NTF
  • NTF
  • |
  • Nyheter
    Nyheter
    • 2025
    • 2024
    • 2023
    • 2022
    • 2021
    • 2020
    • 2019
    • Arkiv
  • Vår kompetens
    Vår kompetens
    • Barn och ungdomar
    • Trafikanter
    • Trafikmiljö
  • Konsumentupplysning
    Konsumentupplysning
    • Marknadsöversikter
    • Bilar
    • Däck
    • Barn i bil
    • Barn i trafiken
    • Cyklar
    • Elsparkcykel
    • Mopeder
    • A-traktor
    • MC och fyrhjulingar
    • Gående
    • Elrullstol och elskoter
    • Lagar och regler
    • Buss, taxi och transporter
    • Trafikmiljö
    • Försäkringar
    • Utbildning
  • Bibliotek
    Bibliotek
    • Informationspaket
    • e-learning
    • Rapporter
    • Referenslitteratur
    • Remisser
    • Övrigt material
  • Frågor och svar
    Frågor och svar
    • Barn i bil
    • Barn i trafiken
    • Gående
    • Cyklar
    • Mopeder
    • Motorcykel
    • Bilar
    • Övriga fordon
    • Säkra transporter
    • Körkort
    • Trafikmiljö
    • Lagar och regler
    • Alkohol och droger
  • Om NTF
    • Organisation
    • Projektverksamheten
    • Styrande dokument
    • Våra partners
    • Medlemskap
    • Historik
  • NTF Anser
    • Hastighet
    • Alkohol, droger och läkemedel
    • Trafikmiljö, drift och underhåll
    • Barn och unga som trafikanter
    • Äldre som trafikanter
    • Gångtrafikanter
    • Cyklister
    • Mopedister
    • A-traktorförare
    • Mopedbilsförare
    • Personbilister
    • Resor i kollektivtrafiken
    • Yrkesförare och upphandling av transporter
  • Press
    • Våra pressmeddelanden
    • Kontakt
    • Mediabank
    • Sociala medier
    • NTF i media
  • NTF i ditt län
    • Blekinge
    • Dalarna
    • FyrBoDal
    • Gotland
    • Gävleborg
    • Halland
    • Jämtland
    • Jönköping
    • Kalmar
    • Kronoberg
    • Norrbotten
    • Skaraborg
    • Skåne
    • Stockholm
    • Sörmland
    • Uppsala
    • Värmland
    • Väst
    • Västerbotten
    • Västernorrland
    • Västmanland
    • Örebro län
    • Östergötland
  • Våra partners
Stäng sidomeny
  • Nyheter
  • Vår kompetens
  • Konsumentupplysning
  • Bibliotek
  • Frågor och svar
  • Om NTF
  • NTF Anser
  • Press
  • NTF i ditt län
  • Våra partners
  1. Hem
  2. Bibliotek
  3. Informationspaket
  4. För skolbarnsföräldrar
  5. Kapitel 4. Att cykla

Kapitel 4

Att cykla

Att cykla är bra ur många olika aspekter, både för det enskilda barnet och för samhället, men ofta är trafikmiljön inte anpassad till barns, eller för den delen vuxnas, cyklande.

Barn som är yngre än 12 år har oftast inte de förutsättningar som krävs för att cykla i komplicerade trafikmiljöer. I måttligt trafikerad miljö kan man som förälder eller annan vuxen cykla tillsammans till skolan när barnet är 7-8 år. Man bör dock välja att stiga av cykeln och gå över vägen i korsningar. För cykling i mer trafikerade miljöer bör man vänta ytterligare några år. Till och med det år barnet fyller 8 år får barnet cykla på gångbana/trottoar om cykelbana saknas.

Cykeln räknas som ett fordon. Den ska enligt lag vara utrustad med ringklocka och broms. Om cykeln ska användas i mörker ska den vara utrustad med belysning fram och bak, reflexer fram och bak och på hjulsidorna.

Det är även bra med ett stöldmärkt lås och kedjeskydd. Det är bra om barnets cykel långt upp i åldrarna är utrustad med fotbroms. När den första cykeln med handbroms köps är det viktigt att bromshandtaget på styret passar barnets hand. Vänta med flera växlar åtminstone tills barnet kommit en bit in i tonåren.

Cykelhjälm

Huvudet är mycket ömtåligt och även en måttlig stöt kan skada hjärnan. Skallskador är de allvarligaste skadorna och drabbar framför allt de cyklister som inte använder hjälm.

Lagen säger att barn och ungdomar under 15 år ska använda hjälm när de cyklar eller blir skjutsade på cykel. Alla, oavsett ålder, bör förstås använda cykelhjälm när de cyklar.

En cykelhjälm har en livslängd på cirka 10 år, om den inte utsätts för en kraftig stöt - då ska den bytas ut direkt. Köp en hjälm som passar ditt barn, inte en hjälm som barnet ska växa i.

I många av de olyckor där man slår i huvudet är det panna och tinningar som träffas. Därför är det viktigt att hjälmen sitter rakt och bra på huvudet och täcker panna, bakhuvud och hjässa. Kontrollera att hjälmen är CE-märkt.

Var bör gående gå och cyklister cykla på en gemensam gång- och cykelbana?

Gående på en gemensam gång- och cykelbana ska om möjligt använda vänster sida i färdriktningen, för att kunna få ögonkontakt med mötande cyklister. Detta är en ny förordning från 2018.

Cyklister ska färdas på höger sida i färdriktningen.

 

 

 

Föregående Nästa
  • Skolbarnsföräldrar, Svenska
  • Skolbarnsföräldrar, Arabiska
  • Skolbarnsföräldrar, Dari
  • Skolbarnsföräldrar, Engelska
  • Skolbarnsföräldrar, Persiska
  • Skolbarnsföräldrar, Somaliska
  • Skolbarnsföräldrar, Tigrinja
  • Skolbarnsföräldrar, Svenska
  • Skolbarnsföräldrar, Arabiska
  • Skolbarnsföräldrar, Dari
  • Skolbarnsföräldrar, Engelska
  • Skolbarnsföräldrar, Persiska
  • Skolbarnsföräldrar, Somaliska
  • Skolbarnsföräldrar, Tigrinja

NTF

Vår kompetens Bibliotek

Kontakta oss

info@ntf.se

Kontakta oss lokalt

Pressfrågor

 

Ta del av våra nyhetsbrev!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev  
NTF

Nationella trafiksäkerhetsförbundet NTF är en fri, självständig och idéburen organisation som arbetar för en säker och hållbar trafik. NTF arbetar på ideell och demokratisk grund genom folkrörelser, organisationer, samhällsinstitutioner, företag och enskilda.

  • YouTube
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • RSS