NTF Anser

NTF:s verksamhet har sin grund i Nollvisionen – att ingen ska dödas eller skadas allvarligt i trafiken. NTF:s trafiksäkerhetsarbete sker med utgångspunkt i trafikförordningen och i aktuell trafikforskning samt bidrar också till FN:s hållbarhetsmål enligt Agenda 2030. NTF värnar om den oskyddade trafikanten och möter samtidigt varje trafikant med grundsynen att alla har ett ansvar att följa trafikregler, visa hänsyn, omdöme och ansvar. Ansvaret för trafiksäkerheten delas mellan systemutformarna (politiker, myndigheter, väghållare, fordonsindustri med flera) och trafikanterna. Om trafikanterna begår misstag ska systemet vara så utformat att konsekvenserna inte innebär att någon dödas eller skadas allvarligt.  

Här kan du läsa vad vi anser i olika trafiksäkerhetsfrågor.  

Hastighet

Hastigheten är en av de viktigaste faktorerna som styr trafiksäkerheten, både när det gäller olycksrisk och skaderisk. Hastighet påverkar såväl sannolikheten att bli inblandad i en olycka som hur a...

Alkohol, droger och läkemedel

Enligt svensk lag är det förbjudet att köra med en alkoholhalt i blodet som överstiger 0,2 promille och det är nolltolerans för narkotika. Trots dessa strikta regler visar statistik att en betydand...

Trafikmiljö, drift och underhåll

Nollvisionen innebär att trafikmiljön ska utformas säkert och förlåtande så att ingen dödas eller skadas allvarligt även om man begår ett misstag. För motorfordonstrafikanter kan det handla om att ...

Barn och unga som trafikanter

Barn ska ha möjlighet att röra sig fritt i sin närmiljö utan risk för att dödas eller skadas allvarligt i trafiken. Många av barnens funktioner är dock inte färdigutvecklade förrän i tonåren vilket...

Äldre som trafikanter

Äldre trafikanter ska ha möjlighet att behålla sin mobilitet och på så vis säkra sina sociala och samhälleliga kontakter. Trafikmiljön behöver därför vara utformad med hänsyn till äldres förutsättn...

Gångtrafikanter

Gångtrafiken är en viktig del i ett hållbart transportsystem och att gå är en fysisk aktivitet som bidrar till ökad folkhälsa. En ökad gångtrafik kan bland annat åstadkommas genom att skapa attrakt...

Cyklister

Cykling är en viktig del i ett hållbart transportsystem och att cykla är en fysisk aktivitet som bidrar till ökad folkhälsa. Cyklister är dock oskyddade trafikanter och skaderisken är därför betydl...

Mopedister

Mopeden är ett populärt och smidigt fordon, inte bara bland unga förare. Mopedister är mindre synliga för andra större fordon, som bilar och lastbilar, vilket gör dem till en sårbar grupp i trafike...

A-traktor

A-traktorn är ett populärt fordon bland unga förare och har blivit ett vanligt inslag på vägarna. På landsbygden och i mindre kommuner kan A-traktorn fylla ett transportbehov och minska skjutsande....

Mopedbilsförare

Mopedbilen är ett litet fordon som är populärt bland unga förare och har blivit ett vanligt inslag på vägarna. För en del familjer kan mopedbilen fylla ett transportbehov och minska skjutsandet. Mo...

Personbilister

Personbilar står för den större delen av det totala trafikarbetet på svenska vägar och samsas ofta med oskyddade trafikanter. Trots bilindustrins tekniska framsteg med avancerade säkerhetssystem är...

Resor i kollektivtrafiken

Ökad kollektivtrafikanvändning är en del av Nollvisionen för att minska olyckor och miljöpåverkan. Bussresor är betydligt säkrare än bilresor och genom rätt utformade lösningar kan fler välja kolle...

Yrkesförare och upphandling av transporter

Yrkesförare är exempelvis den som kör taxi, lastbil eller buss. Yrkestrafiken omfattas av ett stort antal regelverk, regler som ser olika ut för olika grupper av yrkesförare. Yrkesförarnas utbildni...