NTF
  • NTF
  • |
  • Nyheter
    Nyheter
    • 2025
    • 2024
    • 2023
    • 2022
    • 2021
    • 2020
    • 2019
    • Arkiv
  • Vår kompetens
    Vår kompetens
    • Barn och ungdomar
    • Trafikanter
    • Trafikmiljö
  • Konsumentupplysning
    Konsumentupplysning
    • Marknadsöversikter
    • Bilar
    • Däck
    • Barn i bil
    • Barn i trafiken
    • Cyklar
    • Elsparkcykel
    • Mopeder
    • A-traktor
    • MC och fyrhjulingar
    • Gående
    • Elrullstol och elskoter
    • Lagar och regler
    • Buss, taxi och transporter
    • Trafikmiljö
    • Försäkringar
    • Utbildning
  • Bibliotek
    Bibliotek
    • Informationspaket
    • e-learning
    • Rapporter
    • Referenslitteratur
    • Remisser
    • Övrigt material
  • Frågor och svar
    Frågor och svar
    • Barn i bil
    • Barn i trafiken
    • Gående
    • Cyklar
    • Mopeder
    • Motorcykel
    • Bilar
    • Övriga fordon
    • Säkra transporter
    • Körkort
    • Trafikmiljö
    • Lagar och regler
    • Alkohol och droger
  • Om NTF
    • Organisation
    • Projektverksamheten
    • Styrande dokument
    • Våra partners
    • Medlemskap
    • Historik
  • NTF Anser
    • Hastighet
    • Alkohol, droger och läkemedel
    • Trafikmiljö, drift och underhåll
    • Barn och unga som trafikanter
    • Äldre som trafikanter
    • Gångtrafikanter
    • Cyklister
    • Mopedister
    • A-traktorförare
    • Mopedbilsförare
    • Personbilister
    • Resor i kollektivtrafiken
    • Yrkesförare och upphandling av transporter
  • Press
    • Våra pressmeddelanden
    • Kontakt
    • Mediabank
    • Sociala medier
    • NTF i media
  • NTF i ditt län
    • Blekinge
    • Dalarna
    • FyrBoDal
    • Gotland
    • Gävleborg
    • Halland
    • Jämtland
    • Jönköping
    • Kalmar
    • Kronoberg
    • Norrbotten
    • Skaraborg
    • Skåne
    • Stockholm
    • Sörmland
    • Uppsala
    • Värmland
    • Väst
    • Västerbotten
    • Västernorrland
    • Västmanland
    • Örebro län
    • Östergötland
  • Våra partners
Stäng sidomeny
  • Nyheter
  • Vår kompetens
  • Konsumentupplysning
  • Bibliotek
  • Frågor och svar
  • Om NTF
  • NTF Anser
  • Press
  • NTF i ditt län
  • Våra partners
  1. Hem
  2. Bibliotek
  3. Informationspaket
  4. För mopedföräldrar
  5. Kapitel 3. Hjälm

Kapitel 3

Hjälmanvändning och skjutsning.

En mopedist som använder hjälm på rätt sätt har rimliga chanser att överleva en olycka om hastigheten är högst 45 km/tim. Tänk dig då konsekvenserna av en moped som går i 70 km/tim och ingen hjälm används.

Hjälmen är den viktigaste, och enda, skyddsutrustning en mopedist har. Huvudskador står för den största andelen mycket allvarliga skador. Enligt lag ska förare och eventuell passagerare ha godkänd hjälm när man åker moped klass 1 eller klass 2. En godkänd hjälm ska vara E- eller SIS-märkt.

Att åka moped i flip-flop, shorts och t-shirt är givetvis inte optimalt. Vad som händer med din tonåring om han/hon ramlar i 45 km/tim i den klädseln, vill du inte ens tänka på.

Man får skjutsa en person på en klass 1 moped om det finns avsedd och registrerad plats för passagerare. Tänk på att när man skjutsar en person på moped så kan det bli svårt med balans osv, särskilt om passageraren inte är van att åka moped.

På en klass 2 moped får man skjutsa en person om det finns en avsedd plats för det, annars gäller samma regler som för skjutsning på cykel.

Om man får skjutsa på mopeden eller inte står i registreringsbeviset.

NTF:s marknadsöversikt med godkända hjälmar.

 

Diskussion/reflektion:

Om din tonåring är slarvig med att använda hjälm, vad gör du då?

Vad är lämplig klädsel när din tonåring åker moped?

Hur säkerställer man att passageraren har hjälm?

Är det lämpligt att skjutsa sina kompisar på moped? Vilka är riskerna?

Föregående Nästa
  • folder Mopedföräldrar
  • presentation Mopedföräldrar
  • Folder Mopedföräldrar
  • Presentation Mopedföräldrar

NTF

Vår kompetens Bibliotek

Kontakta oss

info@ntf.se

Kontakta oss lokalt

Pressfrågor

 

Ta del av våra nyhetsbrev!

Prenumerera på vårt nyhetsbrev  
NTF

Nationella trafiksäkerhetsförbundet NTF är en fri, självständig och idéburen organisation som arbetar för en säker och hållbar trafik. NTF arbetar på ideell och demokratisk grund genom folkrörelser, organisationer, samhällsinstitutioner, företag och enskilda.

  • YouTube
  • Twitter
  • Facebook
  • LinkedIn
  • Instagram
  • RSS