Undersökning 2025
Trafiksäkra resor i tjänsten
Idag är det många som kör många i tjänsten. Bilen är ett vanligt transportmedel för verksamheter som till exempel byggbranschen, servicebranschen och vården. Det handlar om att ta sig till möten, kunder, olika arbetsställen eller att utföra tjänsteärenden. Resor som görs i tjänsten påverkar trafiksäkerheten, både för de som själva kör och för andra trafikanter. Av de dödsolyckor som sker i svensk vägtrafik är cirka 47 procent arbetsrelaterade, enligt en rapport från Folksam mfl 2023.
Arbetsgivare har ett lagstadgat ansvar för arbetsmiljön. Det innebär att arbetsgivare som har medarbetare som vistas eller färdas i trafiken under arbetstid ska hantera trafiksäkerhetsrisker inom ramen för det systematiska arbetsmiljöarbetet. Ett bra arbetsmiljöarbete bygger på systematik och ständiga förbättringar med utgångspunkt i policy, riktlinjer och handlingsplan.
Hur hanterar arbetsgivare arbetsmiljöansvaret när det gäller resor i tjänsten?
NTF har genomfört en enkätundersökning där arbetstagare har fått svara på frågor om hur de upplever att deras arbetsgivare arbetar för att möjliggöra trafiksäkra resor i tjänsten. Undersökningen har genomförts på totalt 49 orter runt om i Sverige och NTF har mött bilförare på bland annat servicestationer och handelsområden. Endast förare som angav att de i någon utsträckning kör bil i tjänsten blev intervjuade. Totalt intervjuades 1 022 personer. Intervjuerna genomfördes under perioden slutet av april till början av juni 2025. Undersökningens resultat presenteras här.
Många kör ofta och använder en bil som tillhandahålls av arbetsgivaren
- Genom enkäten framkom att den övervägande delen av de svarande (68%) kör bil flera gånger i veckan eller dagligen i tjänsten.
- De flesta av de svarande använder en bil som på något sätt tillhandahålls av arbetsgivaren. Det var bara 21 % som kör sin privata bil i tjänsten.
Stor okunskap och osäkerhet - endast hälften vet vad som gäller
- 53% av bilförarna uppgav att de känner till att det finns riktlinjer och/eller rutiner kring trafiksäkerhet på arbetsplatsen.
- 45% av respondenterna uppgav att de känner till att det finns en trafiksäkerhetspolicy på arbetsplatsen som anger vad som gäller när man kör bil i tjänsten. Mer än hälften svarade att de inte känner till om det finns någon policy eller att de var osäkra.
- Endast 36% av bilförarna svarade att man pratar om trafiksäkerhet på arbetsplatsen, t ex vid arbetsplatsträffar, verksamhetsmöten eller liknande. Många uppgav att arbetsgivaren inte prioriterar trafiksäkerhet, flera upplevde att frågan inte lyfts alls.
- Resultatet från undersökningen visar att frågan om trafiksäkra resor i tjänsten inte är särskilt högt prioriterad i arbetsplatskulturen.
Utbildningsinsatser efterfrågas
- Av de som kör bil i tjänsten dagligen eller flera gånger i veckan har tre av fyra arbetstagare (73%) aldrig fått någon utbildning relaterad till körning de tre senaste åren. Resultatet visar att många önskar återkommande utbildning/praktisk träning gällande trafiksäker körning.
- Hälften av de svarande uppgav att de anser sig behöva någon form av utbildning relaterat till bilkörning i tjänsten eller i trafiksäkerhet. Områden som de svarande önskar utbildning inom är halkkörning, beteende och riskmedvetenhet, sparsam körning, lastsäkring, trötthet, distraktion, manöverkörning och parkering, bilens stödsystem, alkohol och droger, hastighet, däck med mera.
Några kommentarer från undersökningen
"Jag jobbar inom vården och vill inte åka med vissa som inte ens kan parkera."
"Hela vår grupp behöver uppdatering."
"Vi behöver prata om trafiksäkerhet så att fler blir mer medvetna om risker och agerar på ett säkrare sätt."
"Det är svårt att få igenom den typen av utbildning, men det vore bra."
"Vi borde ha mer diskussion om trafiksäkerhetsfrågor på våra möten."
För mer information
Läs mer om trafiksäkra resor i tjänsten. Här finns information om vad man som arbetsgivare behöver tänka på, länkar till handledningsmaterial, checklistor med mera.
Läs rapporten Fatalities in value chains - an attempt to classify road traffic crashes in accordance with the United Nations General Assembly resolution 74/299, Kullgren, A., Stigson, H., Rizzi, M., Tingvall, C. (2023)