Cykling är en viktig del i ett hållbart transportsystem och att cykla är en fysisk aktivitet som bidrar till ökad folkhälsa. Cyklister är dock oskyddade trafikanter och skaderisken är därför betydligt högre än för skyddade trafikanter som bilister. Cyklister utgör en betydande riskgrupp och står för den största andelen allvarligt skadade i trafiken. En förbättrad infrastruktur och enkla säkerhetsåtgärder, som användning av cykelhjälm, minskar antalet skador och dödsfall.
NTF anser att…
- Cykelvägnätet ska vara utformat utifrån cyklisters behov och separerat från motorfordonstrafik och från gående.
- Där cyklister inte kan separeras från biltrafiken ska hastigheten i tätort vara högst 30 km/tim.
- Separata cykelleder ska anläggas utefter det statliga vägnätet för ökad och säker cykling.
- Cykelpassager och cykelöverfarter ska utformas så att maximal hastighet för fordon blir 30 km/tim.
- Korsningar ska utformas så att cyklister är väl synliga, och särskilt reducerar risken för kollisioner mellan cyklister och tunga fordon.
- Cykelbox (väntyta) ska införas vid fler trafikljusreglerade korsningar för att ge cyklister extra utrymme, synlighet och prioritet.
- Väghållaren ska se över och åtgärda fasta hinder som cyklister kan kollidera med samt andra brister i cykelvägnätets utformning för att undvika att allvarliga olyckor inträffar.
- Drift och underhåll av cykelvägnätet ska vara prioriterat hela året.
- Cyklar för små barn ska vara utrustade med fotbroms, inte enbart handbroms.
- Cykelbranschen ska ta ett ökat ansvar genom att bara sälja cyklar där lagstadgad säkerhetsutrustning ingår.
- Cykelbranschen ska inte sälja trimningsdelar till elcyklar.
- Nya personbilar ska vara utrustade med säkerhetssystem som hjälper föraren att undvika kollision med cyklister.
- Tunga fordon ska ha extra backspeglar och teknik som varnar för cyklister i döda vinkeln.
- Lag om cykelhjälm som omfattar alla cyklister ska införas.
- Barn under 7 år ska ha småbarnshjälm med grönt spänne.
- Cyklister ska använda reflexer och reflexvästar för ökad synbarhet i mörker såväl i tätort som på landsbygd.
- Cyklister ska använda vinterdäck för ökad säkerhet.
- Cyklande ska inte ske under påverkan av alkohol och andra droger.
- Cyklande ska inte ske med handhållen användning av mobiltelefon.