![Hastighet](/media/36727/hastighet.jpg?anchor=center&mode=crop&width=193&height=133&rnd=131346497000000000)
Hastigheten är en av de viktigaste faktorerna som styr trafiksäkerheten, både när det gäller olycksrisk och skaderisk. Hastighet påverkar såväl sannolikheten att bli inblandad i en olycka som hur a...
![Alkohol och droger](/media/36721/alkohol.jpg?anchor=center&mode=crop&width=193&height=133&rnd=131346496720000000)
Alkohol och droger som kombineras med trafik är en av de starkast bidragande orsakerna till att olyckor inträffar och därmed att människor dödas och skadas.
![Trötthet](/media/36736/unga-bilister.jpg?anchor=center&mode=crop&width=193&height=133&rnd=131346497330000000)
Trötthet som olycksorsak har uppmärksammats mer och mer under senare år. Det är dock svårt att bedöma hur stort problemet är eftersom det inte anges i polisens och sjukvårdens rapportering till oly...
![Distraktion](/media/36716/__ldre.jpg?anchor=center&mode=crop&width=193&height=133&rnd=131346496180000000)
Distraktion innefattar en förskjutning av uppmärksamhet från körningen på grund av att föraren/ trafikanten tillfälligt fokuserar på ett föremål, en person, en uppgift eller en händelse som inte ha...
![Trafikmiljö, Drift och underhåll](/media/36717/__vervkaning.jpg?anchor=center&mode=crop&width=193&height=133&rnd=131346496210000000)
Nollvisionen innebär att trafikmiljön ska utformas så säker att ingen ska dödas eller skadas allvarligt även om man begår ett misstag. De dödliga olyckorna sker ofta i kollision med andra fordon el...
![Barn som trafikanter](/media/36718/0-12__r.jpg?anchor=center&mode=crop&width=193&height=133&rnd=131346496250000000)
Barnens trafiksäkerhet är de vuxnas ansvar, samtidigt som barnen, enligt FN:s barnkonvention, ska vara delaktiga i beslut som rör deras liv och hälsa. Med barn avses här åldrarna 0–12 år.
![Unga som trafikanter](/media/36719/13-17__r_ny.jpg?anchor=center&mode=crop&width=193&height=133&rnd=131346496290000000)
Ungas personliga förutsättningar och utveckling spelar en stor roll för det mesta man gör i livet och också för hur man är som trafikant i olika roller. Med unga avses här barn i åldrarna 13–17 år,...
![Äldre](/media/36716/__ldre.jpg?anchor=center&mode=crop&width=193&height=133&rnd=131346496180000000)
Andelen äldre (≥65 år) utgör 20 procent i Sverige. Många äldre är friska och aktiva och de flesta, oavsett individuella förutsättningar, vill fortsätta leva som tidigare och kunna röra sig på ett s...
![Funktionsnedsatta](/media/36726/handikapp.jpg?anchor=center&mode=crop&width=193&height=133&rnd=131346496970000000)
Människor med funktionsnedsättning kan ha stora problem i vägtrafiken, främst i form av tillgänglighet men även när det gäller trafiksäkerhet.
![Nya svenskar](/media/36732/nysvenskar.jpg?anchor=center&mode=crop&width=193&height=133&rnd=131346497190000000)
Sverige har kommit långt i sitt trafiksäkerhetsarbete och har under lång tid uppmärksammat vikten av trafiksäkerhet. Säkerhetskulturen är hög, jämfört med i många andra länder, och de flesta trafik...
![Gångtrafikanter](/media/36724/fotg__ngare.jpg?anchor=center&mode=crop&width=193&height=133&rnd=131346496900000000)
Gångtrafiken är en mycket viktig del i ett hållbart transportsystem, och att gå är en fysisk aktivitet som ger ett viktigt bidrag till ökad folkhälsa. En ökad gångtrafik kan bland annat åstadkommas...
![Cyklister](/media/36723/cyklist.jpg?anchor=center&mode=crop&width=193&height=133&rnd=131346496860000000)
En ökad cykling kan bidra till att minska resandets påverkan på miljön, till minskad trängsel i större städer och till en bättre folkhälsa. Men cyklister är oskyddade trafikanter och skaderisken är...
![Mopedister](/media/36731/mopedist.jpg?anchor=center&mode=crop&width=193&height=133&rnd=131346497150000000)
Det är inte enbart 15-åringar som kör moped. Fler grupper har upptäckt att mopeden är ett smidigt sätt att ta sig fram i storstädernas citykärnor och att den är lätt att parkera. I glesbygden är mo...
Att köra mopedbil och A-traktor blir allt vanligare bland ungdomar. Med fler A-traktorer och mopedbilar på vägarna ökar också antalet olyckor där dessa fordon är inblandade.
![Motorcyklister](/media/36730/mc.jpg?center=0.48275862068965519,0.66&mode=crop&width=193&height=133&rnd=132116494110000000)
Motorcyklars trafikarbete har legat på ungefär samma nivå de senaste åren, runt 700 miljoner fordonskilometer. Antalet motorcyklar i trafik ökar dock varje år och har gjort så under en längre tid. ...
![Fyrhjuling och snöskoteråkare](/media/36725/fyrhjuling.jpg?anchor=center&mode=crop&width=193&height=133&rnd=131346496940000000)
De flesta fyrhjulingar i Sverige är registrerade som antingen terränghjuling (även kallad ATV) eller motorcykel (även kallad quadricycle eller quad).
![Personbilister](/media/36733/s__krarefordon.jpg?anchor=center&mode=crop&width=193&height=133&rnd=131346497230000000)
Personbilar står för drygt 80 procent av det totala trafikarbetet på svenska vägar, närmare 70 000 miljoner fordonskilometer.
![Resande i kollektivtrafiken](/media/36728/kollektivtrafik.jpg?anchor=center&mode=crop&width=193&height=133&rnd=131346497040000000)
En ökad andel kollektivtrafik är ett steg på vägen mot Nollvisionen, vilket också bidrar till minskad miljöbelastning. I vägtrafiken handlar det kollektiva åkandet om att åka med buss, men även spå...
![Yrkesförare](/media/36735/transporter.jpg?anchor=center&mode=crop&width=193&height=133&rnd=131346497300000000)
Yrkesförare är exempelvis den som kör taxi, lastbil eller buss. Yrkestrafiken omfattas av ett stort antal regelverk, regler som ser olika ut för olika grupper av yrkesförare. Yrkesförarnas utbildni...