Eleverna i årskurs 5 och 6 blir sakta men säkert allt mer mogna för att förstå och transportera sig på egen hand i trafiken. En viktig förutsättning är att trafikmiljön är tillräckligt säker - hur ser det ut runt er skola? Hur ser det ut där eleverna bor?
I lektionen Skolväg och trafik får eleverna reflektera över sin skolväg och sin trafikmiljö. I både mindre grupper och helklass övar sig eleverna på att beskriva sin verklighet och argumentera för vad som är bra och vad som kan förbättras. Lektionen är tänkt att ta en lektion och är kopplad till kursplanerna svenska och samhällskunskap.
Lektionsförslag Skolväg och trafik.
Filmen Cykelfeber har tagits fram för att stimulera till ökad cykling bland alla i Sverige. Här får ni följa en pappa och hans vuxna dotter som bestämt sig för att börja cykla, men också många andra cyklister - stora som små. Använder alla hjälm? Varför är det bra att cykla? I lektionsförslaget Ökad säker cykling får eleverna träna på att argumentera och skriva en argumenterande text. Lektionen är tänkt att ta två lektioner och är kopplad till kursplanerna idrott och hälsa, svenska, biologi och geografi.
Lektionsförslag Ökad säker cykling med filmen Cykelfeber.
När man gör en Temadag i trafik kan man lägga in många olika delar. I detta förslag delas eleverna in i grupper med olika uppdrag och slutresultatet blir en tidning. Cykelinspektören undersöker cyklarna utanför skolan för att se om de är lagliga. Hastighetsinspektören mäter hastigheten på fordonen som passerar skolan, räknar fram medelhastigheter och beskriver det i diagram. Reklamaren får uppdraget att göra reklam för en produkt som är viktig för trafiken, t ex cykelhjälmar. Reportern är spindeln i nätet och sammanställer allt till en tidning. Temadagen tar cirka en halv eller hel dag att genomföra, eller längre. Resultatet presenteras gärna för klassens föräldrar. Lektionen är kopplad till kursplanerna bild, fysik, matematik och svenska.
Lektionsförslag Temadag i trafik