NTF
  • NTF
  • |
  • Nyheter
    Nyheter
    • 2025
    • 2024
    • 2023
    • 2022
    • 2021
    • 2020
    • 2019
    • Arkiv
  • Vår kompetens
    Vår kompetens
    • Barn och ungdomar
    • Trafikanter
    • Trafikmiljö
  • Konsumentupplysning
    Konsumentupplysning
    • Marknadsöversikter
    • Bilar
    • Däck
    • Barn i bil
    • Barn i trafiken
    • Cyklar
    • Elsparkcykel
    • Mopeder
    • A-traktor
    • MC och fyrhjulingar
    • Gående
    • Elrullstol och elskoter
    • Lagar och regler
    • Buss, taxi och transporter
    • Trafikmiljö
    • Försäkringar
    • Utbildning
  • Bibliotek
    Bibliotek
    • Informationspaket
    • e-learning
    • Rapporter
    • Referenslitteratur
    • Remisser
    • Övrigt material
  • Frågor och svar
    Frågor och svar
    • Barn i bil
    • Barn i trafiken
    • Gående
    • Cyklar
    • Mopeder
    • Motorcykel
    • Bilar
    • Övriga fordon
    • Säkra transporter
    • Körkort
    • Trafikmiljö
    • Lagar och regler
    • Alkohol och droger
  • Om NTF
    • Organisation
    • Projektverksamheten
    • Styrande dokument
    • Våra partners
    • Medlemskap
    • Historik
  • NTF Anser
    • Hastighet
    • Alkohol, droger och läkemedel
    • Trafikmiljö, drift och underhåll
    • Barn och unga som trafikanter
    • Äldre som trafikanter
    • Gångtrafikanter
    • Cyklister
    • Mopedister
    • A-traktorförare
    • Mopedbilsförare
    • Personbilister
    • Resor i kollektivtrafiken
    • Yrkesförare och upphandling av transporter
  • Press
    • Våra pressmeddelanden
    • Kontakt
    • Mediabank
    • Sociala medier
    • NTF i media
  • NTF i ditt län
    • Blekinge
    • Dalarna
    • FyrBoDal
    • Gotland
    • Gävleborg
    • Halland
    • Jämtland
    • Jönköping
    • Kalmar
    • Kronoberg
    • Norrbotten
    • Skaraborg
    • Skåne
    • Stockholm
    • Sörmland
    • Uppsala
    • Värmland
    • Väst
    • Västerbotten
    • Västernorrland
    • Västmanland
    • Örebro län
    • Östergötland
  • Våra partners
Stäng sidomeny
  • Nyheter
  • Vår kompetens
  • Konsumentupplysning
  • Bibliotek
  • Frågor och svar
  • Om NTF
  • NTF Anser
  • Press
  • NTF i ditt län
  • Våra partners
  1. Hem
  2. Bibliotek
  3. Informationspaket
  4. För skolbarnsföräldrar
  5. Kapitel 5. Att gå

Kapitel 5

Att gå

Allt fler barn, särskilt de yngre, skjutsas till skolan. Att skjutsa sina barn gör att det blir ännu mer trafik kring skolan och oron hos föräldrar för sina barns trygghet och säkerhet blir ännu större.

Minskad rörelse under skolvägen i kombination med minskade antal timmar i idrott, har gjort att fler och fler barn har en ökande övervikt och i vissa fall skadlig fetma. Även om skjutsandet handlar om bästa välvilja så blir det en ond spiral. Föräldrar skjutsar sina barn för att undvika att de blir påkörda av andra barns föräldrar, men bidrar på det sättet till en ökad trafik och osäkrare miljö runt skolan.

Vandrande skolbuss

Ett enkelt sätt att få fler föräldrar att gå med sina barn till skolan är att starta en så kallad Vandrande skolbuss. Några familjer som bor i närheten av varandra på väg till skolan turas om att gå till skolan och plockar upp barnen längs vägen. På det sättet får barnen sällskap av en vuxen varje dag, samtidigt som ni delar på ansvaret att ta barnen till skolan.

Ställ krav på ditt barns trafikmiljö

Prata med dina grannar eller klassens föräldrar och diskutera vad ni vill förbättra när det gäller trafikmiljön. Säkert har i olika utgångspunkter och önskemål. Diskutera hur man kan göra trafikmiljön bättre för alla.

  • Gör en rundvandring tillsammans och diskutera på plats hur trafikmiljön fungerar. Dokumentera, rita och fotografera det ni vill åtgärda. Här är det mycket viktigt att ni tar med barnen i diskussionen. De har sina högst väsentliga åsikter om vad de vill ändra på och vad de upplever som otäckt i trafikmiljön.
  • Ta reda på vem som ansvarar för vägen. Det kan vara Trafikverket, kommunen, fastighetsägaren, bostadsrättsföreningen eller samfälligheten.
  • Gör en gemensam skrivelse med era synpunkter. Skicka den till den ansvarige väghållaren. följ upp och kontrollera att skrivelsen nått rätt person och när ärendet ska behandlas.

Reflexer

Genom att bära reflexer syns man bättre och risken för en olycka minskar. Reflexer hör inte bara hemma på mörka landsvägar. I stadstrafik är det viktigt att bära reflex, trots gatlyktor. De flesta olyckor med gående sker i tättbebyggda områden med gatubelysning. en anledning till det är troligen att ånga gående tror att de syns, trots att de inte gör det inifrån en bil.En bra reflex syns i mörker eller under dåliga siktförhållanden när den träffas av ljuset från en strålkastare, reflexerna återkastar det starka skenet. Bär dem lågt så att de hamnar i strålkastarljuset.

Reflexerna bör också vara synliga från flera håll. Med mörka kläder upptäcks man av en bil med halvljus på 20-30 meters avstånd, med ljusa kläder syns man från 60 meter. En person med reflex upptäcks däremot redan på 125 meters avstånd.

På många ytterkläder till barn finns fastsydda reflexer. tänk på att efter ett antal tvättar så nöts materialet och den reflektiva förmågan minskar. Även reflexer som ligger i fickor på jackor förlorar sin reflektionsförmåga, ofta på grund av nycklar eller annat som ligger och skaver. Byt därför ut reflexerna regelbundet.

Föregående Nästa
  • Skolbarnsföräldrar, Svenska
  • Skolbarnsföräldrar, Arabiska
  • Skolbarnsföräldrar, Dari
  • Skolbarnsföräldrar, Engelska
  • Skolbarnsföräldrar, Persiska
  • Skolbarnsföräldrar, Somaliska
  • Skolbarnsföräldrar, Tigrinja
  • Skolbarnsföräldrar, Svenska
  • Skolbarnsföräldrar, Arabiska
  • Skolbarnsföräldrar, Dari
  • Skolbarnsföräldrar, Engelska
  • Skolbarnsföräldrar, Persiska
  • Skolbarnsföräldrar, Somaliska
  • Skolbarnsföräldrar, Tigrinja

NTF

Vår kompetens Bibliotek

Kontakta oss

info@ntf.se

Kontakta oss lokalt

Pressfrågor

 

Ta del av våra nyhetsbrev!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev  
NTF

Nationella trafiksäkerhetsförbundet NTF är en fri, självständig och idéburen organisation som arbetar för en säker och hållbar trafik. NTF arbetar på ideell och demokratisk grund genom folkrörelser, organisationer, samhällsinstitutioner, företag och enskilda.

  • YouTube
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • RSS