Nyhetsbrev

Aktuellt inom trafiksäkerhetsområdet

Under Aktuellt inom trafiksäkerhetsområdet presenterar jag hur utvecklingen av antalet omkomma i vägtrafiken ser ut i år jämfört med de senaste åren. Jag berättar också om den senast utgivna rapporten som finns i NTF:s digitala bibliotek.

 

Omkomna i vägtrafikolyckor
Till och med augusti har preliminärt 128 personer omkommit under 2020, det visar statistik på Transportstyrelsens webbplats. Om vi jämför januari – augusti med samma period under tidigare år, så omkom 153 personer förra året, under 2018 omkom 204 personer och 2017 omkom 177 personer. Det ser alltså mycket bra ut för år 2020, troligen uppnår vi etappmålet om högst 220 omkomna år 2020.

 

 

Frågan är om det finns en positiv påverkan från Corona-pandemin i trafiken? När vi bryter ner statistiken i åldersgrupper och jämför 2020 med 2019 framgår att det är färre äldre, 65+, som omkommit under 2020 än 2019. Det är 32 personer till och med augusti 2020 jämfört med 51 personer år 2019. Om man jämför de äldres andel av alla omkomna motsvarar det 25 procent 2020 jämfört med 33 procent 2019. Kanske finns det också en positiv effekt bland de som har möjlighet att arbeta hemifrån. I åldern 25–44 år har hitintills i år 27 personer (21 %) omkommit jämfört med 49 personer (32 %) år 2019.

Tyvärr är det fler unga som förolyckats. I åldern 15–24 år har 30 personer omkommit till och med augusti i år jämfört med 15 personer år 2019. Dessa motsvarar 23 av de omkomna 2020 jämfört med 10 procent år 2019.

 

När det gäller färdsätt ser vi främst att det är färre gångtrafikanter (7 färre) och personer i lätt lastbil (11 färre) som omkommit i år jämfört med 2019.

Av analysen framgår också att 82 procent av de omkomna hitintills i år är män. Förra året stod männen för 77 procent. Vi får se om denna fördelning mellan män och kvinnor kvarstår när året summeras.

Säkra GCM-passager
Sedan förra nyhetsbrevet har vi publicerat en rapport på ntf.se/bibliotek/rapporter. Den heter ”Säkra GCM-passager”. Där presenteras vad NTF från år 2013 gjort när det gäller inventering och dialog i syfte att öka andelen säkra gång-, cykel- och mopedpassager. I dialogmöten med kommuner, Trafikverkets regioner och kollektivtrafikmyndigheter har vi diskuterat det svenska målstyrningsarbetet och specifikt indikatorn Säkra gång-, cykel- och mopedpassager, så kallade GCM-passager. En GCM-passage definieras som säker om den är planskild eller om 85 procent av bilisterna kör maximalt 30 km/tim. Indikatorns mål är att 35 procent av gång-, cykel- och mopedpassagerna på det kommunala och statliga huvudnätet för bil ska vara säkra år 2020. Inventeringen visar att under 2019 var 28 procent av passagerna säkra. Av slutsatserna framgår bland annat att väghållarna behöver stöd för att välja den effektivaste åtgärden vid om- och nybyggnad av GCM-passager. Även dialogen mellan väghållare och företrädare från kollektivtrafiken behöver öka i syfte att finna samstämmighet kring hur hög säkerhet för oskyddade trafikanter uppnås vid GCM-passager där kollektivtrafik förekommer. Sist i rapporten finns goda exempel från kommuner som på olika sätt arbetar strategiskt för att öka andelen säkra GCM-passager. Dessa exempel kan tjäna som inspiration för andra kommuner som vill öka andelen säkra GCM-passager.

 

Avslutning
Med önskan om en fortsatt fin höst! Hoppas du har möjlighet att ta vara på dagsljuset och njuta av höstens färgprakt.

Vänliga hälsningar, Susanne Wallhagen, trafiksäkerhetsansvarig