkerhet i enlighet med Nollvisionen. Även om trafikanten begår ett misstag ska ingen behöva straffas med död eller allvarlig skada. Därför måste både systemutformare och trafikanter ta sitt ansvar. Trafikmiljön ska vara så säker och förlåtande som möjligt, och olika trafikantslag helst vara separerade. Trafikanten ska följa de regler som finns och använda tillgänglig och lämplig skyddsutrustning. NTF värnar särskilt om gående ...
Cykelhjälmar
Marknadsöversikten visar många cykelhjälmar som finns på den svenska marknaden, dock inte alla. Den kan ändå fungera som en hjälp för konsumenten att hitta t ex en ...
Cykelhjälmar
Marknadsöversikten visar många cykelhjälmar som finns på den svenska marknaden, dock inte alla. Den kan ändå fungera som en hjälp för konsumenten att hitta t ex en cykelhjälm i extra stor eller extra liten storlek, samt jämföra priser och olika märken. ...
Cykelhjälmar
Marknadsöversikten visar många cykelhjälmar som finns på den svenska marknaden, dock inte alla. Den kan ändå fungera som en hjälp för konsumenten att hitta t ex en cykelhjälm i extra stor eller extra liten storlek, samt jämföra priser och olika märken.
2016:2 Cykelhjälm
Intervjuundersökning bland cyklister om varför de använder / inte använder cykelhjälm och vad som skulle få dem att använda hjälm och hur detta skiljer sig mellan olika ...
2016:2 Cykelhjälm
Intervjuundersökning bland cyklister om varför de använder / inte använder cykelhjälm och vad som skulle få dem att använda hjälm och hur detta skiljer sig mellan olika städer. Resultaten visar att för att få fler att använda hjälm efterfrågas framför ...
2016:2 Cykelhjälm
Intervjuundersökning bland cyklister om varför de använder / inte använder cykelhjälm och vad som skulle få dem att använda hjälm och hur detta skiljer sig mellan olika städer. Resultaten visar att för att få fler att använda hjälm efterfrågas framför allt snyggare hjälmar, men även en relativt stor grupp svarar att det krävs en lag för att de ska börja använda hjälm. Skillnaderna mellan städer handlar framför allt om hur intensiv trafikmiljön är. ...
Cyklister
En ökad cykling kan bidra till att minska resandets påverkan på miljön, till minskad trängsel i större städer och till en bättre folkhälsa. Men ...
Cyklister
En ökad cykling kan bidra till att minska resandets påverkan på miljön, till minskad trängsel i större städer och till en bättre folkhälsa. Men cyklister är oskyddade trafikanter och skaderisken är högre än för skyddade trafikanter som bilister. Därför ...
Cyklister
En ökad cykling kan bidra till att minska resandets påverkan på miljön, till minskad trängsel i större städer och till en bättre folkhälsa. Men cyklister är oskyddade trafikanter och skaderisken är högre än för skyddade trafikanter som bilister. Därför är det en viktig utmaning att vidta åtgärder så att cyklingen blir säker.